Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paradox: Tesla způsobila razantní pokles prodejů solárních panelů v USA
16.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tesla chce být tou firmou, která zajistí průlom v rozšíření „zelených řešení” napříč planetou. V případě solárních panelů ale zatím dokázala pravý opak.
Jako průkopník ekologicky se tvářících řešení vede Elon Musk armádu vývojářů ve válce za alternativní zdroje energie. A bojuje na mnoha frontách. Před léty vyhlásil kromě svých dalších aktivit také invazi na střechy všech amerických domů a spolu se svými rodinnými příslušníky rozjel firmu SolarCity, produkující střešní solární panely.
Zraje šlo o na oko samostatný subjekt, který vedl Muskův bratranec, loni ale ztrátovou a dluhy sužovanou firmu za 2,6 mld dolarů (aktuálně 56,5 mld. Kč) převzala Tesla. Byla to kontroverzní operace, kvůli níž Tesle někteří předpovídají pád. Krom toho se ale čekalo, že pro aktivity zastřešované SolarCity a pro rozšíření „zelených technologií” jako takových bude prospěšná. Však Musk sliboval unikátní integrovanou firmu zaměřenou na obnovitelné zdroje, která by chtěla pod jediným logem prodávala dohromady auta i s bateriemi a solární elektrárnou. To byla teorie, praxe je ale docela jiná.
SolarCity sice byla ztrátová firma, ale solární panely aspoň prodávala ve velkém a získala na celém americkém trhu s nimi asi třetinový podíl. Významnou měrou tak přispívala k tomu, že počet instalací solárních zařízení na rodinné domy v USA rostl v předchozích létech dvojciferným tempem. Letos podle firmy GTM Research zaměřené na analýzu globálního elektroenergetického průmyslu ale naopak klesne. A odpovědná je za to jedna jediná společnost - Tesla.
Zní to paradoxně, však Tesla se na tomto poli má starat jen o růst a spojení se SolarCity to mělo jedině podpořit. Jenže nestalo se. SolarCity byla řadu let největším hráčem na poli solárních panelů hlavně díky agresivnímu marketingu a specifickým obchodním praktikám (podomní prodej apod.) a ani jedno z toho Musk přímo pod hlavičkou Tesly dělat nechce. Investice do marketingu se zastavily, podomní prodej skončil a prodeje zamířily logicky ke dnu.
Ve třetím čtvrtletí letošního roku tak došlo k poklesu odbytu solárních panelů o 42 % proti předchozímu roku. Tesla se nechce k výsledkům vyjadřovat, jen dříve zmínila, že zatímco prodeje klesají, marže rostou. Musk očekává, že prodeje během posledního čtvrtletí vzrostou, ale jen o oproti tomu předchozímu - meziročně budou dále klesat.
To táhne dolů celý trh. GTM Research ve své zprávě uvádí, že celkově se letos solární trh u obytných domů potká s poklesem o 13 %. To je velký rozdíl proti loňskému roku, kdy prodeje rostly o 19 % a před 4 lety dokonce o 50 %. Šťastná je z toho jen konkurence, které Tesla jednak vyklízí cestu a jednak ji sama (resp. SolarCity) udělala službu osvětově laděným marketingem, ze kterého nyní sama profituje jen v omezené míře.
Jsme zvědaví, jak se tohle bude dále vyvíjet, je ale zjevné, že Muskův přístup „nepropagovat a nevnucovat, ono se to prodá samo” nefunguje u solárních panelů zdaleka tak dobře jak u aut. Třebaže produkty Tesly ani na tomto poli nejsou nezajímavé...
Tesla převzala rodinné SolarCity a nabídla zajímavé nové solární panely, prodeje ale míří dolů tak razantně, že s sebou táhnou celý trh
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva