Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Poslední značka trvá ve svých autech na hydraulickém řízení. Náhoda to není
27.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I když je pro ostrou jízdu jednoznačně lepší volbou, najdeme dnes řízení s hydraulickým posilovačem ve sporťácích jediné významné značky.
McLarenu se po šesti letech novodobé existence daří více než dobře. Nové kupé 720S je vyprodané až do počátku přespříštího roku, základní řadě Sport Series se daří odvádět klientelu od vozů jako Porsche 911, Audi R8 či dokonce Ferrari 488 GTB nebo Lamborghini Huracán. To jsou pro britskou značku nadmíru dobré zprávy, díky kterým může pokračovat v plnění svého ambiciozního plánu. Ten říká, že do roku 2022 McLaren uvede na trh celou řadu novinek.
Jednou z nich je i McLaren 570S Spider, který se poprvé ukázal během červnového Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Nyní s ním Britové se začátkem jeho prodejů objíždějí celý svět, což do spárů novinářů vrhlo i technického šéfa Paula Burnhama. Právě ten prohlásil, že McLaren je jediným výrobcem na světě, který se může pochlubit autentickou sportovní koncepcí.
Velice sebevědomé tvrzení, že ano. Co si však pod daným označením představit? Enzo Ferrari ve své době tvrdil, že pravý sporťák má mít dvanáctiválec vpředu a pohon zadních kol. I proto vlastně automobilka dost dlouho neodpověděla na konkurenci v podobě Lamborghini Miura, které sice hnanou zadní nápravou disponovalo, stejně jakož i dvanáctiválcem, ten však by usazen uprostřed.
Burnham pod onou „autentickou sportovní koncepcí“ myslí kombinaci karbonového monokoku, hydraulického řízení a přeplňovaný osmiválec. Doslova přitom říká, že „my u McLarenu si rádi myslíme, že máme jedinou autentickou sportovní koncepci na trhu. Není proto náhoda, že jednotlivé modely od sebe příliš mnoho prvků neodlišuje, neboť všechny dostaly karbonový monokok, hydraulické řízení a V8 twin-turbo uprostřed.“
Zejména setrvání u hydraulicky posilovaného řízení je v dnešním automobilovém světě zcela ojedinělé, a to i mezi nejprestižnějšími sportovními automobilkami. Ferrari, Lamborghini nebo Porsche dávno přepřáhly na elektrické posilovače zejména kvůli nižší papírové spotřebě. Ty sice mají své výhody, mají ale také jednu podstatnou nevýhodu, která by u sportovního automobilu měla být rozhodující - mizí s nimi cit. Pro ostatní je druhotná, pro McLaren nikoli a za to si skutečně zaslouží potlesk.
Právě díky popsané koncepci by ani nový McLaren 570S Spider neměl pozbýt nic z dynamických vlastností kupé, o čemž ostatně svědčí i samotné technické parametry. Zrychlení z klidu na stovku vůz zvládne za 3,2 sekundy, maximálně se pak rozjede na 328 km/h. To jsou stejná data jako u verze s pevnou střechou, jediným rozdílem je tak nejvyšší rychlost při stažených střešních panelech, jež činí 315 km/h.
Použití hardtopu si automobilka vyzkoušela již u modelů 650S Spider a 675LT Spider, opětovně jde tedy o sdílenou koncepci v rámci značky. Celý mechanismus zvyšuje hmotnost vozu jen o pouhých 46 kilo. Podle Burnhama „někteří lidé vozy řady Sport Series užívají každodenně. Bylo proto důležité, aby střecha fungovala bezchybně a byla snadno ovladatelná - a to se povedlo na jedničku.“
Postačí stisknout tlačítko a již po 15 s můžete uhánět s větrem ve vlasech. Střechu lze ovládat v rychlostech do 40 km/h, zhruba do 130 km/h pak lze ve voze snadno komunikovat se spolujezdcem. Za tím stojí elektricky ovládané zadní okno, které zároveň slouží i jako větrný deflektor a výrazně redukuje turbulence uvnitř.
„Nenechte se ale zmást, 570S Spider je i nadále velmi schopným supersportovním vozem. I přes to, že ho McLaren nabízí jako vůz zaměřený na každodenní provoz a použitelnost, ne pro okruhové využití,“ nešetří dále superlativy Burnham. A rovnou dodává, že od výše položené řady Super Series vlastně tuto novinku odlišují hlavně pneumatiky, jež jsou záměrně užší.
Odlišné obutí má zaručit jinou míru přilnavosti a tedy o trochu jiný limit. Za volantem tohoto vozu se tedy daleko více pobavíte než třeba s McLarenem 720S, který je zaměřen hlavně na rychlost, ať již v přímce nebo na okruhu. Kromě toho Burnham dodává, že zejména u těchto dvou nových vozů došlo k výraznému zlepšení v rámci prodlevy turba, která je momentálně již minimální.
„Neustále hledáme způsoby, jak zlepšit odezvu na plyn pomocí redukce prodlevy turbodmychadla, nicméně je to spíše softwarová záležitost než cokoliv jiného. Mezi představením modelu 650S a novinky 570S Spider jsme v reakci na pokyny plynového pedálu výraznou měrou zlepšili odezvu řídicí jednotky motoru. Stále ale jde o přeplňovaný motor, který má limity, kam až jde zajít.“
Jinými slovy, i přes veškerou snahu McLarenu bude přeplňovaný motor na pokyny řidiče reagovat s menším zpožděním. Může tedy Burhnam hovořit o jediné autentické sportovní koncepci na trhu? To je otázka, na kterou si musíte odpovědět sami, za hydraulicky posilované řízení u nás ale má jedno velké plus. To „záměrně” nabízí jako poslední na světě - v pár jiných, obvykle levných autech zůstává už jen jako dozvuk minulosti...
McLaren 570S Spider počítá se stejnou jízdní dynamikou jako kupé. Dle značky je to dáno tím již základní koncepcí, která má být na trhu jedinou ryze sportovní
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 7 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 8 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 10 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda