Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP

Že se moderní auta dělají primárně na míru rozličných testů a nikoli potřeb zákazníků, není nic nového. Svým způsobem tak nepřekvapí objevení nesrovnalostí u aut určených pro crash testy, reakce samotného NCAPu ale zaskočí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP

14.10.2018 | Petr Prokopec

Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že se moderní auta dělají primárně na míru rozličných testů a nikoli potřeb zákazníků, není nic nového. Svým způsobem tak nepřekvapí objevení nesrovnalostí u aut určených pro crash testy, reakce samotného NCAPu ale zaskočí.

Bezpečnost automobilů se za uplynulá desetiletí razantně zlepšila. Kde jste dříve mohli počítat pomalu s jistou smrtí, vám dnes hrozí maximálně lehká zranění. Je však otázkou, zda nové vozy opravdu poskytují až takovou ochranu, jak se zdá z hodnocení udělených organizací Euro NCAP. Už dávno se mluvilo například o tom, že auta jsou uzpůsobena některým testům, které probíhají pouze na jedné straně, té řidičově, přestože stejný náraz se může týkat i strany spolujezdce. Ta se ale netestovala, a tak na ní bezpečnost byla ošizena.

Že nešlo o pouhou zvěst, prokázal americký institut IIHS. Ten začal testovat obě strany vozu stejně a zatímco třeba BMW X1 nebo Mitsubishi Outlander prošly se ctí, u Chevroletu Equinox, GMC Terrain a Jeepu Compass již bylo odhaleno vyšší riziko poranění spodní části nohou. Ford Kuga a Mitsubishi ASX (prodávané v USA pod názvy Escape a Outlander Sport) pak úplně propadly.

Člověk by čekal, že po takových odhaleních změní testy i bruselský Euro NCAP, ale zatím se to nestalo, ten má ve zvyku zavírat oči i ve chvílích, kdy má pochybení přímo pod nosem. A pro důkaz nemusíme chodit daleko. Britská společnost Thatcham Research totiž aktuálně oznámila, že na některých modulech airbagů či úchytech dětských sedaček Isofix byly objeveny nápisy „pouze pro účely testu NCAP“, což zavání dalšími machinacemi s úpravami au na míru oněch testů.

Možná si nyní říkáte, že Euro NCAP si přece auta kupuje, ale není tomu tak, to činí jen v případě, kdy s ním automobilka nespolupracuje. V ostatních dostává testovací vozy přímo od výrobce, který tak může pro test poskytnout citelně jinak koncipovaný vůz, než který pak prodává. Že se tak děje, ony objevené nápisy nasvědčují a člověk by v reakci na to čekal obří skandál. Jenže nic takového se neděje.

„Občas testujeme vůz, který má na zadní straně modulu napsáno 'Euro NCAP test'. Poměrně běžné je to u modulů airbagů, a to nám připadá opravdu velmi, velmi podezřelé,“ uvedl šéf výzkumného oddělení Thatcham Research Matthew Avery. Tato firma přitom po nárazových zkouškách Euro NCAP torza testovaných vozů rozebere na díly a zkoumá, zda neodhalí nějaké nekalosti. To se jí evidentně podařilo a přítomnost podezřelých nápisů pak potvrdila i bruselská organizace.

Euro NCAP přitom rozjelo šetření, které spočívalo kupříkladu v návštěvách továren či u dodavatelů. Během auditu ale prý „nebyl zjištěn ani nejmenší pokus o podvedení našich testů“. Vyšetřovatelé se tedy spokojili s oficiální verzi výrobců, dle kterých za oněmi nápisy (psanými navíc fixem) stojí pouze jistá logistika. U některých novinek totiž prý ještě nemusela najet sériová výroba, načež se automobilky jen chtěly ujistit, že auto pro Euro NCAP bude postaveno včas. Podobných výmluv by si automobilky jistě byly schopny během chvíle vymyslet deset, přesto o této u NCAPu nikdo nepochybuje.

„V 99 případech ze sta jsem si jist, že pro dané nápisy je legální důvod,“ uvedl dále k tématu Avery. Zároveň však dodal, že si nemyslí, že společnost Thatcham Research odhalila vše. „Jsem si jist, že některé věci jsme přehlédli.“ Na základě těchto slov bychom čekali, že Britové spolu s Belgičany půjdou po celé záležitosti jako kočka po myši. Nic z toho se ale neděje, Avery místo toho jen dodává, že dříve byly možné nekalosti na denním pořádku. Momentálně s nimi však prý přichází do styku jen párkrát do roka.

Pokud si přitom uvědomíme, že ještě před několika málo lety automobilky mnoho vozů koncipovaly tak, aby prošly jen „normovanými nárazy” a při nárazech malou částí přídě se hroutily jak domeček z karet, pak existuje slušná pravděpodobnost, že k jiné formě šizení dochází nadále. Auta pro Euro NCAP zkrátka dostanou do vínku kvalitnější prvky, na vozech pro běžný lid ale následně výrobce může ušetřit.

Sdružení automobilových výrobců samozřejmě takové spekulace odmítá, nicméně skutečně zcela nezávislý test, který by spočíval v nárazových zkouškách třetí stranou a provedený na voze, jenž by byl náhodně zakoupen přímo u dealera, chybí. Doufejme tedy, že se tyto informace donesou za oceán, kde patrně budou muset odvést práci za Evropany. Jako už několikrát v minulosti...


Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 1 - Euro NCAP nove podezreni
Euro NCAP sice objevilo u testovacích vozů podezřelé nápisy, spokojilo se však s vysvětlením výrobců...

Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 2 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 02Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 3 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 03Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 4 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 04Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 5 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 05Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 6 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 06Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 7 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 07Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 8 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 08Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 9 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 09
...a to přesto, že třeba americký institut IIHS objevil u Mitsubishi ASX...

Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 10 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 10Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 11 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 11Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 12 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 12Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 13 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 13Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 14 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 14Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 15 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 15Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 16 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 16Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP - 17 - IIHS Mitsubishi ASX a Ford Kuga 17
...či Fordu Kuga nesrovnalosti, o kterých se dříve také hovořilo jen v náznacích

Zdroj: Auto Express

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše