Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 | Petr Prokopec
Pokud se chystáte na návštěvu Kyjeva, můžete od nynějška na silnicích narazit na opravdu extravagantní autobus. Patří „Čokoládovému králi“ Petru Porošenkovi a vozí děti, které za ním míří.
Není tomu dlouho, co ukrajinský prezident Petro Porošenko zamířil na nákupy k Mercedesu, u kterého pořídil flotilu nových aut pro sebe i celou svou družinu. Autobusem tedy vrcholný politik cestovat muset nebude, ačkoliv k dispozici má speciál, za který by se nejspíše nestyděla žádná hlava státu. Je sice trochu extravagantní a mnozí by jej mohli považovat za vesmírnou loď, přesto jde o exkluzivní záležitost. Svou životní pouť odstartoval v roce 2016 ve zcela klasickém hávu pod názvem Ataman A096.
V uplynulých dvou letech však došlo na opravdu rozsáhlou konverzi, která postihla hlavně exteriér. Ten byl osazen novými sklolaminátovými panely a dekorativním LEDkovým osvětlením. Zatímco čelní partie se drží relativně při zemi, záď skutečně již působí kosmicky. A s ohledem na některé detaily možná i nebezpečně pro chodce, takže by se dalo ptát, jak takto stylizovaný autobus vůbec získal homologaci a požehnání úřadů.
Stačí si však povšimnout, že bok autobusu zdobí nápis Roshen, a rázem je vše jasné, že cesta z rýsovacích prken na silnice tady strastiplná být nemusela. Pod tímto názvem se skrývají největší ukrajinské cukrářské závody, které s obratem jedné miliardy dolarů (cca 22,4 mld. Kč) ročně patří k největším na světě. V roce 1996 je založil tehdy neznámý podnikatel, který záhy získal přezdívku „Čokoládový král“. Jinak se ale jmenuje Porošenko.
Patrně víte, že nejde o shodu jmen, majitel cukrářských závodů je ukrajinským prezidentem. Ten nechal autobus vyrobit speciálně pro děti, nikoliv však kvůli odvozu do školy. Místo toho vesmírná loď slouží pro turné v kyjevské centrále společnosti. Uvnitř se vůči výchozímu autobusu v podstatě vůbec nezměnila, i nadále zde tedy najdete 34 sedadel pro cestující a jedno pro řidiče, přičemž všechna mají bezpečnostní pásy.
Nezměněný zůstává i motorový prostor, stejně jako zbývající technika od Isuzu. Pracuje zde turbodiesel o výkonu 190 koní, jenž má na starosti šestistupňový manuál. Běžně si autobus řekne o 18,5 litrů paliva na sto kilometrů, nová karoserie ale se spotřebou mohla trochu hýbnout. Stejně jako s hmotností, která u standardního provedení činí 7 300 kg a může vystoupat na 10,2 tuny při plném zatížení.
Nic bližšího již nemůžeme dodat, snad kromě skutečnosti, že základní Ataman A096 disponuje klasickými středovými dveřmi otevíranými do boku. Vesmírná loď místo toho dostala elektricky ovládaný systém, jenž zvedá menší horní část a spodní větší spouští jako nástupní můstek. Ovládán může být dálkově, jak je to ostatně patrné na přiložených záběrech.
Ukrajinský prezident Petro Porošenko nechal kvůli prohlídkám svých cukrářských závodů Roshen postavit tento extravagantní autobus
Základem je přitom běžně vypadající Isuzu Ataman A096
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda