Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč

Provozní zisk na každé prodané auto bude zřejmě vyšší u Lamborghini, to ale spadá pod Audi. Bentley vykazuje horší čísla, samotný VW nejnižší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč

15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Provozní zisk na každé prodané auto bude zřejmě vyšší u Lamborghini, to ale spadá pod Audi. Bentley vykazuje horší čísla, samotný VW nejnižší.

Výroční tisková konference koncernu Volkswagen je za námi a i když jsme leckteré informace, které na ní zazněly, publikovali již včera, rozebírat prezentovaná data a úmysly firmy bude možné ještě nějakou chvíli. Zatím přišla řeč na to, že koncern jako celek chce letos prodat přes 10 milionů aut a podívali jsme se na záměry Audi, jehož cílem je letos představit neskutečných 17 nových modelů a faceliftů. Dnes zaměříme svou pozornost na ještě podstatně menší část VW Group, Porsche, které se do spárů německého gigantu dostalo naplno teprve nedávno.

Není žádnou novinkou, že Porsche je velmi ziskovou značkou, některými metrikami ji bylo možné již v minulých letech označit za vůbec nejziskovější na světě. Důvody jsou prosté - automobilka vyrábí výjimečné a velmi drahé modely, neprodává je ale v počtech, které by v daných cenových rovinách byly typické. Sporťáky jako 911 a Cayman, sedan Panamera nebo SUV Cayenne stojí zákazníky obvykle miliony Kč, přesto se prodávají v desetitisícových sériích. To pochopitelně nahrává úsporám z rozsahu, které jsou podpořeny i sdílením některých technických či elektronických prvků se zbytkem koncernu VW. Není sice pravdou, že do Caymanu dostanete páčky pod volant z Fabie, jisté funkční překryvy v každém modelu ale najdete. A takový Cayenne pak používá i platformu citelně levnějšího VW Touareg...

S tím vším korespondují ekonomické ukazatele značky reflektující loňský rok. Porsche v roce 2013 prodalo 162 145 aut, o 15 procent více než v předchozím sledovaném období. Provozní zisk společnosti narostl na 2,58 miliardy Eur při obratu 14,3 miliardy Eur. To jsou skutečně tučná čísla, z nichž lze leccos spočítat - třeba ziskovou marži ve výši 18 procent nebo provozní zisk za každý prodaný vůz ve výši bezmála 16 000 Eur, na české přesněji asi 457 tisíc Kč.

Vydělat skoro půl milionu na jedné prodané jednotce při takovém objemu je obdivuhodné a kolegové z agentury Bloomberg si dali tu práci a srovnali tyto výsledky s hodnotami platnými pro další části koncernu VW. Je to pozoruhodné, ale Porsche je na tom nejlépe v absolutním i relativním smyslu slova - Bentley nezaostává příliš (cca 414 tisíc Kč na vůz), přesto překvapí, že je na tom coby ještě výjimečnější značka v případě zisku na jeden prodaný vůz hůře. Lamborghini by zřejmě vykázalo lepší výsledky, jenže ty jsou spojeny s Audi a pro obě značky dohromady platí hodnoty 10,1 procenta a cca 103 tisíc Kč. Pro VW nebo Škodu jde pak pochopitelně o citelně nižší čísla, jsou to masoví výrobci - v prvním případě je to 2,9 procenta a asi 16 800 Kč na jeden prodaný vůz.

Graf s přehledem srovnávajícím provozní zisk jednotlivých značek koncernu na jednotku produkce najdete níže, pozoruhodné jsou v něm třeba i výsledky Scanie. My jen dodáme, že jde zkrátka o zajímavost a nelze z toho usuzovat, jak moc dobré to či ono auto je, jak moc automobilka „šidí” jeho vývoj či kvalitu jednotlivých komponentů. Cena každého produktu se tvoří na trhu bez přímé vazby na podobné záležitosti - Porsche za své zisky vděčí hlavně tomu, že jeho zákazníci jsou ochotni za vozy tolik platit, i když jejich vývoj, výroba, propagace a další stojí automobilku skoro o 80 procent méně peněz...


Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 1 - VW Group provozni zisk znacek na jednotku produkce 01
Provozní zisk jednotlivých značek koncernu VW přepočtený na jednotku produkce - částky jsou v USD

Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 2 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 01Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 3 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 02Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 4 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 03Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 5 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 10Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 6 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 11Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 7 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 12Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 8 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 14Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 9 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 15Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 10 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 16Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 11 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 17Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 12 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 19Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč - 13 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 18
Vyrábět sporťáky se může vyplatit, stačí se jmenovat Porsche...

Zdroje: VAG, Bloomberg Businessweek

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.