Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pan VW je skutečně ze hry, prodal podíl ve „své” firmě. Rodině Porsche ale nenahrál
7.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bratr Ferdinanda Piëcha nyní vlastní více jak čtvrtinu firmy ovládající koncern Volkswagen a bez jeho souhlasu se v německém gigantu nestane nic klíčového.
Milé děti, posaďte se, povím vám pohádku. Byl jednou jeden král, jmenoval se Ferdinand Porsche, a ten měl syna Ferryho a dceru Louisu. Po jeho smrti byla oběma svěřena část království, které vzkvétalo a vzkvétalo. Větší zásluhu na rozvoji ale měla linie po přeslici. Louisa se provdala za Antona Piëcha a přijala jeho příjmení. Porodila mu čtyři děti, z nichž tím nejznámějším se stal po dědečkovi pojmenovaný Ferdinand.
Zatímco jeho bratranci Hans-Peter a Wolfgang Porscheovi se zabývali spíše uměním a hráli na flétnu, Ferdinand Piëch dostal technické vzdělání a začal pracovat v rodinné firmě prakticky od píky. Jeho neústupnost a um na jedné straně nesly své ovoce, na straně druhé však málem přivedly rodinnou firmu k bankrotu. To bylo v 60. a 70. letech, kdy se Ferdinand rozhodl, že postaví vůz, který ovládne 24 hodin Le Mans.
Výsledkem bylo svou dobu předbíhající Porsche 917, které je de facto základem konstrukční geniality dnešní automobilky ze Zuffenhausenu. Jak ale zaznělo, firmu tento model málem přivedl na buben. To se sice nakonec nestalo, Ferdinand Piëch byl ale svými příbuznými tak trochu nespravedlivě odklizen do ústraní, ke značce Audi. Z tohoto „vyhnanství“ ale nakonec byl Vorsprung durch technik, Náskok díky technice - bez Piëcha a jeho nápadů by se Audi do současné pozice nikdy nedostalo.
Zdálo se, že pohádka již nemůže lépe skončit, Ferdinand nakonec zamířil na nejvyšší trůn a stal se šéfem celého koncernu VW Group. I přes mnohé úspěchy - či možná právě pro ně - byl ovšem svým bratrancům stále trnem v oku a ti proto v roce 2015 využili jeho roztržky s Dr. Martinem Winterkornem a z trůnu jej sesadili. A po sérii dalších pří se jej rozhodli poslat do vyhnanství definitivně.
Když se jim to podařilo, Piëch se rozhodl od VW Group odříznout úplně a nabídl členům rodiny k odprodeji svůj podíl ve společnosti Porsche Holding SE, která koncern de facto ovládá. S ohledem na křivdy, kterých se v minulosti dočkal, ale největší část zamířila k jeho bratrovi, Hansi-Michelovi. I přitom dosud disponoval, stejně jako Ferdinand, 14,7% podílem.
S částí, kterou dostal od Ferdinanda, nyní má 25,1 %, z celé rodiny - a tím myslíme oba dva klany - je tedy největším akcionářem. Posílil sice i vliv zbylých členů, neboť 4,3 procenta z Ferdinandova podílu zamířilo mezi ně, nicméně nyní je absolutním králem 75letý právník z Vídně. Bude to ovšem takový král „bezzemek“, na trůn jej spoluvlastníci nepustí.
A tím nám vlastně pohádka končí, kruh se pomalu uzavírá. Porsche, respektive vlastně celý koncern VW Group, bude do značné míry ovládat hlavně Wolfgang Porsche a s ním souhlasící členové vedení. Piëchové pak budou nejbohatšími, ale koncern dále řídit nebudou. Přesto Hansi-Michelovi oněch 25,1 % hlasovacích práv v Porsche SE jednu možnost dává - s touto silou může efektivně zablokovat jakékoli rozhodnutí, které by mu bylo proti srsti. Takže úplně cokoli si Wolfgang a spol. dělat moci nebudou. Koho lze v této situaci považovat za vítěze, posuďte sami, jisté je jen jedno - Ferdinand Piëch zůstává nadále velmi bohatým člověkem - za prodej svého podílu měl dostat téměř 30 miliard Kč...
Otec Volkswagenu v jeho dnešní podobě už nepatří mezi jeho významné akcionáře
Hans-Michel Piëch je nyní novým největším akcionářem rodinného impéria...
...to ale povede jeho bratranec Wolfgang Porsche, který si s ním na druhou stranu rozumí mnohem lépe než s Ferdinandem
Posloužit můžeme i snímkem z rodinného archivu, kde jsou oba bratři Piëchové ve společnosti svého již zesnulého bratrance Ferdinanda Alexandra Porsche, tvůrce modelu 911
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva