Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche má průšvih, zakázali mu prodávat Cayenne Diesel. Emisemi NOx to ale není
28.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselgate zdaleka nekončí. Překvapivé další kolo se týká Porsche, které tvrdí, že nemá nejmenší tušení, jak se do jeho motorů dostal podvodný kód.
Už skoro dva roky informujeme o vývoji kauzy Dieselgate, která zásadní měrou změnila nejen koncern VW, ale prakticky celý automobilový svět. Až do září 2015 kladně vnímané vznětové motory totiž rázem začaly být mnoha lidem trnem v oku. Nově se ovšem především mezi německou vládou a tamními výrobci má rodit dohoda, na jejímž základě budou utraceny nemalé peníze za opětovné zvýšení popularity „naftožroutů“.
Za těmito kroky nehledejte nic jiného než politikaření. Německá vláda si totiž uvědomila, že pokud bude dále táhnout proti dieselovým (a vlastně i benzinovým) motorům, mohou o práci přijít statisíce lidí. A to je vskutku hodně voličů, pročež bylo zkrátka již nutné zavelet k obratu. Je však otázkou, zda dohoda skutečně bude realizována, naplněna a hlavně zda zájem o diesely skutečně oživí. Dnes totiž došlo k dalšímu zvratu, který nelze vnímat jinak než jako další hřebíček do jejich rakve.
Německá KBA (Kraftfahrtbundesamt) nyní s okamžitou platností zakázala prodej Porsche Cayenne Diesel. Po testech tohoto SUV totiž vyšlo najevo, že je osazeno softwarem, který dokáže rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobí tomu mapu řídicí jednotky. Kupodivu ale nejde o snahu snížit papírové emise NOx, nýbrž emise CO2, tedy spotřebu paliva. Ty mají dle normovaného cyklu činit 173 gramů na kilometr (6,5 l nafty na 100 km), emise ale i v laboratoři byly s použití standardní mapy motoru vyšší.
Zajímavé přitom je, že KBA na přítomnost podvodného softwaru upozornila samotná automobilka. Ta se zároveň velmi ostře pustila do značky se čtyřmi kruhy ve znaku, jejíž třílitrový šestiválec Cayenne Diesel pohání. „Cítíme se být Audi podvedeni. Představenstvo by mělo vyhodit kompletně celý management,“ uvedl k věci šéf odborů Porsche Uwe Hueck.
Samotná značka pak v tiskovém prohlášení dodala, že „Porsche během interního vyšetřování objevilo nesrovnalosti v softwaru řídicí jednotky motoru a aktivně na to upozornilo německou federální autoritu, KBA. Nesrovnalosti ovšem již nejsou spojeny se softwarem převodovky. Náprava v podobě přehrání softwaru již byla autoritami odsouhlasena a bude uskutečněna během svolávací akce.“
Automobilka dále dodala, že nemá tušení, kde se takový software v řídící jednotce motoru vzal. Odpovědnost z jejích beder ale nikdo nesejme a čeká ji svolání 22 000 aut, která prodala po celé Evropě. Ta dosud neprodaná nemohou být do vyřešení celé situace registrována, neboť jim byla odňata certifikace KBA, kterou Porsche používá pro celou Evropu. Kolik aut kvůli tomuto problému nemůže být prodáno, zatím nebylo zveřejněno. Zákaz prodeje může ale stejně jako u ve výsledku podobného problému Audi trvat klidně měsíce, a to je velmi nepříjemné - Cayenne je pro Porsche jednou z dojných krav.
Tuto situace lze také vnímat jako další kapitolu mocenských bojů, které v koncernu VW aktuálně zuří. Mateřský Porsche Holding má podle zákulisních informací na mušce zejména šéfa Audi Ruperta Stadlera. Ten je pod extrémním tlakem již od února, kdy jej jeden z někdejších techniků značky obvinil z toho, že celý skandál se odehrává pod jeho taktovkou. Technik za to byl „odměněn” za to byl výpovědí.
Stadler nicméně od té doby musí neustále obhajovat svou pozici, v čemž mu nejnovější vývoj zahrnující i svolávací akci 850 tisíc dieselových aut zrovna nenapomáhá. Ostatně stejně jako fakt, že i původní kód, který odstartoval celý skandál, má na kontě Audi. Je proto vskutku sporné, zda bude stát v čele čtyř kruhů až do roku 2022, jak bylo původně předpokládáno.
My pak jen dodáme, že KBA zjistila nesrovnalosti také u Porsche Macan S Diesel, které je osazeno stejným třílitrovým turbodieselem jako Cayenne. V tomto případě se ale o zákazu prodeje nemluví, alespoň prozatím.
Prodej Porsche Cayenne Diesel aktuálně v Německu stojí, třílitrový turbodiesel od Audi je prý osazen podvodným softwarem
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 4 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:26 - jerry
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB