Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč
15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Provozní zisk na každé prodané auto bude zřejmě vyšší u Lamborghini, to ale spadá pod Audi. Bentley vykazuje horší čísla, samotný VW nejnižší.
Výroční tisková konference koncernu Volkswagen je za námi a i když jsme leckteré informace, které na ní zazněly, publikovali již včera, rozebírat prezentovaná data a úmysly firmy bude možné ještě nějakou chvíli. Zatím přišla řeč na to, že koncern jako celek chce letos prodat přes 10 milionů aut a podívali jsme se na záměry Audi, jehož cílem je letos představit neskutečných 17 nových modelů a faceliftů. Dnes zaměříme svou pozornost na ještě podstatně menší část VW Group, Porsche, které se do spárů německého gigantu dostalo naplno teprve nedávno.
Není žádnou novinkou, že Porsche je velmi ziskovou značkou, některými metrikami ji bylo možné již v minulých letech označit za vůbec nejziskovější na světě. Důvody jsou prosté - automobilka vyrábí výjimečné a velmi drahé modely, neprodává je ale v počtech, které by v daných cenových rovinách byly typické. Sporťáky jako 911 a Cayman, sedan Panamera nebo SUV Cayenne stojí zákazníky obvykle miliony Kč, přesto se prodávají v desetitisícových sériích. To pochopitelně nahrává úsporám z rozsahu, které jsou podpořeny i sdílením některých technických či elektronických prvků se zbytkem koncernu VW. Není sice pravdou, že do Caymanu dostanete páčky pod volant z Fabie, jisté funkční překryvy v každém modelu ale najdete. A takový Cayenne pak používá i platformu citelně levnějšího VW Touareg...
S tím vším korespondují ekonomické ukazatele značky reflektující loňský rok. Porsche v roce 2013 prodalo 162 145 aut, o 15 procent více než v předchozím sledovaném období. Provozní zisk společnosti narostl na 2,58 miliardy Eur při obratu 14,3 miliardy Eur. To jsou skutečně tučná čísla, z nichž lze leccos spočítat - třeba ziskovou marži ve výši 18 procent nebo provozní zisk za každý prodaný vůz ve výši bezmála 16 000 Eur, na české přesněji asi 457 tisíc Kč.
Vydělat skoro půl milionu na jedné prodané jednotce při takovém objemu je obdivuhodné a kolegové z agentury Bloomberg si dali tu práci a srovnali tyto výsledky s hodnotami platnými pro další části koncernu VW. Je to pozoruhodné, ale Porsche je na tom nejlépe v absolutním i relativním smyslu slova - Bentley nezaostává příliš (cca 414 tisíc Kč na vůz), přesto překvapí, že je na tom coby ještě výjimečnější značka v případě zisku na jeden prodaný vůz hůře. Lamborghini by zřejmě vykázalo lepší výsledky, jenže ty jsou spojeny s Audi a pro obě značky dohromady platí hodnoty 10,1 procenta a cca 103 tisíc Kč. Pro VW nebo Škodu jde pak pochopitelně o citelně nižší čísla, jsou to masoví výrobci - v prvním případě je to 2,9 procenta a asi 16 800 Kč na jeden prodaný vůz.
Graf s přehledem srovnávajícím provozní zisk jednotlivých značek koncernu na jednotku produkce najdete níže, pozoruhodné jsou v něm třeba i výsledky Scanie. My jen dodáme, že jde zkrátka o zajímavost a nelze z toho usuzovat, jak moc dobré to či ono auto je, jak moc automobilka „šidí” jeho vývoj či kvalitu jednotlivých komponentů. Cena každého produktu se tvoří na trhu bez přímé vazby na podobné záležitosti - Porsche za své zisky vděčí hlavně tomu, že jeho zákazníci jsou ochotni za vozy tolik platit, i když jejich vývoj, výroba, propagace a další stojí automobilku skoro o 80 procent méně peněz...
Provozní zisk jednotlivých značek koncernu VW přepočtený na jednotku produkce - částky jsou v USD
Vyrábět sporťáky se může vyplatit, stačí se jmenovat Porsche...
Zdroje: VAG, Bloomberg Businessweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 8 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry