Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Předraženým nákupem policejních Fabií na Slovensku byl desetkrát porušen zákon
12.7.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Na podivný nákup slovenského ministerstva vnitra si posvítil tamní Úrad pre verejnie obstaravanie. Závěry jeho kontroly si politici za rámeček nedají.
Ne každý případ zjevného rozkrádání veřejných rozpočtů musí vyznít do ztracena. Dobré zprávy z českých luhů a hájů bohužel nemáme, na Slovensku se ale v jednom takovém případě dějí až neuvěřitelné věci.
Snad si ještě vzpomenete na lednovou kauzu, kdy jsme upozornili na velmi podezřelou veřejnou zakázku slovenského ministerstva vnitra. To vypsalo výběrové řízení na nové policejní vozy, ve kterém zvítězila Škoda Auto se svými Fabiemi, jenž měly být ministerstvu dodány za víceméně rozumné ceny. Podle zveřejněných smluv mezi ministerstvem a dodavatelem ale vozy nakonec měly být nakoupeny za naprosto nehorázné cifry - pancéřované Fabie RS za více než 82 tisíc Eur (přes 2,1 milionu Kč), obyčejné Fabie 1,2 TSI pak po 59 tisících Eur (přes 1,5 milionu Kč).
Důvod? Do vozů byly namontovány přístroje pro měření rychlosti značky Multaradar s jednotkovou cenou 47 544 Eur, tedy po cca 1,2 milionu Kč. Není třeba nic dále řešit, aby každému rozumnému člověku bylo jasné, že radar za 1,2 milionu pro auto za 300 tisíc Kč je prostě nesmysl. Snadno jsme navíc dokázali, že funkčně stejně disponovaný přístroj je možné „z ulice” (rozumějte v malém počtu pro jakéhokoli zákazníka) koupit přibližně za třetinovou cenu. Stačilo by tedy vyhlásit skutečné výběrové řízení, ve kterém půjde o získaní nejvýhodnější dodávky na zařízení s určitými vlastnostmi a nikoli divadélko mající za cíl přihrát peníze občanů konkrétní spřátelené firmě a ušetřeny by byly desítky milionů. Nestalo se.
Tohle auto si na Slovensku chtěli koupit za 2,1 milionu Kč...
Když jsme na tento případ upozornili, Ministerstvo se začalo dost hloupě bránit. Obvinilo nás ze lží, prý radary nebyly součástí výběrového řízení, úřad si tedy vysoutěžil levná auta a dále se o věc nestaral - radary prý vybíral dodavatel vozů. To možná zabere na voliče s inteligencí někde na hranici zbavení svéprávnosti, každý rozumný člověk ale mohl vidět smlouvy, ve kterých bylo jediným kupujícím výsledného „balíčku” Ministerstvo, které chtělo tyto peníze nesmyslně utratit. A je úplně jedno, jakým formálním způsobem se k tomuto výsledku dobralo - na konci byl špatný nákup za peníze ze státní kasy a k tomu dobře vedený úřad nemůže svolit.
Tendr byl - i přes zmíněnou obhajobu Ministerstva a nepřipuštění jakéhokoli selhání - po medializaci celé záležitosti pozastaven a úřad rozjel své interní šetření. V červnu letošního roku pak Ľubomíra Miklovičová z komunikačního odboru kanceláře ministra vnitra informovala média o tom, že: „Inšpekcia ministra vnútra zistila pri verejnom obstarávaní niekoľko nedostatkov, nie však porušenie zákona.” Přesto byl konkrétně nejmenovaný „odpovědný zaměstnanec” Ministerstva propuštěn. Asi si tehdy na MVSR mysleli, že tím celá věc skončí. A upřímně řečeno, mysleli jsme si to též.
Výmluvy na to, že za drahý nákup může někdo jiný, byly ze strany Ministerstva docela dětinské - kupující byl ve výsledku jen a pouze jeden
Naštěstí pro všechny slušné lidi se to ale nestalo. Zcela mimo pozornost médií provedl kontrolu tendru slovenský Úrad pre verejne obstaravanie (UVO), který má mj. na starosti dohled nad veřejnými zakázkami. Oficiálně zatím nevydal k věci žádné stanovisko, nám se ale s předstihem podařilo získat kopii závěrů celého šetření, které snad měl v plánu zveřejnit v nejbližší době.
Přehled zjištěných porušení zákona najdete v přiloženém souboru. Patrné je z něj hlavně to, že závěry UVO se dramaticky odlišují od závěrů interního šetření slovenského ministerstva vnitra. Podle toho nedošlo k žádnému porušení zákona, UVO konstatuje porušení celkem devíti paragrafů slovenského zákona o veřejných zakázkách a jednoho paragrafu zákona o rozpočtových pravidlech veřejné správy. Navíc, a to je obzvláště pikantní, zmiňuje i porušení vlastního nařízení MVSR.
Pokud si jednotlivé závěry detailně projdete, zjistíte, že z hlediska zákona došlo k prakticky ke stejným pochybením, které jsou zjevné už s použitím selského rozumu. Za všechny jmenujme nesprávné určení předpokládané hodnoty zakázky, neuplatnění principu rovného zacházení s uchazeči, nepřesné popsání předmětu zakázky, nastavení podmínek tak, aby vyhovovaly pouze některým uchazečům nebo nevyhodnocení nabídek na základě maximální ekonomické výhodnosti. K tomu je tu i špatně uzavřená smlouva.
Jinými slovy, MVSR podle UVO porušilo snad všechny elementární principy správně vedeného výběrového řízení dle platných zákonů. De facto nic nového, de iure ale další velký průšvih - MVSR si od začátku zakládalo na tom, že formálně je všechno v pořádku. Evidentně není.
Toto je scan závěrů šetření UVO, který z úřadu unikl ještě před zveřejněním. Pochybení MVSR jsou z něj naprosto zřejmá
Zatím nevíme, jaké sankce či jiné další kroky budou následovat, UVO zatím odmítá závěry komentovat. Je ale zřejmé, že po zveřejnění výsledků kontroly už bude moci MVSR jen těžko moci mlžit a kopat kolem sebe.
Věříme, že tato kauza skončí řádným potrestáním odpovědných osob, neboť buď tragicky selhaly, nebo se vědomě dopustily nestoudného tunelování veřejných rozpočtů. Konec konců, byl by to dobrý odstrašující případ i pro české politiky a úředníky, kteří se podobných záležitostí dopouštějí dnes a denně.
Další průběh celého případu budeme pochopitelně sledovat, úplně do ztracena teď už snad nevyšumí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva