Reklama

Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo

Masivní příklon zákazníků nových aut k SUV změnil automobilový svět k nepoznání. Odráží se i na trhu ojetých vozů, jenže ne tak rychle. A jejich odpůrci tak rázem nemají co kupovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo

19.6.2018 | Petr Prokopec | 64 příspěvků

Masivní příklon zákazníků nových aut k SUV změnil automobilový svět k nepoznání. Odráží se i na trhu ojetých vozů, jenže ne tak rychle. A jejich odpůrci tak rázem nemají co kupovat.

Lidé obvykle touží po tom, co pro ně není jednoduše dostupné. A tato skutečnost pomáhá rýsovat vztah mezi nabídkou a poptávkou. Pokud tedy budete chtít prodat třeba VW Golf, nemůžete šponovat jeho cenu do abnormálních výšin, pokud se nejedná o kousek z nejlimitovanější z limitovaných edic. Naopak musíte kupce oslovit spíše nízkou cenou, neboť podobných aut je na trhu k mání nespočet.

Člověk by čekal, že v podobné situaci bude každý, kdo se na trhu ojetin pokusí prodat obyčejný vůz mainstreamové značky, v USA už to ale v tuto chvíli neplatí. Na trhu ojetých hatchbacků a sedanů nižší středí a střední třídy nyní došlo k naprosto neočekávanému vývoji - ceny aut z druhé ruky míří vzhůru, a to konstantně a navíc stále větší měrou.

Na první pohled je to překvapivé, neboť v případě nových automobilů daný segment umírá kvůli přesunu zákazníků směrem k SUV. Tato auta jsou stále populárnější i mezi ojetinami, jenže růst jejich obliby není tak rychlý. Přesně tato situace logicky vede k růstu cen ojetin - kde se před pár léty začala méně prodávat nová auta, ubývá nyní dostupných vozů z druhé ruky. Zájem o ojeté hatchbacky a sedany však tak rychle neklesá, což ceny šponuje vzhůru.

„Není dostatek aut, které se prodávají za méně než 15 000 USD a zvláště pak těch, jenž jsou k mání pod 12 000 USD,“ říká Brandon Caldwell, jenž má u společnosti Friendship Ford na starosti ojeté vozy. Je tu zkrátka příliš mnoho lidí zvyklých kupovat ojetá auta, která už dnes na trh přichází v menší míře než dříve a ceny tříletých vozů prodávaných v autorizovaných dealerstvích to jen za první letošní čtvrtletí poslalo výše o 3,9 procenta na 13 464 dolarů (cca 298 900 Kč). Pokud bereme trh jako takový, bez ohledu na věk či segment, pak ceny narostly rovněž, a to o 2,2 procenta na rekordních 19 657 USD (436 400 Kč).

To je ovšem evidentně pouze začátek, ceny budou dále růst. Jen za květen se u klasických osobních vozů zvýšily o 5,7 procenta a celý posun cen táhnou. Prodeje SUV sice též rostou, s příchodem dalších a dalších tříletých vozů se ale trh s „esúvéčky” přehlcuje a to tlačí ceny pro změnu níže. Prodat dnes ojeté SUV v USA je prý bez výrazné slevy nemožné.

Ani do budoucna nelze očekávat, že by se na nastalé situaci mohlo něco změnit. Mezi novými vozy frčí především pick-upy a SUV, automobilky tak tradiční karosářské styly i zcela opouští a vrhají na trh stále nové „mastodonty“. To povede jen k eskalaci dosavadního trendu.

Můžete pochopitelně namítnout, že tohle se týká USA, jenže Evropa Spojené státy v masivnosti zájmu o SUV jen s několikaletým odstupem kopíruje. Dá se tedy očekávat, ze na Starém kontinentu dříve nebo později nastane totéž. Nakonec se stačí podívat, jaká auta se dnes podávají stále víc a na čí úkor. Snadno se tedy může stát, že aktuálně nepříliš zajímavé Mondeo by se za pár let mohlo stát vyhledávanou ojetinou. A jistě to nebude platit jen o Fordech...

Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo - 1 - Ford Fusion rust cen ojetin 01Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo - 2 - Ford Fusion rust cen ojetin 02
Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo - 3 - Ford Fusion rust cen ojetin 03Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo - 4 - Ford Fusion rust cen ojetin 04Rychlý rozmach SUV má jeden nepříjemný dopad, o kterém se dosud nemluvilo - 5 - Ford Fusion rust cen ojetin 05
Ceny ojetých Fordů Fusion, americké verze Mondea, začínají výrazně stoupat, za čímž stojí jak nízké registrace nových exemplářů, tak i rozhodnutí značky, že hodlá daný segment opustit. Americké Mondeo a možná i jeho evropský příbuzný se tak časem zřejmě stanou relativně ceněným artiklem

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 64 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše