Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi
19.11.2018 | Petr Prokopec
Novináři z východu Evropy nejsou tak slavní jako ti z anglicky hovořících zemí. Co ale postrádají na tomto poli, snadno doženou na jiném - jsou mnohem otevřenější.
Nechceme si stěžovat, ale být novinářem v České republice, na Slovensku, v Polsku, na Ukrajině... zkrátka v jakékoli menší zemi hovořící jazykem, který je naprosté většině světa nesrozumitelný, je jisté stigma. Musíte se předem smířit s tím, že nikdy nemůžete oslovit tolik čtenářů, kolik lidé píšící anglicky, španělsky nebo francouzsky. A i když začnete publikovat v angličtině, beztak vám zůstane do jisté míry znevěrohodňující nálepka.
Světově slavného automobilového novináře třeba z východu Evropy abyste tedy pohledali, co ovšem místním kolegům chybí třeba ve srovnání s redaktory Autocaru, Motor Trendu a dalších světových titulů v případě přirozené možnosti oslovit lidi na celém světě, to dohání svou otevřeností. Zejména Britové a Američané jsou v určitých ohledech politicky korektní až za hrob a třeba k elektromobilům jsou jen pramálo kritičtí, i když si to v tom či onom ohledu zaslouží sebevíce.
Něčím takovým není stížen polský kolega Marek Wieruszewski, který nejnověji otestoval elektrický Jaguar I-Pace. Samotné auto hodnotí velmi kladně a zatímco Teslu označuje spíše za dobrý počítač na kolech, Jaguar je podle něj primárně dobrý automobil. Když se ale na věc podívá optikou údajné „emisní čistoty” takových aut, jeho nadšení poněkud ochladne.
Nedávno jsme probírali, že elektromobily skutečně mohou být ekologické, velmi to ale záleží na tom, jak je vyráběna elektřina, která je „živí”. To už je v motoristickém světě tak trochu tabu - elektromobily jsou pro většinu lidí „bezemisní” a hotovo. Marek ve svém testu cituje nejnovější studii, dle které ve Francii poseté jadernými elektrárnami výroba jedné kilowatthodiny elektrické energie znamená produkci 60 gramů CO2. I-Pace má přitom baterie o kapacitě 90 kWh, se kterými by měl zvládnout zhruba 380 kilometrů. Na jeden tedy připadá 14 gramů, což je pěkné, třebaže ani to neznamená zcela bezemisní jízdu.
O takové situaci si ale v Polsku mohou nechat jen zdát, tamní produkce 1 kWh znamená emise 650 gramů CO2. Celkově tedy na jedno nabití akumulátorů padne 58 500 gramů CO2, na jeden kilometr pak vychází 154 gramů CO2. A to se navíc bavíme o laboratorně vypočítaném dojezdu, reálně Marek zmiňuje spotřebu 25 kWh/100 km. Na jedno nabití tedy britský elektromobil zvládne spíše jen 360 kilometrů, což logicky ústí v produkci 162,5 gramů CO2 na km.
Jinými slovy, I-Pace je v takovém prostředí méně šetrný než třeba BMW X5 osazené třílitrovým turbodieselem, které by přitom vedle elektrické moderny dostalo nálepku neekologického dinosaura. To ale dnes jako by nikoho nezajímalo, třebaže situace v Polsku není žádnou výjimkou, v celosvětovém měřítku je spíše pravidlem.
Znovu je tedy potvrzeno, že je naprostý nesmysl tlačit elektromobily do popředí na úkor všech ostatních dopravních prostředků bez ohledu na specifickou situaci v té či oné zemi. V takovém Polsku totiž ani větší prodeje aut s alternativním ústrojím ke snížení emisí CO2 nepovedou, spíše právě naopak. Realisticky nepředpokládáme, že by Markova recenze dokázala lidem otevřít oči, přesto jsme chtěli jeho v podstatě kurážnému, třebaže „jen” realistickému postoji dát prostor. Málokdo se dnes dívá na elektromobily tak racionálně, jak by bylo třeba ku prospěchu nás všech.
Jaguar I-Pace je povětšinou hodnocen kladně. Jen v rámci produkce emisí CO2 nedělá automaticky to, k čemu byl stvořen. V Polsku je elektřina získávána hlavně spalováním uhlí a jeho tamní provoz situaci jen zhorší
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva