Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku

S loňským zářím jsme přišli o řadu zajímavých verzí aut kvůli novému způsobu měření emisí, úbytek ale bude pokračovat. Premiéra Range Roveru Velar s motorem V8 to ukazuje v plné nahotě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku

5.2.2019 | Petr Prokopec

Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S loňským zářím jsme přišli o řadu zajímavých verzí aut kvůli novému způsobu měření emisí, úbytek ale bude pokračovat. Premiéra Range Roveru Velar s motorem V8 to ukazuje v plné nahotě.

Loni touto dobou jsme publikovali článek upozorňující na to, že pokud chcete nové auto, bude lepší nakupovat rychle. Kvůli tehdy ještě dost vzdálenému termínu (1. září 2018) zavedení nového způsobu měření emisí a spotřeby všech aut v prodeji totiž automobilky naznačovaly, že z jejich nabídek zmizí spousta obvykle zajímavějších, tedy výkonnějších motorů. Mnozí to považovali za přehnané, co přišlo ve zbytku roku, asi nemusíme připomínat. Byla to velká čistka, která nás připravila o vozy jako BMW M3, Subaru WRX STi nebo Audi SQ7, buď nadobro nebo nebo na mnoho měsíců.

Něco podobného se bude v brzké době opakovat, ale z úplně jiného důvodu. Připomíná to dnešní premiéra Range Roveru Velar ve verzi SVAutobiography Dynamic Edition. Na první pohled je to skvělá zpráva, i tento relativně malý model dostane do vínku přeplňovaný pětilitrový osmiválec, tedy „plnotučný” motor o výkonu 550 koní a točivém moment 680 Nm. Pokud se ale o věc začnete zajímat hlouběji, úsměv z vaší tváře rychle zmizí.

Samotným autem to není, to by mělo být tak dobré, jak od špičkových strojů Jaguaru a Land Roveru čekáte. Výrobce dle svých slov investoval 64 tisíc „člověkohodin“ do ladění všech kontrolních systémů, aby z posílených stabilizátorů, tlumičů a vzduchových měchů vykřesal jak dostatek pohodlí, tak i nebývalou ovladatelnost. Došlo rovněž na překalibrování řízení, pohonu všech kol, osmistupňové automatické převodovky, která je jedinou volbou, i aktivního zadního diferenciálu. Zmínit lze i posílené čtyřpístkové brzdy s kotouči o rozměru 395 mm vpředu a 396 mm vzadu.

Ve srovnání se standardním provedením došlo také na lehčí redukční dietu, neboť základní výfuk byl nahrazen novým, lehčím o 7,1 kilogramu. Zákazníci mají na výběr také 21palcová nebo 22palcová kovaná kola se specifickým designem, kterým společnost dělá nová maska chladiče, přepracovaná kapota motoru či nové nárazníky. Uvnitř pak mohou sáhnout třeba po prošívané kůži, v základu navíc mají vyhřívaná a chlazená sedadla.

Kde je tedy háček? Potíž je v tom, že Velar SVAutobiography Dynamic Edition bude k dispozici pouze jeden rok. Něco takového od Britů neznáme, nyní tento krok oficiálně vysvětlují snahou o zachování exkluzivity. Taková argumentace je ale poněkud na vodě už pohledem na prodejní čísla - Velar má na kontě prakticky tytéž registrace jako o poznání starší Range Rover Sport, takže krotit nekonečný zájem tu není proč.

Skutečný důvod je podle našich informací jinde. S příchodem roku 2021 poklesnou evropské limity spotřeby resp. emisí CO2 pro jednotlivé automobilky na pouhých 95 gramů CO2 na kilometr. To je velice nízké číslo, které jednoznačně favorizuje co nejmenší motory. Roční nabídka tedy má platit proto, že už od příštího roku se výrobcům nebude hodit do krámu prodávat jakékoli objemnější pohonné jednotky, neboť ty budou jejich flotilové emise tlačit úplně opačným než kýženým směrem.

Na rozdíl od nástupu WLTP nepřijde žádný přesný termín, kdy se ten či onen motor nebude moci prodávat, pouze počínaje 1. lednem 2020 budeme svědky postupného vyřazování objemnějších motorů z nabídek tak, aby se automobilky dostaly, kam Brusel žádá. Ptáte se, proč od ledna 2020, když nová pravidla začnou platit až o rok později? Protože EU zavedla přechodové období, které započne právě skoro přesně za 11 měsíců a přesně na toto bude tlačit. Řečí jejích pravidel: „Na cíl 95 g CO2/km se vztahuje kratší doba zavedení. 95 % nových automobilů každého výrobce bude muset v roce 2020 splňovat křivku limitních hodnot a v roce 2021 se zvýší na 100 %.” Lidskou řečí: Automobilky budou muset už v roce 2020 prakticky zcela najet na tempo snižování emisí CO2 předepsané pro další rok.

Osmiválcové modely Jaguaru a Land Roveru se tedy možná ukazují naposledy a jak vidíte, jen dočasně. Brity z toho ale nemá smysl vinit, vítr vane odjinud a připravme se na to, že od konce letošního roku nabídek podobných objemných motorů znovu výrazně budu. Pokud by vás okouzlil právě špičkový Velar, vězte, že jeho cena začíná na 86 120 librách (cca 2 526 300 Kč), za což kromě výše zmíněného dostanete ještě schopnost zrychlit z klidu na stovku za 4,5 sekundy, nejvyšší rychlost 274 km a udávaný dojezd 483 kilometrů.


Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 1 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 01Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 2 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 02Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 3 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 03Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 4 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 04Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 5 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 05Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 6 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 06Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 7 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 07Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 8 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 08Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 9 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 09Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 10 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 10Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 11 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 11Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 12 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 12Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 13 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 13Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 14 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 14Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 15 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 15Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 16 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 16Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 17 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 17Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 18 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 18Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 19 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 19Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 20 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 20Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 21 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 21Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 22 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 22Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 23 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 23Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 24 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 24Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 25 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 25Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 26 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 26Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 27 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition 27Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku - 28 - Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition dalsi 01
Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition bude k dispozici pouze jeden rok, prý kvůli exkluzivitě. Na tomto oficiálním vyjádření nám ale pár věcí nesedí

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.