Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí

I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí

31.7.2018 | Petr Prokopec

Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.

Zkáza dieselových motorů zůstává jedním z největších hybatelů automobilového světa. Že se z jejich pohled neblýská na lepší časy, potvrzují aktuální data společnosti JATO Dynamics. Dle nich bylo za první letošní půlrok v Evropě prodáno 8,6 milionu nových aut, což představuje meziroční nárůst o 2,7 procenta a vůbec nejlepší pololetí v historii. Tomu napomohly všechny hlavní trhy, proti proudu šla pouze Velká Británie.

Jenže zatímco trhy míří vzhůru, diesely padají dolů. Jejich podíl na registracích nových vozů poklesl meziročně o 17 procent na 37 %, tedy na nejnižší úroveň v tomto tisíciletí. Jelikož se přitom stále větší řada německých měst ohání zákazem vjezdu dieselových aut, bude odliv zákazníků v příštích měsících bezesporu pokračovat. Není přitom podstatné, že se zatím týká pouze vozů plnících normy EU1 až EU4, nikdo totiž neví, jak tomu bude třeba s příchodem nové dekády.

Dieselům ovšem neškodí pouze zákazy, ale také touha některých zemí po elektrických y hybridních autech za každou cenu. Patrné je to hlavně v Norsku, kde podíl bateriových vozů již dosáhl 56 procent z celkových registrací. Zájem o diesely proto v této skandinávské zemi poklesl nejvíce v celé Evropě, a to o 32 procent. Kromě toho můžeme zmínit i Finsko, kde jsou registrace „nafťáků“ nižší o 20 procent, prodeje elektromobilů a hybridů však vzrostly o 13 %. Švédsko je pak v případě alternativního paliva nahoře o 11 procent.

Zejména díky severu Evropy se tedy vozy s alternativním ústrojím těší již 5,4 procentnímu podílu, což je 31procentní nárůst vůči prvnímu pololetí loňského roku. Profituje z toho hlavně Toyota, neboť lidé ze všeho nejvíce preferují hybridy a těch japonská automobilka nabízí nejvíce. Pokud se podíváme na pět nejlépe prodávaných alternativních vozů za první pololetí, pak modely Yaris, C-HR, Auris a RAV4 doplňuje jediný zástupce konkurenční značky, a sice Kia Niro.

Zajímavé pak je, že ač strůjcem celé dieselové zkázy je v podstatě Volkswagen, současná naftová krize se koncernu vlastně netýká. Němci se nové situaci rychle přizpůsobili a na trh dostali spoustu nových SUV, jichž bylo celkově za první pololetí registrováno v Evropě na 2,92 milionu. To představuje meziroční posun o 24 procent směrem k lepšímu, přičemž zákazníky daný segment přebral zejména někdejším zájemcům o MPV. Pro tento karosářský styl se totiž pro změnu rozhodlo o 23 procent méně zákazníků.

Z této situace těží nejvíce právě Volkswagen, který aktuálně je nejen nejúspěšnější značkou Evropy celkově, ale také nejúspěšnějším výrobcem crossoverů a SUV. Momentálně za tím stojí hlavně úspěch modelu Tiguan, nicméně růžky začíná ve velkém vystrkovat také T-Roc. Celkově pak registrace aut s vyšší stavbou karoserie celého koncernu vzrostly meziročně o 42 procent, u běžných osobních aut byl přitom růst jen tříprocentní.

VW Group vládnoucí pozici mezi producenty crossoverů a SUV převzal od aliance Renault-Nissan, která v rámci francouzské části stagnuje a v případě té japonské míří dokonce dolů. Zlepšení je tak spojeno pouze s Dacií a Mitsubishi, to ale nekompenzuje propad mateřských společností. Obdobně je tomu u PSA, kde horšící se prodejní výsledky Opelu narušují růst Peugeotu a Citroënu. I tento koncern přitom roste hlavně díky SUV, osobní auta se propadají.


Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 1 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 01Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 2 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 02Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 3 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 03Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 4 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 04Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 5 - Prodeje EU 1-6-2018 JATO 05
Nová data společnosti JATO Dynamics odhalují nejen pokles zájmu o dieselové vozy, ale také další růst obliby crossoverů a SUV. Nejvíce přitom z této situace paradoxně těží strůjce celé dieselové zkázy, tedy koncern Volkswagen Group

Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 6 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 01Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 7 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 02Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 8 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 03Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 9 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 04Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 10 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 05Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 11 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 06Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 12 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 07Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 13 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 08Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 14 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 09Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 15 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 10Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 16 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 11Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 17 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 12Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 18 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 13Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 19 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 14Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 20 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 15Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 21 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 16Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 22 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 17Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 23 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 18Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 24 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 19Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 25 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 20Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 26 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 21Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 27 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 22Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 28 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 23Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 29 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 24Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 30 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 25Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 31 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 26Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 32 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 27Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 33 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 28Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 34 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 29Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 35 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 30Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 36 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 31Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí - 37 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 32
VW T-Roc zamířil do evropského prodeje loni v září, dealeři ovšem měli k dispozici pouze omezenou kapacitu a prodali jen 4 930 aut. Letos ale již registrace přesahují 71 tisíc aut, vozu tak patří 32. příčka v pořadí

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše