Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, jak smutně skončilo rudé Maserati, které týral Clarkson v Top Gearu
1.9.2018 | Petr Prokopec
Připusťme, že od začátku nešlo zrovna o nejkvalitněji postavený vůz. Ovšem až ve chvíli, kdy do něj desítky let po jeho zrodu usedl Jezza, byla jeho aktivní životní dráha u konce.
Není žádným tajemstvím, že novinářská vozidla mají těžký život. Do značné míry je to logické, neboť má-li někdo vůz poznat tak, aby o něm byl schopen něco kloudného říci, musí narazit na jeho limity. A nebo je i překročit, jak nám pravidelně dokazují Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Tato trojice během svého působení v Top Gearu i nově v The Grand Tour mnohdy i záměrně překračuje hranice, což sice na straně jedné vede k nemalé zábavě u televizních obrazovek, nicméně na straně druhé k destrukci svěřených aut.
Jedním z těch zcela zničených bylo Maserati Merak. Objevilo se ve čtvrté epizodě sedmé série Top Gearu. Ta byla premiérově vysílána 4. prosince 2005, tedy před dlouhými třinácti lety. Samotné italské kupé pak vzniklo v roce 1974 během éry, kdy automobilku vlastnil Citroën. Neměla by nás tedy zaskočit řada komponentů, jež Merak sdílel s francouzským SX. Překvapivější ovšem je, že stačilo pár chvilek s Clarksonem za volantem, a vůz byl zralý do šrotu, i když před tím jezdil 31 let bez větších potíží.
Jelikož ale vše má svůj řád, musíme se i my momentálně vrátit k počáteční výzvě, kdy Jezza, stejně jako Hammond a May, dostal od producentů 10 tisíc liber na koupi postaršího sporťáku. To nezní zase tak neřešitelně, podmínkou ovšem bylo, aby se jednalo o vůz italského původu s motorem uprostřed. A na takový vůz už to moc peněz není. Richard tedy na úvodní schůzku dorazil s Ferrari 308 GT4, James s Lamborghini Urraco a Jeremy s již zmíněným Maserati. Původně si myslel, že jde o Merak SS, skutečnost ale byla jiná.
Už jen fakt, že Clarkson pořídil vůz z roku 1974, měl slavnému moderátorovi být podezřelý. Provedení SS, které disponovalo vyšším výkonem a nižší hmotností, bylo totiž představeno v březnu 1975 v Ženevě a jeho produkce odstartovala až v následujícím roce. Jezza však nakonec svůj omyl zjistil teprve ve chvíli, kdy objevil ve voze fakturu na 38 liber, za kterou bylo pořízeno logo SS. To přitom bylo jediným komponentem shodným s výkonnějším modelem.
To jsme ale poněkud odbočili, proto zpět k výzvě, respektive k onomu týrání. Přestože měl citelně nižší výkon, než jaký deklarovala dokumentace v době vzniku, a ještě horší brzdy, přežil řadu náročných zkoušek včetně jízd na okruhu. Ve finále ovšem jeho motor explodoval, přičemž hřídel či blok pohonné jednotky skončily roztroušené po silnici. Jezza jej pak na úpatí Readingu zanechal osudu na pokraji vozovky.
Tím by se na ubohé Maserati dalo zapomenout, někteří fanoušci Top Gearu ale po jeho dalším osudu zapátrali. Spekulovalo se, že BBC vůz velmi levně prodalo a ten skončil rozmontovaný na součástky. Nicméně v roce 2016 bylo zjištěno, že je stále pohromadě, i když není pojízdný. Přesto se potvrdila i první spekulace, auto opravdu slouží jako zdroj náhradních a zůstává jím i nyní, kdy jej takto rozprodává společnost EuroSpares.
Koupe může být i jako celek, konkrétní cena ale uvedena není, přičemž je otázkou, zda by vlastně i byla nižší než oněch deset tisíc liber. I když jde o nepojízdný vůz, stále je to italský klasik, který navíc těží z Clarksonova jména. Máme ovšem pocit, že celý si jej již nikdo nepořídí, spíše opravdu dojde na postupné rozmontování na součástky.
Merak tedy ukončí svou životní pouť s pouhými 89 tisíci kilometry na počítadle. To rozhodně není moc, což bychom vlastně mohli brát jako důkaz o tom, že velmi malá kvalita italských vozů není jen pouhým mýtem. Zvláště když ji po nějaký čas měli pod palcem Francouzi a když se jí rozhodl po 31 letech otestovat jeden šílený britský novinář.
Značku Maserati má Jeremy Clarkson rád, i proto zvolil pro výzvu v Top Gearu v roce 2005 model Merak. Nicméně ten jeho řádění nepřežil
Dnes je vůz takto smutně rozprodáván na součástky
Zdroj: EuroSpares
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 29 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 09:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda