Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Počet krádeží aut za 5 let vzrostl až skoro o polovinu, na vině je obvyklý podezřelý
28.1.2019 | Mirek Mazal
Kradených aut v České republice stále ubývá, dáno to ale bude jen zastaralostí místního autoparku. Jinde ve světě je trend opačný a Velká Británie s průměrným stářím vozu jen 7,8 roku ukazuje extrém.
Auto je obvykle tou nejhodnotnější věcí, kterou máme a kterou lze relativně snadno odcizit. Spousta lidí má i cennější nemovitost, typicky dům či byt tu lze ale nanejvýš vykrást, nikoli ukrást. Pokud má někdo více peněz, v bance jsou v bezpečí a přímo u sebe více hotovosti nosíme jen nahodile. A pokud někdo má na svém těle šperk za statisíce nebo miliony, obvykle nejezdí Škodou Felicia.
Kvůli výše zmiňovanému jsou auta tak oblíbeným terčem zlodějů a jejich krádeže se majitelé tak obávají. Člověk by s ohledem na překotný vývoj veškeré techniky a stále intenzivnější dohled nad našimi životy mohl snadno domnívat, že auta už se skoro nekradou, jenže opak je pravdou.
U nás tomu tak není, tady krádeži ještě ubývá, v rozvinutějších zemích je ale vývoj přesně opačný. Zloději jsou stále aktivnější už „vedle” v Německu a situace je tím horší, čím mladší autopark v té které zemi je. U nás vzrostlo průměrné stáří automobilu v roce 2017 na více než 15 let, ve Velké Británii činilo tou dobou pouhých 7,8 roku a u dieselových vozů dokonce jen 6,6 roku. A právě tam v posledních letech počet krádeží prudce stoupá.
Britská agentura Home Office ve své poslední statistice shrnuje, že za posledních pět let přibylo nahlášených krádeží aut skoro o polovinu. Ve fiskálním roce 2013-14 bylo ohlášeno policii 75 308 odcizených vozidel. Toto číslo v letech 2017-18 povyrostlo na 111 999. Nárůst o 48,7 % se znamená úspěšný útok pachatelů na vybraný automobil každých pět minut nebo 300 postrádaných aut denně. Čísla registrační autority DVLA (viz tabulka níže) hovoří o menším absolutním počtu, ale velmi podobném procentním trendu a dokladují, že méně než polovina odcizených vozů je kdy nalezena.
Stoupající tendenci je velmi lehké zasadit do specifických souvislostí. Někteří argumentují i souběžně klesajícím počtem policistů, to ale považujeme spíše za okrajový faktor - policisté ani v Británii nikdy nebyli na každém rohu a že by zloději kradli nebo nekradli auta na základě míry pravděpodobnosti objasněností krádeže (která mimochodem neklesá) je velmi nepravděpodobné. Je to otázka příležitosti, kterou zlodějům dávají moderní bezklíčových systémy vstupu a startu.
Ukrást auto je dnes velmi snadné, rychlé, stačí na to technika za pár stovek a ještě na tom okolí nepřijde nic podezřelého, protože prodloužení signálu klíče může působit i za bílého dne tak, že do auta nasedá a odjíždí s ním jeho právoplatný majitel. Ve Velké Británii se tento faktor projevuje nejrychleji právě kvůli zmíněnému stáří tamních aut - před 15 léty (a to je průměr...) mělo bezklíčový start a vstup jen pár luxusních vozů. Na začátku této dekády už byl docela běžný i u obyčejnějších vozů a dnes jej můžete mít skoro v jakémkoli autě na trhu. Naděje na zlepšení do budoucna jsou tedy minimální, a to zejména v zemích, jako je ta naše.
Popsaný trend souvisí také s počty vykradených aut. Ztrátu věcí z vozidla nahlásilo taktéž více lidí, celkem 258 346 takových incidentů zaznamenaly úřady v roce 2016-17, o 12 měsíců později se číslo zvýšilo o 8,4 % na 280 032.
Ředitel pojišťovny RAC Mark Godfrey popsal nejnovější údaje jako velmi alarmující a řekl, že prudký nárůst představuje „depresivní obraz společnosti, kde je příliš snadné, aby gangy zlodějů ukradly vozidla“. Godfrey prohlásil, že: „Pokud by počet krádeží klesl, pak by pojistné bylo nepochybně nižší.“ Mluvčí RAC opět ukázal prstem hlavně na slabé zabezpečení technologie keyless.
Jak se proti moderním zlodějům bránit, jsme probírali vícekrát, existují levné a zaručené způsoby. Žádný ale pochopitelně neznamená zachování plného komfortu bezklíčového vstupu, tady se musí více snažit automobilky. Až ovšem uspějí, bude trvat další roky, než se to na statistikách projeví, pokud tedy zloději v mezičase neobjeví nová slabá místa...
Tabulka s přehledem počtu ukradených aut podle DVLA ukazuje menší cifry než Home Office, neboť nezahrnuje později vypátrané vozy. I tak ale postupný nárůst o desítky procent po předchozím opačném vývoji jasně patrný
Zlodějské gangy ve Velké Británii těží z nízkého průměrného věku tamních aut a přes špatně zabezpečené bezklíčové ovládání je kradou ve velkém. Nevýhoda keyless se stala osudnou i rodině vlastnící dva zánovní Mercedesy
Zdroje: Home Office, DVLA
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
dnes - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 6 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 8 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 9 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda