Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí

I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí

31.7.2018 | Petr Prokopec

Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.

Zkáza dieselových motorů zůstává jedním z největších hybatelů automobilového světa. Že se z jejich pohled neblýská na lepší časy, potvrzují aktuální data společnosti JATO Dynamics. Dle nich bylo za první letošní půlrok v Evropě prodáno 8,6 milionu nových aut, což představuje meziroční nárůst o 2,7 procenta a vůbec nejlepší pololetí v historii. Tomu napomohly všechny hlavní trhy, proti proudu šla pouze Velká Británie.

Jenže zatímco trhy míří vzhůru, diesely padají dolů. Jejich podíl na registracích nových vozů poklesl meziročně o 17 procent na 37 %, tedy na nejnižší úroveň v tomto tisíciletí. Jelikož se přitom stále větší řada německých měst ohání zákazem vjezdu dieselových aut, bude odliv zákazníků v příštích měsících bezesporu pokračovat. Není přitom podstatné, že se zatím týká pouze vozů plnících normy EU1 až EU4, nikdo totiž neví, jak tomu bude třeba s příchodem nové dekády.

Dieselům ovšem neškodí pouze zákazy, ale také touha některých zemí po elektrických y hybridních autech za každou cenu. Patrné je to hlavně v Norsku, kde podíl bateriových vozů již dosáhl 56 procent z celkových registrací. Zájem o diesely proto v této skandinávské zemi poklesl nejvíce v celé Evropě, a to o 32 procent. Kromě toho můžeme zmínit i Finsko, kde jsou registrace „nafťáků“ nižší o 20 procent, prodeje elektromobilů a hybridů však vzrostly o 13 %. Švédsko je pak v případě alternativního paliva nahoře o 11 procent.

Zejména díky severu Evropy se tedy vozy s alternativním ústrojím těší již 5,4 procentnímu podílu, což je 31procentní nárůst vůči prvnímu pololetí loňského roku. Profituje z toho hlavně Toyota, neboť lidé ze všeho nejvíce preferují hybridy a těch japonská automobilka nabízí nejvíce. Pokud se podíváme na pět nejlépe prodávaných alternativních vozů za první pololetí, pak modely Yaris, C-HR, Auris a RAV4 doplňuje jediný zástupce konkurenční značky, a sice Kia Niro.

Zajímavé pak je, že ač strůjcem celé dieselové zkázy je v podstatě Volkswagen, současná naftová krize se koncernu vlastně netýká. Němci se nové situaci rychle přizpůsobili a na trh dostali spoustu nových SUV, jichž bylo celkově za první pololetí registrováno v Evropě na 2,92 milionu. To představuje meziroční posun o 24 procent směrem k lepšímu, přičemž zákazníky daný segment přebral zejména někdejším zájemcům o MPV. Pro tento karosářský styl se totiž pro změnu rozhodlo o 23 procent méně zákazníků.

Z této situace těží nejvíce právě Volkswagen, který aktuálně je nejen nejúspěšnější značkou Evropy celkově, ale také nejúspěšnějším výrobcem crossoverů a SUV. Momentálně za tím stojí hlavně úspěch modelu Tiguan, nicméně růžky začíná ve velkém vystrkovat také T-Roc. Celkově pak registrace aut s vyšší stavbou karoserie celého koncernu vzrostly meziročně o 42 procent, u běžných osobních aut byl přitom růst jen tříprocentní.

VW Group vládnoucí pozici mezi producenty crossoverů a SUV převzal od aliance Renault-Nissan, která v rámci francouzské části stagnuje a v případě té japonské míří dokonce dolů. Zlepšení je tak spojeno pouze s Dacií a Mitsubishi, to ale nekompenzuje propad mateřských společností. Obdobně je tomu u PSA, kde horšící se prodejní výsledky Opelu narušují růst Peugeotu a Citroënu. I tento koncern přitom roste hlavně díky SUV, osobní auta se propadají.


Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 1 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 01Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 2 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 02Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 3 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 03Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 4 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 04Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 5 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 05
Nová data společnosti JATO Dynamics odhalují nejen pokles zájmu o dieselové vozy, ale také další růst obliby crossoverů a SUV. Nejvíce přitom z této situace paradoxně těží strůjce celé dieselové zkázy, tedy koncern Volkswagen Group

Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 6 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 01Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 7 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 02Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 8 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 03Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 9 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 04Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 10 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 05Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 11 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 06Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 12 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 07Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 13 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 08Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 14 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 09Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 15 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 10Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 16 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 11Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 17 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 12Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 18 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 13Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 19 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 14Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 20 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 15Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 21 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 16Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 22 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 17Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 23 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 18Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 24 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 19Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 25 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 20Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 26 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 21Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 27 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 22Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 28 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 23Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 29 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 24Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 30 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 25Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 31 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 26Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 32 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 27Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 33 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 28Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 34 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 29Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 35 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 30Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 36 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 31Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 37 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 32
VW T-Roc zamířil do evropského prodeje loni v září, dealeři ovšem měli k dispozici pouze omezenou kapacitu a prodali jen 4 930 aut. Letos ale již registrace přesahují 71 tisíc aut, vozu tak patří 32. příčka v pořadí

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.