Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Odtahové služby hlásí další problémy s elektromobily, o nichž se dosud nehovořilo
4.1.2019 | Petr Prokopec
Stejně jako auta se spalovacími motory mohou i ta elektrická snadno zkolabovat a bránit dalšímu provozu. Jejich odstranění z ulic však již není tak jednoduché, jako konvenčních vozů.
V létě loňského roku se na světlo vynořil jeden dříve nepříliš zmiňovaný problém, jenž souvisí s nástupem elektromobility. Elektromobily totiž nejsou osazeny takovým množstvím komponentů jako auta se spalovacím ústrojím. Navíc řadu nedostatků u nich lze vyřešit skrze vzdálený přístup přes internet. To ohrozí existenci mnoha servisů, zvláště pokud jejich majitelé a zaměstnanci nebudou proškoleni v moderních technologiích. Mechanika se totiž začíná stávat věcí sekundární, prim přebírá elektronika.
Nyní tu máme další nesnáz, kterou si ani propagátoři elektromobility dosud neuvědomili. A pokud ano, zřejmě jí nepřikláněli větší význam. Mluví o něm majitelé odtahových služeb, kteří mají problém s naložením elektrických aut. Stávající chladné počasí jim snižuje dojezd, stejně jako topení pracující na daleko větší obrátky než na podzim. Někteří majitelé tak náhle zůstávají trčet na silnicích bez „šťávy“.
Pokud vozu s normálním spalovacím ústrojím dojde palivo, může jeho majitel situaci vyřešit hned několika způsoby. Pokud svým autem nikomu nepřekáží, bez nesnází jej uzamkne a s kanystrem dojde nebo se nechá odvézt pro pár litrů potřebných k dojetí nejen na čerpací stanici. Oslovit rovněž může známé či projíždějící, zda jej neodtáhnou na laně. A když není zbytí, stačí jeden telefonát a za pár desítek minut již vedle něj stojí odtahovka, která nepojízdný vůz ve většině případů snadno stáhne z vozovky.
U elektromobilů však nelze použít žádný z výše zmíněných způsobů. V prvním případě už jen proto, že baterie jsou povětšinou součástí podlahy a váží několik stovek kilogramů. Jejich výměnu tedy na ulici asi jen stěží zvládnete. Technicky možný, avšak výrobci obvykle zakazovaný je odtah na laně - pokud totiž kola setrvávají na vozovce, dochází k dobíjení, neboť hnací hřídel začne fungovat jako alternátor. A to ve výsledku může vést k poškození jednotky. Tím se logicky znesnadňuje i ono natáhnutí na odtahovku či jednoduchý odtah s dvojicí kol na vozovce. Přípustné je jen naložení mechanickou rukou, kterou ale zdaleka každý odtahový vůz není vybaven a i pokud je, jde o dost zdlouhavou operaci.
Majitelé odtahovek proto začínají danou situaci řešit speciální „nápravou“, která slouží k tomu, aby se nepojízdný elektromobil již nepohyboval přímo po vozovce. Ta sice výše zmíněnou komplikaci řeší, ovšem celá operace kvůli tomu též zabere o několik cenných minut více. Přesně o tu dobu přitom může být zablokována doprava. Odtahové služby proto apelují na výrobce, aby učinili hnaná kola odpojitelnými. Takové řešení však zatím neexistuje, a momentálně není jasné, zda vůbec kdy existovat bude.
Majitelé odtahovek si tak mezi sebou začínají stále více sdílet informace, jak se s elektrickými vozy neschopnými pohybu vypořádat. Stejně tak nabízí speciální trénink i Tesla, veškeré rady a postupy jsou ovšem spojeny jen s vozy této značky a u mnoha dalších nefungují. Univerzální řešení tak neexistuje.
Experti kromě toho dodávají, že problémy mohou vzniknout ve chvíli, kdy elektromobilu pouze nedošla energie, ale byl i nabourán. V takovém případě je nejprve zapotřebí důsledná kontrola vozu, zda nedošlo kupříkladu na odhalení některého kabelu vysokého napětí či poškození akumulátorů, na což si někdy přímo obsluha odtahovky netroufne. Uvolnění zablokované silnice se tím prodlužuje, což elektromobilům znovu nedává body k dobru.
Odtah elektromobilů není věcí jednoduchou...
...ideálně je k tomu zapotřebí speciální vozík, který operaci s vozem prodlužuje v době, kdy se to nejméně hodí
Zdroj: AD.nl
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před hodinou - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 3 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 4 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 6 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 11:19 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 11:16 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch