Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí

Automobilka už ví, že začít se honit jen za časy z okruhů a odstavit řidiče na druhou kolej byla chyba. Teď smýšlí jinak a podle toho vypadají i její auta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí

19.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilka už ví, že začít se honit jen za časy z okruhů a odstavit řidiče na druhou kolej byla chyba. Teď smýšlí jinak a podle toho vypadají i její auta.

Stále častěji bývá u sportovních novinek důležitým ukazatelem schopností vyjma počtu koní, hmotnosti, akcelerace či nejvyšší rychlosti čas zajetý na Nordschleife či jiném okruhu. Tomu pak odpovídá pojetí samotného auta, které je s ohledem na dosažení co nejlepšího výsledku konstruováno. Aspektů, které se tomu musí přizpůsobit, je vícero, patří mezi ně ale třeba automatické převodovky, s nimiž je auto zpravidla (zpravidla...) rychlejší než s těmi ručně řazenými.

Proto třeba Ferrari prý už nikdy nevyrobí auto s ručním řazením, protože by s ním jeho vozy nebyly symbolem rychlosti, kterým chtějí být. Když Porsche před pár lety zbavilo manuálu 911 GT3, argumentovalo velmi podobně a zdálo se, že míří úplně stejnou cestou. Jenže letos se manuál do 911 GT3 vrátil a jen přetrvávající poptávkou po něm to nebylo. Šéf sportovní divize nyní o celé věci otevřeně promluvil a z jeho slov je znát, že za obratem stojí docela zásadní změna v uvažování samotného Porsche.

„Lidé se nad pivem baví o časech, kterých stejně nejsou sami schopni dosáhnout,” říká šéf vývoje „poršáckých” GT Andreas Preuninger otráveným hlasem. Důležitější je teď pro automobilku řidič a jeho pocity, nikoliv okruhové časy. „Z našich zkušeností sice víme, že nejlepší časy jsou důležité - neboť jsme velmi soutěživí - ale pouze u určitých modelů. Nesmíme zapomínat na řidičskou stránku věci,“ dodává.

Jinými slovy, pro Porsche je důležité, nakolik je majitel propojen se svým vozem. I proto ona faceliftovaná 911 GT3 opětovně dostala šestistupňový manuál. Nyní tak má „dodat řidiči sebevědomí, aby se snažil bezpečně dosáhnout svých vlastních limitů. Pokud je přitom vůz takto nastaven, pak vás jízda v něm odmění. Existují vozy, které mohou být řízeny pouze určitým způsobem, který zvládnou jen profesionálové. My ale nechceme, aby GT3 bylo takovým vozem,“ konstatuje dále Preuninger.

Proto je dnes GT3 přístupnější, než kdy bývala. To ovšem neznamená, že tu mluvíme o pomalém voze, do kterého lze naskočit bez jakýchkoliv zkušeností. Ostatně, jeho pohonná jednotka produkuje 500 koní, se kterými lze zvládnout stovku pod 4 sekundy. Právě tato čísla by ale neměla být jediným tématem, o kterém byste se mohli bavit s přáteli.

„Nyní vás nikdy nekousne. Můžete na něj tlačit, aniž by došlo k nevyžádaným pohybům. Není to nudné auto, jen tu není nedotáčivost a zároveň vám toho hodně odpustí.“ Aby Porsche tohoto nastavení dosáhlo, muselo se zaměřit na veškeré možné detaily. Například byl lépe zakrytován podvozek, zejména v přední části. Díky tomu byl o 20 procent navýšen přítlak, aniž by došlo ke zhoršení koeficientu odporu vzduchu (ten zůstal na hodnotě Cd 0,33). Porsche přitom tohoto cíle dosáhlo za pomoci nového větrného tunelu.

Mohlo by se přitom zdát, že Preuninger hovoří spíše o vývoji ostřejšího derivátu GT3 RS, nicméně skutečně je řeč o GT3. Porsche drobnými vylepšeními dosáhlo vyrovnanějšího nastavení, díky němuž vůz může daleko lépe komunikovat s řidičem. Dostáváme se tedy prakticky na začátek tohoto článku, tedy k oné snaze dodat zákazníkům přístupnější vůz a ne okruhového rekordmana určeného profíkům.

„Můžete jet rychle, jen pokud máte dostatek informací o tom, kterak se vůz zachová v příštích sekundách. Naším cílem je snaha nastavit podvozek tak, aby si dobrý řidič všeho všiml a mohl na to reagovat,“ potvrzuje změnu strategie značky Preuninger. Zároveň ale dodává, že nešlo pouze o nahrazení automatu PDK šestistupňovým manuálem. Místo toho se jednalo o náročný proces, který si vyžádal dlouhý vývoj.

Manuální verze Porsche 911 GT3 musela dostat odlišné nastavení kontroly stabilizace, poladěné tlumiče či zcela jinak vyvážené ABS, neboť hmotnost vozu klesla o 15 kilo. Samotná převodovka je pak sice šestistupňovým manuálem známým z Porsche 911 R, nicméně automobilka jednohmotový setrvačník nahradilo dvouhmotovým. Novinka je tak tiší i klidnější.

Jak tedy již bylo řečeno, značka se skutečně zaměřila na drobné detaily, aby bylo modernizované GT3 daleko přístupnějším běžnému zákazníkovi a zároveň zůstalo na vrcholu potravinového řetězce. Na okruhu tak možná v rukou profesionálů nezajede rychlejší čas, než jakého dosáhne konkurence, majitelé ale budou z jeho chování nadšeni. A o to podle nás jde především. Nebo se po dojetí do cíle podíváte na stopky, vidíte 7:28 a řeknete si: „Ha, to jsem se bavil!” i když vás auto po celý okruh nevtahovalo do děje, jak jste si přáli?


Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 1 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 01Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 2 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 02
Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 3 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 03Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 4 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 04
Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 5 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 05Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 6 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 06
Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 7 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 07Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 8 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 08
Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 9 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 09Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 10 - Porsche 911 GT3 facelift Zeneva 2017 zive 10
Porsche sice rádo zmiňuje návrat manuálu do modelu GT3, zatím jej ovšem neukázalo ani naživo...

Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 11 - Porsche 911 GT3 2018 facelift oficialni sada 01Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 12 - Porsche 911 GT3 2018 facelift oficialni sada 02Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 13 - Porsche 911 GT3 2018 facelift oficialni sada 03Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 14 - Porsche 911 GT3 2018 facelift oficialni sada 04Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 15 - Porsche 911 GT3 2018 facelift oficialni sada 05Porsche zcela změnilo své uvažování. Teď už ví, že před pár léty sešlo na scestí - 16 - Porsche 911 GT3 2018 facelift oficialni sada 06
...ani na oficiálních fotkách

Zdroj: MotorAuthority

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.