Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Snahy omezit rychlost na německých dálnicích se obrací proti jejich strůjcům
22.1.2019 | Petr Prokopec
Poslední vyspělá země, která na svých dálnicích paušálně neomezuje nejvyšší povolenou rychlost, stojí na křižovatce. A podle všeho bude dále pokračovat stejným směrem, odpůrců změny je příliš mnoho.
Německo je pro řadu automobilových nadšenců vyhledávanou destinací. Na tamních dálnicích se stále ještě dá beztrestně vyzkoušet plný potenciál vozu. Zhruba dvě třetiny Autobahnů jsou neomezeny, dá se tam jet tak rychle, jak okolnosti, auto a úsudek řidiče dovolí. To je v případě vyspělejších zemí výjimka nejen v rámci Evropy, ale i celého světa, není ale doprovázena vysokou nehodovostí.
Německá legislativa i proto zůstávala po léta neměnnou, i když na některých místech rychlost omezena byla. Povětšinou se tak ovšem dělo jen v okolí velkých měst, kde během dopravní špičky začaly vznikat na sjezdech kolony. Jinak ovšem můžete nadále nechat pravou nohu drtit plynový pedál, aniž by se váš řidičský průkaz musel klepat strachy. A minimálně ještě nějaký čas tomu tak bude nadále. Jaká je ale vzdálenější budoucnost?
O víkendu jsme již zmiňovali návrhy, se kterými přišla „Národní platforma pro budoucí mobilitu“. Za tímto názvem se skrývá dvacetičlenný vládní výbor, který by velmi rád naplnil evropské cíle pro snižování emisí CO2. Německo je v této oblasti pozadu a ze strany EU tak zemi hrozí nemalé sankce, proto se výbor rozhodl došlápnout si na motoristy.
Vzduchem tak začala létat slova o vyšším zdanění či kvótách na počet registrovaných elektromobilů. Nic z toho ale nezpůsobilo takové vášně, jako návrh na plošné zavedení rychlostního limitu na německých dálnicích. Ten by činil maximálně 130 km/h, což by dle výboru logicky snížilo produkované emise. Jak se ovšem nechal slyšet německý ministr dopravy Andreas Scheuer, něco takového by bylo „proti selskému rozumu“. Není přitom sám, kdo proti návrhu stojí. A jednotný není ani výbor.
„Chceme lidi inspirovat. Návrhy, jež vyvolávají vztek, otrávení, stres či jakkoliv ohrožují naši prosperitu, se ale realitou nestanou, a já je plně odmítám,“ sdělil dále Scheuer v reakci na návrh výboru, za jehož vznikem přitom ministerstvo dopravy stojí. Jeho součástí je přitom i automobilka Volkswagen, jejíž šéf Herbert Diess nedáno kritizoval EU kvůli přílišnému tlaku na elektromobilitu. Nyní však značka sama v podstatě požaduje, aby na tento mlýn bylo hnáno více vody, protože už do elektrických aut investovala příliš mnoho peněz.
Kromě VW je členem výboru i německý autoklub ADAC, jehož viceprezident Klaus Becker návrh svých kolegů neschvaluje. Stejně jako organizace sama o sobě. Autoklub uvádí, že ekologický přínos rychlostních limitů by byl minimální. A navíc dodává, že Autobahny se korigují samy o sobě, v místech s hustou dopravou tak jako tak není možné jezdit nějak zvláště rychle. Země by se tak spíše měla starat o větší plynulost dopravy, což přinese lepší výsledky.
Stejně negativně se ADAC staví také k plánovanému zvýšení daní o 52 centů (cca 13,30 Kč) na litr paliva. Místo toho navrhuje posílení veřejné dopravy, stejně jako lepší informovanost lidu, jenž se tak bude moci nakonec sám rozhodnout, jaký prostředek mu vyhovuje nejvíce. „Nelze ovšem propagovat mobilitu budoucnosti tím, že finančními prostředky vyloučíme řadu lidí z mobility jako takové. Toho dosáhneme jen inteligentními inovacemi,“ dodal Becker.
Aby toho nebylo málo, proti vládním návrhům již vystoupili i legendární závodní jezdci Walter Röhrl a Hans-Joachim Stuck. I oni je považují za nesmyslné, zvláště když nemusí dojít k žádným pozitivním změnám v rámci klimatu a bezpečnosti na silnicích to může ublížit. Lidé totiž přestanou sledovat především vozovku, ale budou se soustředit více na tachometr. Röhrl se Stuckem říkají, že sám současný stav a jeho následky jsou pro zachování neomezené rychlosti dostatečně ospravedlňující.
Výbor má nyní čas do konce března, aby vyrukoval s finálními návrhy. Je však otázkou, zda z nich sporná pasáž o zavádění rychlostního limitu na dálnicích vypadne. O daném tématu se totiž v Německu nerokuje poprvé, kupříkladu loni evangelická obec přišla s peticí, na kterou během čtyř týdnů sesbírala přes 50 tisíc podpisů. Podle svých slov přitom hodlala vyvolat hlavně diskuzi, nikoliv nepokoje. Nicméně její záměr je jasný.
„Je tu naprosto jasný důvod, proč omezit rychlost na dálnicích - okamžitě dojde ke snížení emisí CO2, nebudou se tak rychle likvidovat pneumatiky a poklesne i hluk. Zvýší se rovněž bezpečnost, a co je nejpodstatnější, ekonomicky to nikomu neublíží,“ uvedl lídr komunity Christian Fuhrmann. Ten proto stejně jako evangelická obec aktuálně vystoupil za prosazení nového vládního návrhu, který naprosto jasně posílí snahy o čistější budoucnost.
Nic není rozhodnuto a není pravděpodobné, že by se na neomezené rychlosti na Autobahnech v dohledné době něco změnilo - odpůrců je v tuto chvíli příliš mnoho na to, aby se paušální omezení stalo schůdným. Přesto se obáváme, že neomezená rychlost na německých dálnicích jednoho dne padne.
Jakmile začnou reálně hrozit ony sankce EU, Německo udělá první poslední, aby se jim vyhnulo. Nakonec, ještě menší tříválce místo beztak malých čtyřválců v autech také nikdo nechtěl, ani samy automobilky. Co dnes výrobci nabízí - a lidé kupují - jistě nejlépe víte sami...
Liduprázdné dálnice jsou dnes spíše výjimkou, i v Německu
Vládní výbor přesto požaduje celoplošné zavedení rychlostního limitu, zatím ale naráží na příliš velký odpor
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 54 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch