Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pan VW je skutečně ze hry, prodal podíl ve „své” firmě. Rodině Porsche ale nenahrál
7.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bratr Ferdinanda Piëcha nyní vlastní více jak čtvrtinu firmy ovládající koncern Volkswagen a bez jeho souhlasu se v německém gigantu nestane nic klíčového.
Milé děti, posaďte se, povím vám pohádku. Byl jednou jeden král, jmenoval se Ferdinand Porsche, a ten měl syna Ferryho a dceru Louisu. Po jeho smrti byla oběma svěřena část království, které vzkvétalo a vzkvétalo. Větší zásluhu na rozvoji ale měla linie po přeslici. Louisa se provdala za Antona Piëcha a přijala jeho příjmení. Porodila mu čtyři děti, z nichž tím nejznámějším se stal po dědečkovi pojmenovaný Ferdinand.
Zatímco jeho bratranci Hans-Peter a Wolfgang Porscheovi se zabývali spíše uměním a hráli na flétnu, Ferdinand Piëch dostal technické vzdělání a začal pracovat v rodinné firmě prakticky od píky. Jeho neústupnost a um na jedné straně nesly své ovoce, na straně druhé však málem přivedly rodinnou firmu k bankrotu. To bylo v 60. a 70. letech, kdy se Ferdinand rozhodl, že postaví vůz, který ovládne 24 hodin Le Mans.
Výsledkem bylo svou dobu předbíhající Porsche 917, které je de facto základem konstrukční geniality dnešní automobilky ze Zuffenhausenu. Jak ale zaznělo, firmu tento model málem přivedl na buben. To se sice nakonec nestalo, Ferdinand Piëch byl ale svými příbuznými tak trochu nespravedlivě odklizen do ústraní, ke značce Audi. Z tohoto „vyhnanství“ ale nakonec byl Vorsprung durch technik, Náskok díky technice - bez Piëcha a jeho nápadů by se Audi do současné pozice nikdy nedostalo.
Zdálo se, že pohádka již nemůže lépe skončit, Ferdinand nakonec zamířil na nejvyšší trůn a stal se šéfem celého koncernu VW Group. I přes mnohé úspěchy - či možná právě pro ně - byl ovšem svým bratrancům stále trnem v oku a ti proto v roce 2015 využili jeho roztržky s Dr. Martinem Winterkornem a z trůnu jej sesadili. A po sérii dalších pří se jej rozhodli poslat do vyhnanství definitivně.
Když se jim to podařilo, Piëch se rozhodl od VW Group odříznout úplně a nabídl členům rodiny k odprodeji svůj podíl ve společnosti Porsche Holding SE, která koncern de facto ovládá. S ohledem na křivdy, kterých se v minulosti dočkal, ale největší část zamířila k jeho bratrovi, Hansi-Michelovi. I přitom dosud disponoval, stejně jako Ferdinand, 14,7% podílem.
S částí, kterou dostal od Ferdinanda, nyní má 25,1 %, z celé rodiny - a tím myslíme oba dva klany - je tedy největším akcionářem. Posílil sice i vliv zbylých členů, neboť 4,3 procenta z Ferdinandova podílu zamířilo mezi ně, nicméně nyní je absolutním králem 75letý právník z Vídně. Bude to ovšem takový král „bezzemek“, na trůn jej spoluvlastníci nepustí.
A tím nám vlastně pohádka končí, kruh se pomalu uzavírá. Porsche, respektive vlastně celý koncern VW Group, bude do značné míry ovládat hlavně Wolfgang Porsche a s ním souhlasící členové vedení. Piëchové pak budou nejbohatšími, ale koncern dále řídit nebudou. Přesto Hansi-Michelovi oněch 25,1 % hlasovacích práv v Porsche SE jednu možnost dává - s touto silou může efektivně zablokovat jakékoli rozhodnutí, které by mu bylo proti srsti. Takže úplně cokoli si Wolfgang a spol. dělat moci nebudou. Koho lze v této situaci považovat za vítěze, posuďte sami, jisté je jen jedno - Ferdinand Piëch zůstává nadále velmi bohatým člověkem - za prodej svého podílu měl dostat téměř 30 miliard Kč...
Otec Volkswagenu v jeho dnešní podobě už nepatří mezi jeho významné akcionáře
Hans-Michel Piëch je nyní novým největším akcionářem rodinného impéria...
...to ale povede jeho bratranec Wolfgang Porsche, který si s ním na druhou stranu rozumí mnohem lépe než s Ferdinandem
Posloužit můžeme i snímkem z rodinného archivu, kde jsou oba bratři Piëchové ve společnosti svého již zesnulého bratrance Ferdinanda Alexandra Porsche, tvůrce modelu 911
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda