Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Příchod nejlevnější Tesly Model 3 má na firmu přesně opačný dopad, než se čekalo
4.3.2019 | Petr Prokopec
Měla být tím, na co všichni čekají, co Teslu konečně dostane před oči masového publika a dovolí ji prodat další statistíce aut. Jenže souběžně kroky naznačují, že jde spíše o z nouze ctnost a analytici tak bijí na poplach.
Na sklonku minulého týdne Tesla překvapivě oznámila, že lidé mohou začít objednávat základní Model 3 za dlouho slibovanou cenu 35 tisíc dolarů, tedy asi 790 tisíc Kč. Takový krok většina lidí už ani nečekala, příslib příchodu relativně levné verze padl už před několika léty a jeho zhmotnění bylo samotným Elonem Muskem několikrát označeno za v danou chvíli nemožné. Teď je to ale fakt a firma tak dokázala na první pohled něco neskutečného - cenu Modelu 3 srazila pod úroveň Audi A4, BMW řady 3 či Mercedesu třídy C.
V reakci na tento krok bylo očekáváno výrazné zvýšení důvěry akcionářů a tomu odpovídající růst cen akcií. Reakce finančních trhů je ale dokonale opačná a cena akcií postupně klesla na nejnižší úroveň od loňského října. Proč se něco takového stalo, když se zdá, že Tesla je konečně schopná konkurovat konvenčním autům elektromobilem? Ve stručnosti řečeno tento krok doprovodila řada jiných, které dělají dojem, že se americká automobilka nepouští sebevědomě do boje o další růst, ale spíše se při tonutí chytá stébla.
Tesla totiž nejprve u Modelu 3 snížila v lednu cenu o 2 000 USD (45 120 Kč), následně pak v únoru o dalších 1 100 USD (24 820 Kč). Současně s příchodem ještě levnějšího, základního Modelu 3 byly sníženy ceny všech ostatních typů. A když automobilka ve stejný moment oznámila, že kvůli úsporám zruší většinu svých obchodních zastoupení v momentě, kdy ještě minulý měsíc ve své výroční zprávě zmiňovala, že „vybudovala a bude dále rozvíjet globální síť obchodů”, bylo jasné, že něco není v pořádku.
„Když si to dáme do souvislosti s uvedením Modelu 3 za 35 tisíc dolarů, vnímáme snížení ceny jako důkaz toho, že poptávka po vozech Tesly oslabila,“ uvedl k tématu Joseph Spak, analytik společnosti RBC Capital Market. Toni Sacconaghi z firmy Bernstein pak ve zprávě investorům nazvané „Tesla Model 3 za 35 tisíc dolarů - genialita nebo zoufalství?” rovnou dodává, že „s ohledem na jeho zbrklost se nezdá, že by aktuální prohlášení bylo učiněno z pozice síly“.
Posledním hřebíčkem se pak stalo, když Musk uvedl, že první letošní čtvrtletí nebude ziskové a ve druhém jsou černá čísla pouze „velmi pravděpodobná“. To je znovu velký obrat - nedávno ještě tvrdil, že očekává v roce 2019 ziskový každý kvartál. Není tedy divu, že automobilce věří stále méně lidí a akcie zamířily prudce dolů.
Musk se nyní tyto palce dolů pokusil vykompenzovat novým oznámením, že očekávané malé SUV Model Y bude odhaleno 14. března, nicméně nálady finančníků zůstávají i nadále pochmurné. Jakkoliv bude totiž novinka do značné míry založena na Tesle Model 3 a její vývoj tudíž nebude tak nákladný, značka na další vůz nemá pro změnu výrobní kapacity. Bude tedy muset razantně zreorganizovat výrobu, což znamená další investice a další potenciální ztráty.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se Musk s nastalou situací vypořádá. Aktuálně ale nedrží zrovna silné karty, radost mu tak může dělat snad jen skutečnost, že jím vyslaná Tesla Roadster do Vesmíru na palubě rakety Falcon Heavy má aktuálně na kontě největší počet „ujetých“ kilometrů ze všech aut v historii. Starman urazil již 840 milionů kilometrů, tedy dvaadvacetinásobek součtu délky všech pozemských komunikací.
Nejde o jediný úspěch vozu, na kontě má také výjimečnou spotřebu. I když raketa Falcon Heavy při startu spotřebovala 476 910 000 litrů paliva, při vzdálenosti, jakou Tesla následně urazila, jde o průměr 0,06 litru na sto kilometrů. To sice na první pohled elektromobilu zrovna dobrou vizitku nedělá, na rozdíl od „nulové spotřeby” na zemi je to ale aspoň skutečné číslo...
Příchod levného Modelu 3 měl Teslu nakopnout, místo toho ji ale srazil do kolen - jeho nabídka vypadá spíše jako volání o pomoc než sebevědomý pokus o další růst
Tesla Model 3 ve vyšší specifikaci
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage