Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč
15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Provozní zisk na každé prodané auto bude zřejmě vyšší u Lamborghini, to ale spadá pod Audi. Bentley vykazuje horší čísla, samotný VW nejnižší.
Výroční tisková konference koncernu Volkswagen je za námi a i když jsme leckteré informace, které na ní zazněly, publikovali již včera, rozebírat prezentovaná data a úmysly firmy bude možné ještě nějakou chvíli. Zatím přišla řeč na to, že koncern jako celek chce letos prodat přes 10 milionů aut a podívali jsme se na záměry Audi, jehož cílem je letos představit neskutečných 17 nových modelů a faceliftů. Dnes zaměříme svou pozornost na ještě podstatně menší část VW Group, Porsche, které se do spárů německého gigantu dostalo naplno teprve nedávno.
Není žádnou novinkou, že Porsche je velmi ziskovou značkou, některými metrikami ji bylo možné již v minulých letech označit za vůbec nejziskovější na světě. Důvody jsou prosté - automobilka vyrábí výjimečné a velmi drahé modely, neprodává je ale v počtech, které by v daných cenových rovinách byly typické. Sporťáky jako 911 a Cayman, sedan Panamera nebo SUV Cayenne stojí zákazníky obvykle miliony Kč, přesto se prodávají v desetitisícových sériích. To pochopitelně nahrává úsporám z rozsahu, které jsou podpořeny i sdílením některých technických či elektronických prvků se zbytkem koncernu VW. Není sice pravdou, že do Caymanu dostanete páčky pod volant z Fabie, jisté funkční překryvy v každém modelu ale najdete. A takový Cayenne pak používá i platformu citelně levnějšího VW Touareg...
S tím vším korespondují ekonomické ukazatele značky reflektující loňský rok. Porsche v roce 2013 prodalo 162 145 aut, o 15 procent více než v předchozím sledovaném období. Provozní zisk společnosti narostl na 2,58 miliardy Eur při obratu 14,3 miliardy Eur. To jsou skutečně tučná čísla, z nichž lze leccos spočítat - třeba ziskovou marži ve výši 18 procent nebo provozní zisk za každý prodaný vůz ve výši bezmála 16 000 Eur, na české přesněji asi 457 tisíc Kč.
Vydělat skoro půl milionu na jedné prodané jednotce při takovém objemu je obdivuhodné a kolegové z agentury Bloomberg si dali tu práci a srovnali tyto výsledky s hodnotami platnými pro další části koncernu VW. Je to pozoruhodné, ale Porsche je na tom nejlépe v absolutním i relativním smyslu slova - Bentley nezaostává příliš (cca 414 tisíc Kč na vůz), přesto překvapí, že je na tom coby ještě výjimečnější značka v případě zisku na jeden prodaný vůz hůře. Lamborghini by zřejmě vykázalo lepší výsledky, jenže ty jsou spojeny s Audi a pro obě značky dohromady platí hodnoty 10,1 procenta a cca 103 tisíc Kč. Pro VW nebo Škodu jde pak pochopitelně o citelně nižší čísla, jsou to masoví výrobci - v prvním případě je to 2,9 procenta a asi 16 800 Kč na jeden prodaný vůz.
Graf s přehledem srovnávajícím provozní zisk jednotlivých značek koncernu na jednotku produkce najdete níže, pozoruhodné jsou v něm třeba i výsledky Scanie. My jen dodáme, že jde zkrátka o zajímavost a nelze z toho usuzovat, jak moc dobré to či ono auto je, jak moc automobilka „šidí” jeho vývoj či kvalitu jednotlivých komponentů. Cena každého produktu se tvoří na trhu bez přímé vazby na podobné záležitosti - Porsche za své zisky vděčí hlavně tomu, že jeho zákazníci jsou ochotni za vozy tolik platit, i když jejich vývoj, výroba, propagace a další stojí automobilku skoro o 80 procent méně peněz...
Provozní zisk jednotlivých značek koncernu VW přepočtený na jednotku produkce - částky jsou v USD
Vyrábět sporťáky se může vyplatit, stačí se jmenovat Porsche...
Zdroje: VAG, Bloomberg Businessweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva