Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pravidla EU se postarají o další čistku v nabídce motorů, zlomový bude konec roku
5.2.2019 | Petr Prokopec
S loňským zářím jsme přišli o řadu zajímavých verzí aut kvůli novému způsobu měření emisí, úbytek ale bude pokračovat. Premiéra Range Roveru Velar s motorem V8 to ukazuje v plné nahotě.
Loni touto dobou jsme publikovali článek upozorňující na to, že pokud chcete nové auto, bude lepší nakupovat rychle. Kvůli tehdy ještě dost vzdálenému termínu (1. září 2018) zavedení nového způsobu měření emisí a spotřeby všech aut v prodeji totiž automobilky naznačovaly, že z jejich nabídek zmizí spousta obvykle zajímavějších, tedy výkonnějších motorů. Mnozí to považovali za přehnané, co přišlo ve zbytku roku, asi nemusíme připomínat. Byla to velká čistka, která nás připravila o vozy jako BMW M3, Subaru WRX STi nebo Audi SQ7, buď nadobro nebo nebo na mnoho měsíců.
Něco podobného se bude v brzké době opakovat, ale z úplně jiného důvodu. Připomíná to dnešní premiéra Range Roveru Velar ve verzi SVAutobiography Dynamic Edition. Na první pohled je to skvělá zpráva, i tento relativně malý model dostane do vínku přeplňovaný pětilitrový osmiválec, tedy „plnotučný” motor o výkonu 550 koní a točivém moment 680 Nm. Pokud se ale o věc začnete zajímat hlouběji, úsměv z vaší tváře rychle zmizí.
Samotným autem to není, to by mělo být tak dobré, jak od špičkových strojů Jaguaru a Land Roveru čekáte. Výrobce dle svých slov investoval 64 tisíc „člověkohodin“ do ladění všech kontrolních systémů, aby z posílených stabilizátorů, tlumičů a vzduchových měchů vykřesal jak dostatek pohodlí, tak i nebývalou ovladatelnost. Došlo rovněž na překalibrování řízení, pohonu všech kol, osmistupňové automatické převodovky, která je jedinou volbou, i aktivního zadního diferenciálu. Zmínit lze i posílené čtyřpístkové brzdy s kotouči o rozměru 395 mm vpředu a 396 mm vzadu.
Ve srovnání se standardním provedením došlo také na lehčí redukční dietu, neboť základní výfuk byl nahrazen novým, lehčím o 7,1 kilogramu. Zákazníci mají na výběr také 21palcová nebo 22palcová kovaná kola se specifickým designem, kterým společnost dělá nová maska chladiče, přepracovaná kapota motoru či nové nárazníky. Uvnitř pak mohou sáhnout třeba po prošívané kůži, v základu navíc mají vyhřívaná a chlazená sedadla.
Kde je tedy háček? Potíž je v tom, že Velar SVAutobiography Dynamic Edition bude k dispozici pouze jeden rok. Něco takového od Britů neznáme, nyní tento krok oficiálně vysvětlují snahou o zachování exkluzivity. Taková argumentace je ale poněkud na vodě už pohledem na prodejní čísla - Velar má na kontě prakticky tytéž registrace jako o poznání starší Range Rover Sport, takže krotit nekonečný zájem tu není proč.
Skutečný důvod je podle našich informací jinde. S příchodem roku 2021 poklesnou evropské limity spotřeby resp. emisí CO2 pro jednotlivé automobilky na pouhých 95 gramů CO2 na kilometr. To je velice nízké číslo, které jednoznačně favorizuje co nejmenší motory. Roční nabídka tedy má platit proto, že už od příštího roku se výrobcům nebude hodit do krámu prodávat jakékoli objemnější pohonné jednotky, neboť ty budou jejich flotilové emise tlačit úplně opačným než kýženým směrem.
Na rozdíl od nástupu WLTP nepřijde žádný přesný termín, kdy se ten či onen motor nebude moci prodávat, pouze počínaje 1. lednem 2020 budeme svědky postupného vyřazování objemnějších motorů z nabídek tak, aby se automobilky dostaly, kam Brusel žádá. Ptáte se, proč od ledna 2020, když nová pravidla začnou platit až o rok později? Protože EU zavedla přechodové období, které započne právě skoro přesně za 11 měsíců a přesně na toto bude tlačit. Řečí jejích pravidel: „Na cíl 95 g CO2/km se vztahuje kratší doba zavedení. 95 % nových automobilů každého výrobce bude muset v roce 2020 splňovat křivku limitních hodnot a v roce 2021 se zvýší na 100 %.” Lidskou řečí: Automobilky budou muset už v roce 2020 prakticky zcela najet na tempo snižování emisí CO2 předepsané pro další rok.
Osmiválcové modely Jaguaru a Land Roveru se tedy možná ukazují naposledy a jak vidíte, jen dočasně. Brity z toho ale nemá smysl vinit, vítr vane odjinud a připravme se na to, že od konce letošního roku nabídek podobných objemných motorů znovu výrazně budu. Pokud by vás okouzlil právě špičkový Velar, vězte, že jeho cena začíná na 86 120 librách (cca 2 526 300 Kč), za což kromě výše zmíněného dostanete ještě schopnost zrychlit z klidu na stovku za 4,5 sekundy, nejvyšší rychlost 274 km a udávaný dojezd 483 kilometrů.
Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition bude k dispozici pouze jeden rok, prý kvůli exkluzivitě. Na tomto oficiálním vyjádření nám ale pár věcí nesedí
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch