Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohublý ex-šéf Nissanu se objevil před soudem, konečně řekl svou verzi příběhu
8.1.2019 | Petr Prokopec
Právníci využili zřídka uplatňovaného ustanovení, které dovoluje zatčenému nechat si u soudu vysvětlit důvody jeho pokračujícího zadržování. Díky tomu mohl Carlos Ghosn poprvé od svého zatčení veřejně promluvit.
Zatímco Česká republika se pomalu probouzí do nového dne, v Japonsku se již pomalu chystají na večeři. S ohledem na tento časový posun tedy nepřekvapí, že již proběhlo ostře sledované soudní slyšení s Carlosem Ghosnem v hlavní roli. Šéf aliance Renault-Nissan vůbec poprvé od svého zatčení 19. listopadu loňského roku veřejně vystoupil, přičemž se soustředil na očištění svého jména a zpochybnění toho, co je mu kladeno za vinu. Podle jeho slov byl „falešně obviněn a nespravedlivě uvězněn“, předmětem jednání ale nebyla jeho vina či nevina. A tak se po hodinu a půl trvajícím slyšení vrátil zpět do své malé a chladné cely předběžného zadržení.
Ghosna přivedla k soudu eskorta v poutech s lanem okolo pasu a v plastových sandálech. Šéf aliance vypadal mnohem hubenější než na nedávných fotkách, což jen koresponduje s prohlášením jeho syna, že zásluhou vězeňské stravy zhubl deset kilo. Přestože však novináři obklopili budovu soudu i s pomocí několika vrtulníků, fotografii Ghosna se nikomu nepodařilo získat. A jelikož soudce v tomto případě nepřipustil kamery v soudní síni, můžeme posloužit pouze ilustracemi kreslíře. I z nich je ovšem patrné, že se Ghosn nevrátil z dovolené v přímořském letovisku.
Po sejmutí želízek usedl Ghosn před soudcem po boku trojice svých právníků, aby si mohl z úst předsedajícího soudce Yuichi Tady vyslechnout důvody, proč je i po pěti týdnech od zatčení zadržován. Tada mu vysvětil, že vyšetřování je komplikované a stále ještě šéf aliance Renault-Nissan i samotného Nissanu musí zůstat nadále za mřížemi, aby nemohl prchnout ze země, ovlivnit svědky nebo ničit důkazy. Vcelku očekávané vysvětlení ale následovalo to nejzajímavější - prohlášení Ghosna k tomu, co je mu kladeno za vinu.
„Vždy jsem jednal s naprostou bezúhonností a nikdy za celou svou profesionální kariéru trvající několik dekád jsem nebyl obviněn z žádného pochybení,“ zahájil Ghosn svou řeč. A rovnou dodal, že nyní „byl falešně obviněn a nespravedlivě uvězněn na základě nepodložených obvinění“. Šéf aliance následně soudu připomněl, že to byl především on, kdo se zasloužil o to, aby se národní tragédie na pokraji bankrotu stala během několika málo let „pilířem japonské ekonomiky“.
„Převrátili jsme Nissan vzhůru nohama. Tato značka měla v roce 1999 dluh 2 biliony yenů (cca 410 miliard korun), v roce 2006 však již měla na hotovosti 1,8 bilionu yenů (370 mld. Kč). Kromě toho v roce 1999 prodávala 2,5 milionu aut se značnou ztrátou, v roce 2006 to ale již bylo 5,8 milionu aut prodávaných se ziskem. Tyto úspěchy - dosažené za pomoci špičkového týmu zaměstnanců Nissanu po celém světě - byly největším potěšením mého životě, hned po mé rodině,“ uvedl Ghosn.
Šéf aliance zároveň dodal, že o nějakém finančním podvodu nemůže být ani řeč. Jednoduše proto, že dosud žádné peníze, které jsou jednou z podstat jeho obvinění, nedostal. „Pro mě nejlepším testem 'smrtelný test'. Když bych dnes zemřel, mohou mí dědicové požadovat po Nissanu úhradu čehokoliv jiného, než je má důchodová penze? Odpovědí je jednoznačné ne.“ Stejně tak je prý nesmyslem fakt, že měl saudskému byznysmenovi Khaledu Al Juffalimu platit firemními penězi za soukromé služby.
Z interního vyšetřování Nissanu mělo totiž vyplynout, že Juffaliho firma měla obdržet v letech 2009 až 2012 ve čtyřech splátkách 14,7 milionu dolarů (329 milionů korun). Právě o tuto sumu měl přitom Ghosn přijít v rámci svého vlastnického podílu v automobilce po globální ekonomické krizi. Podle vyšetřovatelů tedy Juffaliho společnost posloužila de facto jako prádelna peněz, skrze kterou měl šéf aliance prohnat firemní prostředky, jenž nakonec z větší části skončily na jeho soukromém účtu.
Ghosn ovšem dodává, že Juffali obdržel zmíněnou sumu za to, že napomohl zpevnit strádající dealerskou síť Nissanu na Středním východě, zorganizoval jednání s tamní vládou a vyjednal stavbu továrny. Aby toho pak nebylo málo, zároveň se zasadil o to, aby japonská automobilka měla „významnou“ pozici ve společném podniku se saudskoarabským královstvím. Ze všech těchto kroků pak má značka ze země vycházejícího slunce v dané lokalitě těžit dodnes mnohem větší peníze.
„Vůči Nissanu cítím skutečnou lásku a uznání. Vždy jsem jednal čestně, legálně a s vědomím a požehnáním příslušných manažerů uvnitř automobilky, a to s jediným úmyslem - aby podpořil a upevnil Nissan a napomohl mu zpět do pozice jedné z nejváženějších a nejrespektovanějších společností v Japonsku,“ uzavřel své prohlášení Ghosn, jehož cílem bylo jednoznačně si znovu především naklonit japonskou i světovou veřejnost, která - dle našich pocitů - má beztak tendenci věřit spíše jeho nevině.
Aktuálně pak jen můžeme dodat, že vůbec poprvé veřejně by nyní měli vystoupit i Ghosnovi právníci, kteří dokonce mají zodpovědět i dotazy novinářů. Sám šéf aliance pak minimálně do pátku 11. ledna zůstane ve vězení, přičemž po tu dobu může být čtyři hodiny denně vyslýchán bez přítomnosti advokátů. Poté ovšem prokurátoři musí přijít s obviněním, či jej nechat jít. A nebo novým zatčením začít další desítky dnů zadržování a výslechů bez konkrétních obvinění. S ohledem na dosavadní postup počítáme s tím posledním.
Carlos Ghosn dnes stanul před tokijským soudem, vůbec poprvé od svého zatčení tak mohl říci svou verzi příběhu
Zdroj: NHK
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejčtenější články
- My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024 - Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva