Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí
31.7.2018 | Petr Prokopec
I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.
Zkáza dieselových motorů zůstává jedním z největších hybatelů automobilového světa. Že se z jejich pohled neblýská na lepší časy, potvrzují aktuální data společnosti JATO Dynamics. Dle nich bylo za první letošní půlrok v Evropě prodáno 8,6 milionu nových aut, což představuje meziroční nárůst o 2,7 procenta a vůbec nejlepší pololetí v historii. Tomu napomohly všechny hlavní trhy, proti proudu šla pouze Velká Británie.
Jenže zatímco trhy míří vzhůru, diesely padají dolů. Jejich podíl na registracích nových vozů poklesl meziročně o 17 procent na 37 %, tedy na nejnižší úroveň v tomto tisíciletí. Jelikož se přitom stále větší řada německých měst ohání zákazem vjezdu dieselových aut, bude odliv zákazníků v příštích měsících bezesporu pokračovat. Není přitom podstatné, že se zatím týká pouze vozů plnících normy EU1 až EU4, nikdo totiž neví, jak tomu bude třeba s příchodem nové dekády.
Dieselům ovšem neškodí pouze zákazy, ale také touha některých zemí po elektrických y hybridních autech za každou cenu. Patrné je to hlavně v Norsku, kde podíl bateriových vozů již dosáhl 56 procent z celkových registrací. Zájem o diesely proto v této skandinávské zemi poklesl nejvíce v celé Evropě, a to o 32 procent. Kromě toho můžeme zmínit i Finsko, kde jsou registrace „nafťáků“ nižší o 20 procent, prodeje elektromobilů a hybridů však vzrostly o 13 %. Švédsko je pak v případě alternativního paliva nahoře o 11 procent.
Zejména díky severu Evropy se tedy vozy s alternativním ústrojím těší již 5,4 procentnímu podílu, což je 31procentní nárůst vůči prvnímu pololetí loňského roku. Profituje z toho hlavně Toyota, neboť lidé ze všeho nejvíce preferují hybridy a těch japonská automobilka nabízí nejvíce. Pokud se podíváme na pět nejlépe prodávaných alternativních vozů za první pololetí, pak modely Yaris, C-HR, Auris a RAV4 doplňuje jediný zástupce konkurenční značky, a sice Kia Niro.
Zajímavé pak je, že ač strůjcem celé dieselové zkázy je v podstatě Volkswagen, současná naftová krize se koncernu vlastně netýká. Němci se nové situaci rychle přizpůsobili a na trh dostali spoustu nových SUV, jichž bylo celkově za první pololetí registrováno v Evropě na 2,92 milionu. To představuje meziroční posun o 24 procent směrem k lepšímu, přičemž zákazníky daný segment přebral zejména někdejším zájemcům o MPV. Pro tento karosářský styl se totiž pro změnu rozhodlo o 23 procent méně zákazníků.
Z této situace těží nejvíce právě Volkswagen, který aktuálně je nejen nejúspěšnější značkou Evropy celkově, ale také nejúspěšnějším výrobcem crossoverů a SUV. Momentálně za tím stojí hlavně úspěch modelu Tiguan, nicméně růžky začíná ve velkém vystrkovat také T-Roc. Celkově pak registrace aut s vyšší stavbou karoserie celého koncernu vzrostly meziročně o 42 procent, u běžných osobních aut byl přitom růst jen tříprocentní.
VW Group vládnoucí pozici mezi producenty crossoverů a SUV převzal od aliance Renault-Nissan, která v rámci francouzské části stagnuje a v případě té japonské míří dokonce dolů. Zlepšení je tak spojeno pouze s Dacií a Mitsubishi, to ale nekompenzuje propad mateřských společností. Obdobně je tomu u PSA, kde horšící se prodejní výsledky Opelu narušují růst Peugeotu a Citroënu. I tento koncern přitom roste hlavně díky SUV, osobní auta se propadají.
Nová data společnosti JATO Dynamics odhalují nejen pokles zájmu o dieselové vozy, ale také další růst obliby crossoverů a SUV. Nejvíce přitom z této situace paradoxně těží strůjce celé dieselové zkázy, tedy koncern Volkswagen Group
VW T-Roc zamířil do evropského prodeje loni v září, dealeři ovšem měli k dispozici pouze omezenou kapacitu a prodali jen 4 930 aut. Letos ale již registrace přesahují 71 tisíc aut, vozu tak patří 32. příčka v pořadí
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch