Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí
31.7.2018 | Petr Prokopec
I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.
Zkáza dieselových motorů zůstává jedním z největších hybatelů automobilového světa. Že se z jejich pohled neblýská na lepší časy, potvrzují aktuální data společnosti JATO Dynamics. Dle nich bylo za první letošní půlrok v Evropě prodáno 8,6 milionu nových aut, což představuje meziroční nárůst o 2,7 procenta a vůbec nejlepší pololetí v historii. Tomu napomohly všechny hlavní trhy, proti proudu šla pouze Velká Británie.
Jenže zatímco trhy míří vzhůru, diesely padají dolů. Jejich podíl na registracích nových vozů poklesl meziročně o 17 procent na 37 %, tedy na nejnižší úroveň v tomto tisíciletí. Jelikož se přitom stále větší řada německých měst ohání zákazem vjezdu dieselových aut, bude odliv zákazníků v příštích měsících bezesporu pokračovat. Není přitom podstatné, že se zatím týká pouze vozů plnících normy EU1 až EU4, nikdo totiž neví, jak tomu bude třeba s příchodem nové dekády.
Dieselům ovšem neškodí pouze zákazy, ale také touha některých zemí po elektrických y hybridních autech za každou cenu. Patrné je to hlavně v Norsku, kde podíl bateriových vozů již dosáhl 56 procent z celkových registrací. Zájem o diesely proto v této skandinávské zemi poklesl nejvíce v celé Evropě, a to o 32 procent. Kromě toho můžeme zmínit i Finsko, kde jsou registrace „nafťáků“ nižší o 20 procent, prodeje elektromobilů a hybridů však vzrostly o 13 %. Švédsko je pak v případě alternativního paliva nahoře o 11 procent.
Zejména díky severu Evropy se tedy vozy s alternativním ústrojím těší již 5,4 procentnímu podílu, což je 31procentní nárůst vůči prvnímu pololetí loňského roku. Profituje z toho hlavně Toyota, neboť lidé ze všeho nejvíce preferují hybridy a těch japonská automobilka nabízí nejvíce. Pokud se podíváme na pět nejlépe prodávaných alternativních vozů za první pololetí, pak modely Yaris, C-HR, Auris a RAV4 doplňuje jediný zástupce konkurenční značky, a sice Kia Niro.
Zajímavé pak je, že ač strůjcem celé dieselové zkázy je v podstatě Volkswagen, současná naftová krize se koncernu vlastně netýká. Němci se nové situaci rychle přizpůsobili a na trh dostali spoustu nových SUV, jichž bylo celkově za první pololetí registrováno v Evropě na 2,92 milionu. To představuje meziroční posun o 24 procent směrem k lepšímu, přičemž zákazníky daný segment přebral zejména někdejším zájemcům o MPV. Pro tento karosářský styl se totiž pro změnu rozhodlo o 23 procent méně zákazníků.
Z této situace těží nejvíce právě Volkswagen, který aktuálně je nejen nejúspěšnější značkou Evropy celkově, ale také nejúspěšnějším výrobcem crossoverů a SUV. Momentálně za tím stojí hlavně úspěch modelu Tiguan, nicméně růžky začíná ve velkém vystrkovat také T-Roc. Celkově pak registrace aut s vyšší stavbou karoserie celého koncernu vzrostly meziročně o 42 procent, u běžných osobních aut byl přitom růst jen tříprocentní.
VW Group vládnoucí pozici mezi producenty crossoverů a SUV převzal od aliance Renault-Nissan, která v rámci francouzské části stagnuje a v případě té japonské míří dokonce dolů. Zlepšení je tak spojeno pouze s Dacií a Mitsubishi, to ale nekompenzuje propad mateřských společností. Obdobně je tomu u PSA, kde horšící se prodejní výsledky Opelu narušují růst Peugeotu a Citroënu. I tento koncern přitom roste hlavně díky SUV, osobní auta se propadají.
Nová data společnosti JATO Dynamics odhalují nejen pokles zájmu o dieselové vozy, ale také další růst obliby crossoverů a SUV. Nejvíce přitom z této situace paradoxně těží strůjce celé dieselové zkázy, tedy koncern Volkswagen Group
VW T-Roc zamířil do evropského prodeje loni v září, dealeři ovšem měli k dispozici pouze omezenou kapacitu a prodali jen 4 930 aut. Letos ale již registrace přesahují 71 tisíc aut, vozu tak patří 32. příčka v pořadí
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva