Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto?
18.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfdesignéra je příď každého vozu definována dvěma částmi, vrchní ozdobnou a spodní funkční. Porsche má ale podle něj jen tu spodní.
Na autosalonu ve Frankfurtu nám Porsche ukázalo hned dvě novinky. Cayenne Turbo na stánku značky doplnilo i kupé 911 GT3 Touring Package. Ač to by si to nikdo v prvé chvíli ani netipl, oba vozy mají společný jeden stylistický prvek - ani u jednoho nenajdete čelní masku. Říká to alespoň šéf designového oddělení značky Michael Mauer a prezenztuje to jako záměr, který má spojitost s kořeny automobilky a jejím lpěním na dnes takřka nepoužívané koncepci „všechno vzadu“.
„Vepředu Porsche nikdy nemělo masku,“ uvádí k designu Mauer. A dodává, že to, co vidíme na vozech z Zuffenahausenu, je klasifikováno „jako sací otvor. Ostatní auta mají masku a sací otvor. Porsche ale tradičně vždy zdobí jen sací otvor, protože motor byl vzadu. Maska je ale vrchní částí přídě, kde máte spoustu chromu. Pokud si vezmete Audi, máte zde čtyři kruhy, pokud Mercedes, máte tu třícípou hvězdu.“
„Nicméně jelikož první 911 měly motor vzadu, bylo vpředu potřeba jen malých sacích otvorů. Ve výsledku tedy tvář vozů značky Porsche nebyla definována čelní maskou, ale pouze znakem na kapotě. Tuto filozofii jsme se snažili přenést i na modely Cayenne a Panamera, jinak bychom byli nuceni vyvinout další designový prvek,“ dodává Mauer k něčemu, co jsme sice mnohokrát viděli, takto jsme to ale nikdy nevnímali.
V případě Porsche 911 lze s Mauerem bez potíží souhlasit, u sedanů a SUV s motorem vpředu ale může mít řada lidí námitky. To, co pod znakem Porsche na přídi mají, asi většina z nás označí za „masku chladiče”, třebaže stylizována je velmi decentně. Takto uvažujícím ale šéfdesignér značky vzkazuje, že příď vozu je vždy rozdělena na dvě části. „Ta vrchní společně se světlomety definuje tvář automobilu. A poté tu máte spodní, kde najdete pouze sací otvor, který není součástí korporátního designu, jde pouze o plně funkční prvek, jenž má přivádět vzduch dovnitř.“
Berete to? Zvažte sami. U modelů s motorem vpředu jejich sací otvor ve spojení se znakem na kapotě více připomíná masku a současně naplňuje všeobecnou definici, dle které čelní maska je „mřízkou formující bariéru“, a jíž centrální sací otvor SUV a liftbacku určitě je. V podstatě ale nejde o nic jiného než o slovíčkaření. Ať už se to nazývá všelijak, vypadá to stále stejně.
Je ale příjemné vědět, že pro Porsche existují alespoň nějaké tradice, které značka zatím neporušila. Na rozdíl od vzduchem chlazeného motoru nebo hydraulického posilovače řízení, na něž dnes již v Zuffenhausenu nenarazíte. A je pak je otázkou, jak dlouho ještě Porsche setrvá u manuálních převodovek a atmosférických motorů. Už teď obojího nabízí poskrovnu a když už nějaký model nabídne, jeho omezená výroba (třebaže ne nutně uměle) z něj udělá obtížně dostupné zboží i pro ty, kteří na něj mají...
Takto se nové Porsche Cayenne Turbo (a také Cayenne S, který tam jediný ukázal interiér) představilo ve Frankfurtu...
...a takto na oficiálních fotkách. Masku chladiče prý nemá ani v jednom případě, je to jen sací otvor
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 11 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis