Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto?
18.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfdesignéra je příď každého vozu definována dvěma částmi, vrchní ozdobnou a spodní funkční. Porsche má ale podle něj jen tu spodní.
Na autosalonu ve Frankfurtu nám Porsche ukázalo hned dvě novinky. Cayenne Turbo na stánku značky doplnilo i kupé 911 GT3 Touring Package. Ač to by si to nikdo v prvé chvíli ani netipl, oba vozy mají společný jeden stylistický prvek - ani u jednoho nenajdete čelní masku. Říká to alespoň šéf designového oddělení značky Michael Mauer a prezenztuje to jako záměr, který má spojitost s kořeny automobilky a jejím lpěním na dnes takřka nepoužívané koncepci „všechno vzadu“.
„Vepředu Porsche nikdy nemělo masku,“ uvádí k designu Mauer. A dodává, že to, co vidíme na vozech z Zuffenahausenu, je klasifikováno „jako sací otvor. Ostatní auta mají masku a sací otvor. Porsche ale tradičně vždy zdobí jen sací otvor, protože motor byl vzadu. Maska je ale vrchní částí přídě, kde máte spoustu chromu. Pokud si vezmete Audi, máte zde čtyři kruhy, pokud Mercedes, máte tu třícípou hvězdu.“
„Nicméně jelikož první 911 měly motor vzadu, bylo vpředu potřeba jen malých sacích otvorů. Ve výsledku tedy tvář vozů značky Porsche nebyla definována čelní maskou, ale pouze znakem na kapotě. Tuto filozofii jsme se snažili přenést i na modely Cayenne a Panamera, jinak bychom byli nuceni vyvinout další designový prvek,“ dodává Mauer k něčemu, co jsme sice mnohokrát viděli, takto jsme to ale nikdy nevnímali.
V případě Porsche 911 lze s Mauerem bez potíží souhlasit, u sedanů a SUV s motorem vpředu ale může mít řada lidí námitky. To, co pod znakem Porsche na přídi mají, asi většina z nás označí za „masku chladiče”, třebaže stylizována je velmi decentně. Takto uvažujícím ale šéfdesignér značky vzkazuje, že příď vozu je vždy rozdělena na dvě části. „Ta vrchní společně se světlomety definuje tvář automobilu. A poté tu máte spodní, kde najdete pouze sací otvor, který není součástí korporátního designu, jde pouze o plně funkční prvek, jenž má přivádět vzduch dovnitř.“
Berete to? Zvažte sami. U modelů s motorem vpředu jejich sací otvor ve spojení se znakem na kapotě více připomíná masku a současně naplňuje všeobecnou definici, dle které čelní maska je „mřízkou formující bariéru“, a jíž centrální sací otvor SUV a liftbacku určitě je. V podstatě ale nejde o nic jiného než o slovíčkaření. Ať už se to nazývá všelijak, vypadá to stále stejně.
Je ale příjemné vědět, že pro Porsche existují alespoň nějaké tradice, které značka zatím neporušila. Na rozdíl od vzduchem chlazeného motoru nebo hydraulického posilovače řízení, na něž dnes již v Zuffenhausenu nenarazíte. A je pak je otázkou, jak dlouho ještě Porsche setrvá u manuálních převodovek a atmosférických motorů. Už teď obojího nabízí poskrovnu a když už nějaký model nabídne, jeho omezená výroba (třebaže ne nutně uměle) z něj udělá obtížně dostupné zboží i pro ty, kteří na něj mají...
Takto se nové Porsche Cayenne Turbo (a také Cayenne S, který tam jediný ukázal interiér) představilo ve Frankfurtu...
...a takto na oficiálních fotkách. Masku chladiče prý nemá ani v jednom případě, je to jen sací otvor
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 9 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry