Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů

BMW kdysi nabízelo pár modelů, teď je nespočítáte ani prsty všech končetin a přibývají další. Přesto to nestačí k uchvácení dalších nových zákazníků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů

5.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW kdysi nabízelo pár modelů, teď je nespočítáte ani prsty všech končetin a přibývají další. Přesto to nestačí k uchvácení dalších nových zákazníků.

Plány mluvící o budoucím růstu jsou tradiční součástí tiskových zpráv automobilek a tím i našeho zpravodajství. Není přitom důležité, zda se jedná o mainstreamovou či prémiovou značku - novými modely nás hodlají zahltit všichni od Volkswagenu přes Škodu až třeba po BMW. Právě mnichovská automobilka se rozhodně nehodlá držet u země, do konce příštího roku se od ní dočkáme hned 40 novinek. Cílem tohoto útoku je Mercedes, jehož portfolio také značně narostlo.

Tyto expanzivní plány jsou jedna věc, prodeje jiná. Ve Spojených státech v prvních třech měsících letošního roku BMW ještě zvládalo držet krok s loňskými výsledky, v dubnu a květnu prodeje nových aut výraznou měrou poklesly. Tyto měsíce navíc nebyly příznivé ani vůči Mercedesu, třícípá hvězda však alespoň od ledna do března dosáhla oproti loňsku náskoku, který ji daný pokles pomáhá kompenzovat.

Problémem ovšem je, že výhled na druhou polovinu roku není zrovna pozitivní. Dle analytiků by letos mělo být ve Státech prodáno o milion aut méně než loni. Prémiových značek jako BMW a Mercedes se tento pokles dotkne nejvíce, neboť třeba Toyota dosáhla letos v květnu v zámoří podstatného zlepšení (192 837 prodaných aut oproti 185 998), i když trh klesl o 3 %.

Je tedy zjevné, že Němci mají oproti Japoncům problém. To potvrzuje Shujaat Siddiqui, šéf dealerství Dave Walter BMW v americkém Ohiu. Dle něj bylo cílem značky „navýšení tržního podílu, nicméně nakonec jsme se dočkali jisté formy kanibalizace“. Zákazníci tak ve výsledku přeskakují mezi jednotlivými novými modely, dosud neoslovenou klientelu ale stále širší nabídka ve větší mÍře nezaujala.

Podle Williama Faye, výkonného viceprezidenta severoamerické divize Toyoty, bude navíc další boj o zákazníka ještě tužší. Připravit se na něj ostatně musí i Japonci, respektive jejich luxusní divize Lexus. Také ta začíná ve Státech ztrácet své pozice, za čímž stojí hlavně přesun zákazníků od tradičních karosářských variant ke crossoverům a SUV. „Dostáváme se do bodu, kdy na ně připadne 65 % trhu.“

Výrobci tedy musí urychleně změnit skladbu nabídky. Tu stávající je pak dle Faye třeba nabídnout se slevami, případně s výhodnějším leasingem. Acura a Infiniti tak již měly učinit, přičemž jejich červnové registrace po ohlášení firemních pobídek už narostly. Jessica Caldwell, analytička firmy Edmunds, pak rovněž dodává, že je potřeba změna strategie, s jakou se automobilky snaží zákazníky oslovit.

„Změnily se prvky, které definují luxusní značku. Dříve býval pro jakýkoliv prémiový vůz důležitý čas zrychlení z nuly na stovku. Ale když kupujete SUV s pohonem všech kol, akcelerace skoro nikoho nezajímá.“ Jsme tedy zvědavi, jak se věci v příštích měsících a letech vyvinou. Jedno je ovšem jisté - automobilový svět se razantně mění a výrobci se tomu musí přizpůsobit. A kvantita jako automatická cesta k růstu či alespoň zachování pozice na trhu zjevně přestává fungovat...


Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 1 - BMW portfolio 00Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 2 - BMW portfolio 01Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 3 - BMW portfolio 02Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 4 - BMW portfolio 03Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 5 - BMW portfolio 04Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 6 - BMW portfolio 05Prémiové značky mají problém. Klesají jim prodeje, i když nabízí stále více modelů - 7 - BMW portfolio 06
Nabídka BMW je sice aktuálně nejčlenitější v historii, registrace ale přesto začínají klesat

Zdroj: New York Times

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše