Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche má průšvih, zakázali mu prodávat Cayenne Diesel. Emisemi NOx to ale není
28.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselgate zdaleka nekončí. Překvapivé další kolo se týká Porsche, které tvrdí, že nemá nejmenší tušení, jak se do jeho motorů dostal podvodný kód.
Už skoro dva roky informujeme o vývoji kauzy Dieselgate, která zásadní měrou změnila nejen koncern VW, ale prakticky celý automobilový svět. Až do září 2015 kladně vnímané vznětové motory totiž rázem začaly být mnoha lidem trnem v oku. Nově se ovšem především mezi německou vládou a tamními výrobci má rodit dohoda, na jejímž základě budou utraceny nemalé peníze za opětovné zvýšení popularity „naftožroutů“.
Za těmito kroky nehledejte nic jiného než politikaření. Německá vláda si totiž uvědomila, že pokud bude dále táhnout proti dieselovým (a vlastně i benzinovým) motorům, mohou o práci přijít statisíce lidí. A to je vskutku hodně voličů, pročež bylo zkrátka již nutné zavelet k obratu. Je však otázkou, zda dohoda skutečně bude realizována, naplněna a hlavně zda zájem o diesely skutečně oživí. Dnes totiž došlo k dalšímu zvratu, který nelze vnímat jinak než jako další hřebíček do jejich rakve.
Německá KBA (Kraftfahrtbundesamt) nyní s okamžitou platností zakázala prodej Porsche Cayenne Diesel. Po testech tohoto SUV totiž vyšlo najevo, že je osazeno softwarem, který dokáže rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobí tomu mapu řídicí jednotky. Kupodivu ale nejde o snahu snížit papírové emise NOx, nýbrž emise CO2, tedy spotřebu paliva. Ty mají dle normovaného cyklu činit 173 gramů na kilometr (6,5 l nafty na 100 km), emise ale i v laboratoři byly s použití standardní mapy motoru vyšší.
Zajímavé přitom je, že KBA na přítomnost podvodného softwaru upozornila samotná automobilka. Ta se zároveň velmi ostře pustila do značky se čtyřmi kruhy ve znaku, jejíž třílitrový šestiválec Cayenne Diesel pohání. „Cítíme se být Audi podvedeni. Představenstvo by mělo vyhodit kompletně celý management,“ uvedl k věci šéf odborů Porsche Uwe Hueck.
Samotná značka pak v tiskovém prohlášení dodala, že „Porsche během interního vyšetřování objevilo nesrovnalosti v softwaru řídicí jednotky motoru a aktivně na to upozornilo německou federální autoritu, KBA. Nesrovnalosti ovšem již nejsou spojeny se softwarem převodovky. Náprava v podobě přehrání softwaru již byla autoritami odsouhlasena a bude uskutečněna během svolávací akce.“
Automobilka dále dodala, že nemá tušení, kde se takový software v řídící jednotce motoru vzal. Odpovědnost z jejích beder ale nikdo nesejme a čeká ji svolání 22 000 aut, která prodala po celé Evropě. Ta dosud neprodaná nemohou být do vyřešení celé situace registrována, neboť jim byla odňata certifikace KBA, kterou Porsche používá pro celou Evropu. Kolik aut kvůli tomuto problému nemůže být prodáno, zatím nebylo zveřejněno. Zákaz prodeje může ale stejně jako u ve výsledku podobného problému Audi trvat klidně měsíce, a to je velmi nepříjemné - Cayenne je pro Porsche jednou z dojných krav.
Tuto situace lze také vnímat jako další kapitolu mocenských bojů, které v koncernu VW aktuálně zuří. Mateřský Porsche Holding má podle zákulisních informací na mušce zejména šéfa Audi Ruperta Stadlera. Ten je pod extrémním tlakem již od února, kdy jej jeden z někdejších techniků značky obvinil z toho, že celý skandál se odehrává pod jeho taktovkou. Technik za to byl „odměněn” za to byl výpovědí.
Stadler nicméně od té doby musí neustále obhajovat svou pozici, v čemž mu nejnovější vývoj zahrnující i svolávací akci 850 tisíc dieselových aut zrovna nenapomáhá. Ostatně stejně jako fakt, že i původní kód, který odstartoval celý skandál, má na kontě Audi. Je proto vskutku sporné, zda bude stát v čele čtyř kruhů až do roku 2022, jak bylo původně předpokládáno.
My pak jen dodáme, že KBA zjistila nesrovnalosti také u Porsche Macan S Diesel, které je osazeno stejným třílitrovým turbodieselem jako Cayenne. V tomto případě se ale o zákazu prodeje nemluví, alespoň prozatím.
Prodej Porsche Cayenne Diesel aktuálně v Německu stojí, třílitrový turbodiesel od Audi je prý osazen podvodným softwarem
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva