Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě

V absolutním měřítku jsou žádaná stále nejvíce, relativně ale popularitu kousek po kousku ztrácí ve prospěch aut, která si lidé jako nová nemohou dovolit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě

29.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V absolutním měřítku jsou žádaná stále nejvíce, relativně ale popularitu kousek po kousku ztrácí ve prospěch aut, která si lidé jako nová nemohou dovolit.

Nejen v České republice je trh s ojetými auty poměrně velký. Nové auto by si sice ráda koupila většina lidí, jenže si takové nemůže dovolit - buď vůbec a nebo ne takové, jaké by si přáli. A ostatní z jakéhokoli jiného důvodu moderní auto se všemi jeho klady i zápory nechtějí.

V bazarech či přímo mezi majiteli se tak prodává ještě násobně více použitých vozů, než kolik automobilky vrhnou na trh přímo z výroby. Jen loni u nás změnilo majitele přes 700 tisíc ojetých vozů, tedy asi třikrát více než těch nových. Pochopitelně, s koupí ojetiny je vždy spojena řada rizik, mezi kterými vedou podvody s kilometrovým proběhem, neboť některé vozy najíždějí až neuvěřitelné porce kilometrů. I přesto ale z výše zmíněných důvodů kupující tato rizika akceptují a pokouší se v bazarech udělat lepší obchod než u prodejce nových aut.

Jak si český trh s ojetinami aktuálně stojí? To pravidelně rozebírá firma Cebia, která právě publikovala statistiku mapující český trh s ojetinami v prvním kvartálu letošního roku. Nejzajímavější na ní je další potvrzení postupného odvracení se kupujících od běžných aut k „něčemu lepšímu”. Trh ojetin byl vždy specifický tím, že více upřednostňoval větší, luxusnější a výkonnější aut než trh nových aut, směrem k tomu druhému se ale posouvá dále a dále. Když si tedy srovnáte letošní statistiku s tou za celý loňský rok, uvidíte další drobnou ztrátu obliby aut jako je Octavie, Focus či Mégane ve prospěch vozů typu Passat nebo řada 3, které se jinak tak vysoko v prodejích nových aut ani nedostávají.

Dá se očekávat, že tento trend bude do budoucna pokračovat - minimálně do té doby, dokud se prodejům aut obecně bude dařit a lidé za ně budou ochotni utrácet stále více peněz. Nechme ale už obecných řečí a podívejme se na současný stav podrobně.

1. Původ prodávaných aut a jejich stáří

Do České republiky se dováží spousta ojetin především z Německa, ovšem za první kvartál letoška objem dovezených aut vzrostl jen o 4 % oproti loňsku, kdy byl nárůst oproti roku 2015 10%. Přesto k nám bylo od ledna do března dovezeno rekordních 38 252 ojetých aut. Podíl dovezených ojetin starších 10 let pořád roste a za první kvartál letoška byl na 53,35 %.

Někteří souvislosti s dovozem ojetin starších 10 let hovoří o nežádoucím stárnutí vozového parku, je ale třeba dokola připomínat, že ačkoli 10 let zní jako dlouhá doba, v případě aut může 10 i více let stará ojetina znamenat třeba BMW řady 3 E90, které lze jen stěží označit za staré a špatné auto, které táhne kvalitu českého autoparku v zemi. Nemluvě o tom, bylo-li průměrné stáří vozového parku v ČR už v loňském roce nad 15 let, může deseti- až čtrnáctiletá ojetina toto číslo jen vylepšit.

Zákazníci ovšem kupovali ve velké většině auta s českým původem, jak ukáže graf. Podle Cebie nicméně ve třetině případů prodávající uváděl jinou zemi původu, než byla skutečnost. Odhaduje i důvod tohoto podvodu - na českého zákazníka působí dobře, když se dočte, že auto jezdilo v Německu, nikoli třeba v Polsku.


Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 1 - cebia report 1q2017 01 dovozPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 2 - cebia report 1q2017 02 puvod

2. Historie a stav prodávaných vozů

Ve srovnání s třetím kvartálem loňského roku zůstává stejný počet ojetin, které změnily majitele s více než 200 tisíci km na tachometru. Vzrostl nicméně celkový průměr udávaného proběhu, a to na 164 tisíc kilometrů, což také reflektuje přesun kupujících k „zajímavějším” autům - tak musí být více ojetá, aby se dostala do jejich rozpočtu. Podle Cebie však bylo asi 40 % vozidel „stočeno” průměrně o 100 tisíc km, takže odhad skutečného průměrného proběhu zní na 202 tisíc km.

Po stránce stavu vozidel prodejci nejčastěji uvádějí „perfektní” a „velmi dobrý” - celkem v 86 % případů. Tuto informaci je ovšem potřeba v inzerátech brát s velkou rezervou - je to spíš marketing než skutečný popis stavu věci a občas vídáme u nabídek hodně poničených vozů až fantaskní popisy. Havarovaných aut a aut na díly bylo shodně po jednom procentu.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 3 - cebia report 1q2017 03 probehPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 4 - cebia report 1q2017 04 stav

3. Nejvíce prodávané modely a nejoblíbenější barvy

Graf desítky nejprodávanějších ojetých aut v České republice na první pohled příliš nepřekvapí, na ten druhý je zajímavější. Na prvním místě je tedy Škoda Octavia s více než desetiprocentním podílem, následuje Fabia se 7,1 % a Volkswagen Passat s 4,2 %. To jsou obvyklí vítězové, škodovek je ale procentně méně než loni a passatů dříve. Nejvýše do nejlepší desítky, už na sedmé místo, se dostalo BMW řady 3, znovu jako důkaz výše zmíněného.

Nejoblíbenější barvou ojetých aut je bílá s 20 %, šedá a modrá následují. Tenhle trend opět do značné míry logicky kopíruje prodeje nových aut, kde vede bílá s 30 % před šedou s 21 % a modrou se 14 %. Příliš velký zájem není o zelená ojetá auta. Stříbrná je v patách „bronzové” modré a černá a červená jsou na stejných devíti procentech.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 5 - cebia report 1q2017 07 modelyPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 6 - cebia report 1q2017 08 barvy

Mohlo by se tedy zdát, že pokud máte zájem o bílou Octavii, koupenou jako novou v ČR, bude potřeba si připlatit. Tak to ale nutně být nemusí, hovoříme o absolutně nejprodávanějších autech a těch se také nejvíce nabízí, což zase tlačí ceny dolů. Octavia nicméně v ČR asi nikdy nebude levnou ojetinou, i letité kousky první generace se prodávají až pozoruhodně draho.

Fabia je podobný příběh; nejlevnější budou relativně obyčejná, ale přesto ojedinělá auta. U těch je navíc menší pravděpodobnost, že vám je někdo ukradne na náhradní díly - měl by pak problém je prodat. Naopak u škodovek bude tato pravděpodobnost o něco větší.

4. Prodejní ceny a rychlost prodeje

Průměrná prodejní cena ojetého auta byla 189 200 korun, o 1 900 Kč méně než ke konci loňského září. To zdánlivě nepotvrzuje posun kupujících k něčemu lepšímu, ale podívejte se na procentní zastoupení ojetin s cenou nad 300 tisíc Kč - 20 procent, to je třetinu neboli 5 procentních bodů více než loni, hodně velký posun za tak krátký čas. Podíl aut s cenou do 200 tisíc korun činil za první kvartál letoška 63 %, podíl aut do 100 tisíc korun činil rovných 30 %. Průměrně pak vůz čekal na nového majitele 68 dnů.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 7 - cebia report 1q2017 05 cenaPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 8 - cebia report 1q2017 06 doba prodeje

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 9 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 03Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 10 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 04Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 11 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 09Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 12 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 15Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 13 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 23Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 14 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 43
Absolutně nejlépe prodávanou ojetinou je dle statistiky bílá Octavia, i ta ale relativně ztrácí na popularitě

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 15 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 001Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 16 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 17 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 006Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 18 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 009Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 19 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 014Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 20 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 057
Výše naopak míří VW Passat...

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 21 - BMW M3 E93 Cabrio 01Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 22 - BMW M3 E93 Cabrio 02Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 23 - BMW M3 E93 Cabrio 03Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 24 - BMW M3 E93 Cabrio 08Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 25 - BMW M3 E93 Cabrio 07Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 26 - BMW M3 E93 Cabrio 12
...a nebo BMW řady 3 (zde M3 E93), které se poprvé dostalo mezi 7 nejžádanějších ojetin na českém trhu

Zdroj: Cebia

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.