Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty
23.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Vážně, Toyota staví V12. A texaského majitele německého grand toureru napadlo, že tímto japonským motorem nahradí původní osmiválec.
Pět litrů objemu pod kapotou Porsche 928 není vůbec neobvyklý úkaz, některé osmiválce Porsche takový objem měly. Co však neobvyklé vskutku je, je dvanáct válců pod kapotou Porsche 928. Navíc se bavíme o dvanáctiválci, o kterém spousta petrolheadů možná v životě neslyšela - vyrobila ho japonská Toyota a má označení 1GZ-FE.
Důvod, proč se o tomto motoru v euroatlantickém prostoru moc nepíše, je, že ho Toyota montuje do jediného auta, které je určeno primárně pro japonský trh. Je to Toyota Century, velká čtyřdveřová limuzína, a tyto vozy slouží zejména japonské vládě a panovníkovi. Není se tedy co divit, že tyto dvanáctiválce jsou dost vzácné.
Také to není motor, který by vyhledávali příznivci ohromných výkonů. Podle oficiálních pramenů dává z pěti litrů objemu nějakých 280 koní, ve skutečnosti je ale toto číslo spíš okolo 310. I tak - 4,7litrová V8 v Porsche 928 S dávala v roce 1982 stejný výkon, takže namontovat tuto japonskou V12 pod kapotu zas tak velké zlepšení není, alespoň po stránce výkonu.
Točivý moment této V12 je nicméně 481 Nm a 400 Nm je k mání už od 1 200 otáček, takže na slabé pružné zrychlení si majitel této upravené 928 stěžovat rozhodně nemůže. Zásoba výkonu v nízkých a středních otáčkách se také ukáže na jednom z videí, které najdete pod článkem - motor bez sebemenšího problému protočí zadní kola, a to nijak málo.
Jak vidno na obrázcích a videích, jsou tu jiná kola, silnější brzdy a matná fólie na karoserii, ale zbytek vypadá na této 928 z roku 1982 sériově. V útrobách se však změnila převodovka, je tu manuální šestikvalt z Chevroletu Corvette z roku 2002, a patrně je v motorovém prostoru spousta dalších úprav, protože V12 je přeci jen o dost větší než V8, i když je objem stejný.
A samozřejmě, také je dost odlišný zvuk. Není tak sametový, jak by člověk od V12 očekával, je mnohem drsnější, ale to stroji jen dodává na zajímavosti. Nejšílenější 928 na světě to však není - pamatujete si na šestikolý pick-up?
Dostat dvanáctiválec pod kapotu 928 asi nebylo nic snadného, ale výsledek za to stojí
Zdroj: Rennlist
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch