Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche dosáhlo svého, „zlobivým” zákazníkům zdecimovalo hodnoty sbírek
19.8.2018 | Petr Prokopec
Porsche opakovaně řeklo, že jeho auta jsou na ježdění, ne na sbírání. Když to nezabralo takto, pustilo do prodeje nové modely, které měly cenu aut, s nimiž se jen spekulovalo, rychle snížily.
Když bylo před dvěma roky na autosalonu v Ženevě představeno Porsche 911 R, ležel německé automobilce celý svět doslova u nohou. Nebylo to příliš překvapivé, v podobě této limitované edice vznikl puristický ideál, v jaký už nikdo nedoufal. Kombinace atmosférické pohonné jednotky o výkonu 500 koní, šestistupňového manuálu, pohonu zadních kol a karoserie oproštěné od jakýchkoliv extravagantních doplňků byla autem z říše snů pro většinu automobilových nadšenců.
Porsche navíc eRko uvedlo v době, kdy jeho vrcholná liga měla manuál již léta zapovězený. Navíc tento klenot vznikl v omezeném množství 991 exemplářů. Ty navíc měly svého majitele ještě předtím, než vůbec došlo k veřejnému debutu. Stalo se tedy přesně to, co předpokládal každý trhu znalý jedinec. S auty se okamžitě začalo spekulovat, díky čemuž ceny vylétly až na více než 1 milion dolarů (cca 22,6 milionu korun).
Právě toto kupčení nesl Zuffenhausen s nelibostí, ač situaci nepřímo sám způsobil. Porsche proto začalo proti tomu, že jeho vrcholný model spíše jen mění garáže, než aby skutečně jezdil po silnicích, bojovat. Od roku 2016 jsme tedy dostali hned dvě varianty 911, které v podstatě cílí na stejné publikum, ovšem s nižší cenou a neomezenou produkcí - a sice GT3 s manuálem a GT3 Touring. Zejména druhý a výrobně nijak nelimitovaný model má k 911 R velmi blízko, je to až na pár detailů stejné auto.
Díky této expanzi se znovu stalo nevyhnutelné. Klesly ceny jak starších modelů GT s manuály, tak i Porsche 911 R spadlo z hvězdných výšin. Sice ne tolik, kolik si přáli běžní smrtelníci, nicméně i tak je pád opravdu drastický. Svědčí o tom exemplář s pořadovým číslem 748, který jde v pátek 24. srpna do aukce. Nabízen je bez rezervy, takže ten, kdo přihodí nejvíce, bere auto. Síň RM Sotheby's odhaduje maximum na 375 000 USD (8,47 milionu korun). Podobných poklesů jsme svědky i na volném trhu přesně o tyto statisíce dolarů klesly hodnoty sbírek těch „zlobivých” zákazníků, kteří eRka jen schovávali ve svých garážích a čekali na vhodnou příležitost k prodeji. Porsche tak dosáhlo svého, neboť bez cen stoupajících do nebeských výšin bude bezpředmětné tento vůz bez užitku držet v garáži.
Samozřejmě, v reálu může dopadnout aukce jinak a dražební kladívko nakonec odbouchne vyšší nebo nižší sumu. Vyšší částku ale znalci s ohledem na situaci na trhu neočekávají a není důvod jim nevěřit, přestože se stále jedná o zánovní vůz. Najeto má jen 32 kilometrů, přičemž v roce 2016 byl dodán do kalifornského dealerství Porsche. To do dnešních dní zůstává jeho jediným majitelem, což naznačuje, že i zástupci značky chtěli spekulovat.
To se evidentně nepovedlo, správný okamžik k prodeji byl prováhán. Tato 911 R tak jen lehce narostla nad původní pořizovací cenu, která se v závislosti na zvolených doplňcích a specifikaci pohybovala mezi šesti a osmi miliony korun. Tento kus přitom proti sérii dostal černý lak se zelenými pruhy a saténovým povrchem litých kol. Černá pak dominuje také v interiéru, kde nechybí paket Sport Chrono či audiosystém Bose.
Rozhodně jde o zajímavou specifikaci, nicméně kamenem úrazu je fakt, že v podstatě totéž lze vytvořit v konfigurátoru výše zmíněné verze 911 GT3 Touring. Platit ovšem budete daleko méně peněz. Nejde sice o limitovanou edici, to je ale za těchto okolností jen velmi malá piha na kráse. Tedy pokud chcete jezdit a ne sbírat...
Ještě před pár měsíci bylo Porsche 911 R ceněno na více než milion dolarů. Nyní se očekává, že tento exemplář změní svého majitele za zhruba třetinu této sumy
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 2 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 3 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 5 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 6 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage