Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi

Novináři z východu Evropy nejsou tak slavní jako ti z anglicky hovořících zemí. Co ale postrádají na tomto poli, snadno doženou na jiném - jsou mnohem otevřenější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi

19.11.2018 | Petr Prokopec

Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novináři z východu Evropy nejsou tak slavní jako ti z anglicky hovořících zemí. Co ale postrádají na tomto poli, snadno doženou na jiném - jsou mnohem otevřenější.

Nechceme si stěžovat, ale být novinářem v České republice, na Slovensku, v Polsku, na Ukrajině... zkrátka v jakékoli menší zemi hovořící jazykem, který je naprosté většině světa nesrozumitelný, je jisté stigma. Musíte se předem smířit s tím, že nikdy nemůžete oslovit tolik čtenářů, kolik lidé píšící anglicky, španělsky nebo francouzsky. A i když začnete publikovat v angličtině, beztak vám zůstane do jisté míry znevěrohodňující nálepka.

Světově slavného automobilového novináře třeba z východu Evropy abyste tedy pohledali, co ovšem místním kolegům chybí třeba ve srovnání s redaktory Autocaru, Motor Trendu a dalších světových titulů v případě přirozené možnosti oslovit lidi na celém světě, to dohání svou otevřeností. Zejména Britové a Američané jsou v určitých ohledech politicky korektní až za hrob a třeba k elektromobilům jsou jen pramálo kritičtí, i když si to v tom či onom ohledu zaslouží sebevíce.

Něčím takovým není stížen polský kolega Marek Wieruszewski, který nejnověji otestoval elektrický Jaguar I-Pace. Samotné auto hodnotí velmi kladně a zatímco Teslu označuje spíše za dobrý počítač na kolech, Jaguar je podle něj primárně dobrý automobil. Když se ale na věc podívá optikou údajné „emisní čistoty” takových aut, jeho nadšení poněkud ochladne.

Nedávno jsme probírali, že elektromobily skutečně mohou být ekologické, velmi to ale záleží na tom, jak je vyráběna elektřina, která je „živí”. To už je v motoristickém světě tak trochu tabu - elektromobily jsou pro většinu lidí „bezemisní” a hotovo. Marek ve svém testu cituje nejnovější studii, dle které ve Francii poseté jadernými elektrárnami výroba jedné kilowatthodiny elektrické energie znamená produkci 60 gramů CO2. I-Pace má přitom baterie o kapacitě 90 kWh, se kterými by měl zvládnout zhruba 380 kilometrů. Na jeden tedy připadá 14 gramů, což je pěkné, třebaže ani to neznamená zcela bezemisní jízdu.

O takové situaci si ale v Polsku mohou nechat jen zdát, tamní produkce 1 kWh znamená emise 650 gramů CO2. Celkově tedy na jedno nabití akumulátorů padne 58 500 gramů CO2, na jeden kilometr pak vychází 154 gramů CO2. A to se navíc bavíme o laboratorně vypočítaném dojezdu, reálně Marek zmiňuje spotřebu 25 kWh/100 km. Na jedno nabití tedy britský elektromobil zvládne spíše jen 360 kilometrů, což logicky ústí v produkci 162,5 gramů CO2 na km.

Jinými slovy, I-Pace je v takovém prostředí méně šetrný než třeba BMW X5 osazené třílitrovým turbodieselem, které by přitom vedle elektrické moderny dostalo nálepku neekologického dinosaura. To ale dnes jako by nikoho nezajímalo, třebaže situace v Polsku není žádnou výjimkou, v celosvětovém měřítku je spíše pravidlem.

Znovu je tedy potvrzeno, že je naprostý nesmysl tlačit elektromobily do popředí na úkor všech ostatních dopravních prostředků bez ohledu na specifickou situaci v té či oné zemi. V takovém Polsku totiž ani větší prodeje aut s alternativním ústrojím ke snížení emisí CO2 nepovedou, spíše právě naopak. Realisticky nepředpokládáme, že by Markova recenze dokázala lidem otevřít oči, přesto jsme chtěli jeho v podstatě kurážnému, třebaže „jen” realistickému postoji dát prostor. Málokdo se dnes dívá na elektromobily tak racionálně, jak by bylo třeba ku prospěchu nás všech.


Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 1 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 01Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 2 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 02Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 3 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 03Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 4 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 04Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 5 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 05Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 6 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 06Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 7 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 07Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi - 8 - Jaguar I-Pace 2018 polsky test videoscreen 08
Jaguar I-Pace je povětšinou hodnocen kladně. Jen v rámci produkce emisí CO2 nedělá automaticky to, k čemu byl stvořen. V Polsku je elektřina získávána hlavně spalováním uhlí a jeho tamní provoz situaci jen zhorší

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.