Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejvyšší muž Fordu rázně odmítl Mustang jako elektrické SUV, pak ale prozřel
21.11.2019 | Petr Prokopec
Dnes se svou rodinou vlastní asi jen 2 procenta společnosti založené jeho pradědečkem, i tak je výkonným prezidentem firmy s mocí nad vším, co se v ní odehrává. Právě on nechtěl mít z Mustangu elektrické SUV, nakonec ale podlehl.
Automobilka Ford se v těchto dnech těší nemalé pozornosti prakticky celého světa. Kinům totiž dominuje snímek Le Mans '66, který pojednává o bitvě modrého oválu a Ferrari na okruhu Le Sarthe. Kromě toho zde ovšem máme také nový Mustang, jenž ale na rozdíl od předchozích variant nebyl přijat s bouřlivým potleskem. Stojí za tím skutečnost, že Mach-E není další itinerací legendárního pony caru, ale místo toho jde o elektrické SUV. Tedy něco, co by se slavným logem nemělo být spojováno.
Ford již uvedl, že užití proslulého názvu a inspirace tvary americké legendy podle něj mají své opodstatnění. Jakkoliv Amerika není poblázněna elektrickým šílenstvím stejně jako Evropa nebo Čína, také na tomto trhu má být zakrátko k dispozici více než sto různých bateriových vozů. Prosadit se v této vřavě dalším obyčejným autem typu Focus Electric by bylo složité, a tak Ford zkouší změnit strategii.
Nakolik bude či nebude tento krok úspěšný, je zatím ve hvězdách. Zajímavé však je, co mu předcházelo. Automobilka totiž musela k použití názvu Mustang získat souhlas od člověka, který vlastní hned pětatřicet exemplářů amerického sporťáku. Není jím nikdo jiný než William Clay (řečený Bill) Ford Jr., pravnuk zakladatele značky Henryho Forda i pravnuk Harveyho S. Firestona, zakladatele slavné pneumatikářské společnosti spadající aktuálně pod Bridgestone.
Bill Ford přitom nově uvedl, že nápadem automobilky nebyl příliš nadšen. „Přišli za mnou s tím, že si myslí, že dokážou vytvořit vůz inspirovaný Mustangem, který se jako Mustang bude také chovat. Zeptal jsem se jich, zda se mi snaží naznačit, že jej pojmenujeme Mustang, ale nikdo mi to ani nepotvrdil, ani nevyvrátil,“ uvedl výkonný prezident automobilky. A dodal, že jeho reakce byla tak jako tak zamítavá. „Pardon, ale nechci poškodit image značky. Tohle auto nebude Mustang.“
Nicméně šéf nových technologií Fordu Jim Farley si již v daný moment byl vědom výše zmíněného. Tedy že elektrické SUV nemá šanci prorazit, pokud svým názvem již od počátku nebude vzbuzovat emoce. Proto naplánoval schůzku, ve které vývojový tým vynesl na stůl veškeré trumfy. Tím asi nejzásadnějším byly parametry verze GT, která se dočkala 465 koní a 832 Nm točivého momentu. Díky tomu při sprintu zvládá držet krok s Porsche 911 GTS.
Právě tato čísla přesvědčila Billa Forda, aby alespoň usedl za volant prototypu. „Když jsem jej řídil, věděl jsem, že to musí být Mustang. Upřímně jsem ale o tom začal být přesvědčen již před samotným testem, neboť poté, co tým vyrukoval s technickými parametry, měl mou důvěru. A jak se vše vyvíjelo a já viděl veškerou jízdní charakteristiku, nejen sprint na stovku, ale i ovladatelnost, a stejně tak se vyvíjel i design, tak jsem si v jednu chvíli pomyslel: Ano, na přídi tohoto auta může být logo Mustangu.“
Známé logo tedy ozdobilo čelní partie vozu a zbytek je již známá historie. Nakolik však pravnukovi zakladatele automobilky věříte, necháme na vás, může to být jen marketingová pohádka. Ostatně se najde dost lidí, kteří ani Billovi Fordovi něco podobného „nebaští“ a proti zvolenému pojmenování elektrické novinky brojí. Jedním z nich je i Jimmy Dinsmore, který dokonce vyrukoval s peticí, které se zatím sešlo již přes devět set podpisů.
Dinsmore přitom není jen žádným nevýznamným fanouškem americké legendy, právě naopak patří mezi odborníky na slovo vzaté. Mimo jiné je totiž spoluautorem knihy Mustang by Design, jenž mapuje počátky vývoje v 60. letech minulého století. Jak přitom sám dodává, „elektrifikace není problémem. Tím je nalepení názvu na něco, co není pony carem, nejde o dvoudvéřový muscle car s dlouhou kapotou a krátkou zádí“.
Je přitom třeba dodat, že v tomto směru Dinsmore trefil hřebíček přímo na hlavičku. Mustang totiž během své pětapadesátileté historie mnohokrát změnil pohonnou jednotku, nicméně po celou tu dobu zůstával věrný odkazu originálu, jenž navrhl Gale Halderman. Zda ale ve svém apelu bude úspěšný, není příliš jisté. Lidé od Fordu totiž novinku vidí jako probíhající evoluci, která je pouhou reflexí změn na trhu.
Musíme však zmínit, že zázraky se občas dějí. V 80. letech totiž automobilka chtěla rovněž změnit podstatu Mustangu a vůz osadit pohonem předních kol a technikou Mazdy. Nicméně od fanoušků pony caru se dočkala takové kritiky, že nakonec novinku představila jako Ford Probe. Bude se tedy historie opakovat? Na to bychom si nyní nevsadili, možné je ale všechno.
Zaslouží si nový elektrický crossover logo Mustangu? Bill Ford Jr. říká, že ano. Je ale otázkou, zda vůbec něco jiného může vůbec zmínit
Zdroj: Auto News, Jimmy Dinsmore@Facebook
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 46 minutami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 11 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera