Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pokus Britů okouzlit Američany dvěma evropskými libůstkami končí naprostým fiaskem
18.3.2019 | Petr Prokopec
Někteří vezmou jinakost Američanů jako fakt, jiní se je pokouší „přeučit” na něco vlastního. Jaguar zkusil v USA prorazit s druhým postupem a odchází se svěšenou hlavou.
Prodeje Jaguaru v Evropě konstantně rostou, poslední tři léta britská automobilka dosahovala jednoho rekordu za druhým. Ve Spojených státech se jí ale již tak dobře nedaří, loňský rok se nesl ve znamení nemalých propadů. A ještě horší je situace v Číně, která měla být pro značku zemí zaslíbenou. Zpočátku to tak i vypadalo a prodeje útěšně rostly, nicméně ve druhé polovině loňského roku se trh začal propadat. Jaguar pak klesal ještě rychleji, letos v lednu tak u zákazníků skončilo jen 862 aut. Tedy nejméně od února 2017.
Není tedy divu, že Britové bijí na poplach a již ohlásili hned dva plány zaměřené na utahování opasků, jež nazvali Charge a Accelerate. V jejich důsledku by mělo dojít na úsporu 2,5 miliard liber (cca 74,3 mld. Kč), bez obětí se však takový krok neobejde. Je otázkou, co vše se v následujících měsících odehraje, naprostá jistota ale platí v případě oklešťování amerického portfolia.
Jaguar se na totiž na vlně úspěchu odhodlal nabídnout Američanům nejen věci, které přirozeně chtějí, měl pocit, že jim dokáže „vnutit” i dvě věci, které jsou blízké spíše Evropanům. Jednak šlo o model s karoserií kombi, konkrétně Jaguar XF Sportbrake. Zatímco v Evropě jsou prestižní kombíky této třídy žádaným zbožím a na silnicích snadno zahlédnete více Audi A6 Avant, Mercedesů E T-Modell nebo BMW 5 Touring, v USA je „prémiový kombík” něco jako sprosté slovo. Komby v USA obecně moc nemusí, především si ale nejsou schopni spojit takový typ vozu s něčím drahým a luxusním.
XF Sportbrake si tak v USA sbalí fidlátka a ještě před ním dojde na další hlavně evropskou záležitost, manuální řazení. To sice v USA u výkonných a sportovních aut letí více než kde jinde na světě, jenže Jaguar to vzal za špatný konec, jak jsme nedávno probírali, a manuál v modelu F-Type nabízel spíše jako „sociální volbu“ než nástroj pro nadšence. Na to dobře situovaní Američané chtějící dát najevo, že umí řídit, nejsou zvědaví, a tak ani tento model nekupovali.
Pokus zaujmout s „evropským” tedy končí fiaskem už po pár letech, pochopitelně pod zmíněnou tíhou snižovat náklady - za jiných okolností by možná Britové vydrželi u svých snah déle. Pozornost automobilky se nyní zaměří pouze na výdělečné vozy a varianty, které mají podle představ firmy největší perspektivu. To mají být elektrické vozy, jejichž klientela je ale omezená ještě více než jakýchkoli jiných aut.
Zda si Jaguar tímto krokem někam pomůže, ukáže čas, pokud byste ale náhodou pobývali v Americe a toužili po Jaguaru kombi nebo F-Typu s manuálem, dlouho bychom neotáleli - zatím jsou, ale nebudou.
Jaguar se ve snaze o snížení nákladů hodlá odvrátit ve Státech od neúspěšných kombíků...
...a podobně nežádaný základní F-Type s manuálem
Přednost mají dostat elektrické modely, jako je třeba SUV, I-Pace
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis