Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche naprosto neodhadlo tužby svých zákazníků, konec dieselů jej tvrdě zasáhl
24.1.2019 | Petr Prokopec
Prodejní výsledky Porsche za loňský rok vypadají skvěle, ale jen do chvíle, než se podíváte na statistiky za poslední měsíce v Evropě. Znamenaly drtivý propad, i kvůli vyřazení dieselů.
U Porsche je na první pohled všechno skvělé. Německá automobilka má za sebou rekordní rok, když zákazníkům dodala 256 255 aut. Oproti předchozímu období jde o 4procentní nárůst, takže by v sídle firmy mohli otevírat šampaňské a rozdávat si bonusy. Minimálně to druhé jistě udělají, nálada ale zase tak radostná není, minimálně ne u vedení automobilky, které má na starosti Evropu.
Zatímco v Číně a na Středním východě prodeje rostly dvouciferným tempem, v USA a v Jižní Americe jednociferným, v Evropě ale přišel propad. A to přesto, že po většinu loňského roku prodeje výrazně stoupaly i zde. Stačilo ale posledních pár měsíců a růst je fuč. Stejně jako časy, kdy byl starý kontinent pro automobilku největším trhem.
Když se Porsche oficiálně zeptáte, co se v Evropě stalo, dostanete očekávanou informaci - za poklesem v Evropě stálo zavedení nového měřícího cyklu WLTP pro všechna auta v prodeji a jím způsobené omezení nabídky po loňském září. Je to pravda, jenže ne celá pravda - ještě v listopadu prodeje Porsche v Evropě poklesly o masivních 58 procent a jen WLTP zatím nestojí. Značka trpí ukončením prodeje dieselových modelů, a to více, než byla ochotna přiznat před tím i po tom, co s nimi definitivně skončila.
Porsche nad diesely zlomilo hůl s tím, že v roce 2017 měly naftové motory na jejím celkovém odbytu „jen“ 14procentní podíl, který měl v roce 2018 klesající tendenci. Jenže to je celosvětová statistika, která nevykresluje celý obrázek. V Evropě v roce 2017 sáhlo po dieselu celých 31 procent kupujících, a to v momentě, kdy pro většinu modelů žádný diesel ani nebyl k dispozici. V Německu to bylo dokonce přes 40 procent a v případě SUV Cayenne a Macan šlo na některých trzích i o dominantní druh pohonu. Ten rázem v nabídce chybí a nahradit jej není čím.
U Porsche si mysleli, že eliminace naftových motorů si pomalu nikdo ani nepovšimne, neboť diesely nejsou v oblibě a zákazníci tak snadno přepřáhnou na plug-in hybridní alternativu. Nicméně v roce 2017 takové varianty volilo jen 8,4 procenta lidí a i v loňském roce chtěla podstatná část zákazníků diesel a nic jiného. Mít jej nemohli, a tak se prostě otočili na podpatku a odešli.
Podle informací zevnitř firmy Porsche fixaci části klientely právě těchto aut (relativně nejvíce dieselů neprodávají obyčejné značky, ale naopak ty prestižní) hrubě podcenilo. V případě modelů Cayenne a Macan šlo o nejlevnější a nejúspornější typy, které navíc trpěly nejmenší ztrátou hodnoty. Musíte být mnohem bohatší lidé, abyste si mohli dovolit byt jen benzinový ekvivalent, natož pak plug-in hybrid, který patří naopak k nejdražším variantám.
Tím samozřejmě netvrdíme, že Porsche bez dieselů zbankrotuje či jej letos čeká pokles celkový registrací, od obojího je značka na hony vzdálena. Přesto je zajímavé vidět, jak moc je těžké diesely v nabídce nahradit, a to i u značky, pro kterou opravdu nejsou stěžejní a jejíž zákazníci nemají hluboko do kapsy. Co by se stalo, kdyby si lidé najednou nemohli koupit BMW 530d, Audi A6 3,0 TDI nebo srovnatelný Mercedes E? V těchto segmentech se dnes v Evropě neprodává skoro nic jiného a zkušenost Porsche ukazuje, že „naučit” zákazníky na jiný typ pohonu nebude vůbec jednoduché...
Porsche loni prodalo nejvíce aut ve své historii
Nejžádanějším vozem byl Macan, jeho registrace však meziročně poklesly. Stalo se tak hlavně kvůli výpadku dieselových verzí v Evropě, v USA prodeje rostly
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch