Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Politici jdou proti autům, jen lodě jedné firmy ale generují emise jako celé Nizozemí
10.12.2019 | Mirek Mazal
Lovná zvěř se v posledních letech stala z aut a jejich emisí, i když z nich veškerý pokrok udělal mimořádně čisté a efektivní stroje. Lodě nikoho nezajímaí, i když čisté nejsou.
Jen jedna jediná námořní společnost předstihla produkcí CO2 všechny automobily jezdící na území deseti největších měst Evropy. Lodní firma se tak rázem stala jedním z deseti největších producentů oxidu uhličitého na území starého kontinentu.
Ukazují to data skupiny Transport & Environment (T&E), která upřesňují, že lodě švýcarsko-italské společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) vypustily do atmosféry množství CO2 na úrovni celostátní produkce osmé země Evropy v žebříčku nejděsivějších státních znečišťovatelů. Jen provoz lodí MSC tak generuje tolik emisí CO2, jako celé Nizozemsko.
Firma se připojila k letecké společnosti Ryanair a k osmi uhelným elektrárnám na seznamu 10 největších producentů skleníkových plynů v Evropě. Námořníci převáží vše od elektroniky přes auta po ovoce, tímto zaoceánským transportem komodit jen loni vyprodukovali 11 milionů tun CO2, zatímco třeba veškerá francouzská auta za stejné období emitovala 9,58 milionu tun oxidu uhličitého.
Denně jsme svědky drastického snižování emisí v automobilovém průmyslu skoro za každou cenu, ale lodní dopravě se stále věnuje výrazně menší pozornost. „Toto odvětví neplatí ani cent za svoji uhlíkovou stopu a Evropská unie dosud neudělala nic, aby omezila vznikající škody,“ upozornil Faig Abbasov z T&E.
Nebudeme vzývat T&E, ani volat po drastických opatřeních proti lodím, je ale třeba se podivit nad tím, že přísná pravidla EU nutí automobilky i do takových absurdit, jako je nahrazování motoru 1,2 TSI menším 1,0 TSI kvůli pár gramům CO2 výměnou za všechna negativa, která tak extrémní downsizing přináší. A vedle toho existuje odvětví, v němž pár lodí mimo jakékoli podstatné regulace emituje více CO2 než všechna auta ve Francii. To je absurdní.
Abbasov dodává, že emise MSC v Evropě loni překonaly hodnoty všech aut v Nizozemsku, Belgii, Norsku a v dalších dvou zemích dohromady. Osobní vozidla jsou podle něj terčem jen proto, že jsou vlastněna jednotlivci, kteří nemají kolektivní lobbistickou sílu lodního či leteckého průmyslu, s tím ale úplně nesouhlasíme. Automobilky jsou ještě o hodně větší firmy, než MSC nebo Ryanair a kdyby jim byly současné regulace proti srsti, domohou se jejich změny. Ony jim ale stejně dobře mohou vyhovovat, třebaže v současné podobě se zdá, že se jim poněkud vymkly z rukou.
Lodě Mediterranean Shipping Company jsou z hlediska generování emisí CO2 větším škůdcem všechny automobily jezdící na území deseti největších měst Evropy
Zdroje: Transport & Environment, Smart Logistics Group
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024