Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně
3.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Loňský rok znamenal konec života pro řadu automobilových modelů či jejich verzí. Vybrali jsme ty, které musely opustit i české luhy a háje.
Uplynulý rok znamenal pompézní příchod nových modelů, avšak méně pozornosti bylo věnováno vozům, které nás tiše opustily. Konec některých může překvapit, jiné byly předurčeny k záhubě už dávno. Jedny uvolnily místo lepšímu nástupci, druhé zůstanou vzpomínkou na kdysi dobrou generaci. Každému dle jeho chuti, ať si vybere podle sebe níže v abecedním soupisu automobilových nebožtíků, kterým už jednou pro vždy zůstane u křížku zapsán rok 2017.
Aston Martin V12 Vantage S
Puristé si trhají vlasy nad koncem atmosférického dvanáctiválce o objemu 5,94 litru a výkonu 421 kW (572 koní), který putoval přes sedmistupňovou manuální převodovku (sic) pouze na zadní kola. Kulisa řazení byla pro lepší efektivitu poskládaná ne do klasického písmena H s prvním stupněm vlevo nahoře, ale jednička začínala vlevo dole na místě, kde bývá klasická dvojka. V jednom dílu TopGearu Jeremy Clarkson projížděl Anglii ve V12 Vantage a pravil: „To není pocit začátku, ale pocit konce.“ Vůbec se nezmýlil.
Třídvéřové Audi A3
Zmizela kdysi jediná možnost volby karoserie modelu A3 - skutečně, první á-trojka startovala jen jako třídvířko. Teď hatchback s „vrátky” pouze pro cestující vpředu musel uvolnit výrobní kapacity pro populárnější sourozence. Nová A3 se na trhu objeví, ale s verzí, která se v posledních letech prodávala stále méně, už se nepočítá. Údajně má zákazníky zajímat jen klasický pětidveřový hatchback, prodloužený sedan pro Asii a možná přijde i kouzelník s crossoverem, liftbackem nebo varianta na způsob kombi.
BMW řady 6 Coupé, Cabrio a Gran Coupé
BMW řady 6 není zcela po smrti, v létě 2017 byls představena nová verze 6 Gran Turismo. Ale ve skutečnosti je 6 GT nástupce 5 GT a praktičtější derivát sedmičkové řady, nikoliv klasické BMW řady 6, jak by se podle názvu mohlo jevit. Přímý nástupce se blíže ke konci dekády objeví jako nová řada 8, která má být větší, jak ukazuje slibný koncept. Přibýt mají nové prvky výbavy, aby BMW mohlo konkurovat Mercedesu-Benz třídy S a jeho luxusnímu kupé.
Citroën C3 Picasso
Typická ukázka módní tsunami SUV, která s sebou bere všechno živé i neživé - řadu C3 Picasso nahradila C3 Aircross. To znamená, že menší a relativně praktické MPV vystřídalo větší, těžší, ne prostornější SUV. Možná nikdo nebude dny a noci vzlykat nad ztrátou Picassa, ale je škoda, že celkem praktické auto s typicky francouzským designem muselo uhnout z cesty současným trendům.
Citroën C4
Francouzský rival neustál souboj s Volkswagenem Golf a spol. v nabité nižší střední třídě. Musel složit zbraně a nechat se vystřídat modelem C4 Cactus, což není přímý nástupce, ale jen nafouknutý a upravený pokračovatel. „Bude nová C4, ale taktéž nikoliv konvenční. Je možné změnit image modelu, a to chceme udělat právě s tímto vozem. A pravděpodobně kvůli tomu změníme siluetu,“ popsal radikální krok Xavier Peugeot, šéf produktového oddělení.
Citroën C5
Klasické francouzské sedany či kombi s plavnými podvozky jsou ohroženy vyhynutím a zdá se, že to nikdo ani nezaregistroval. Smutné, protože to byly velmi pohodlní společníci pro dlouhé cestování. C5 je poslední Citroën, který mohl zákazník objednat se slavným hydropneumatickým odpružením. Tento symbol maximálního pohodlí byl správnou alternativou proti ostatním, ale jeho výhody dokázalo ocenit příliš malé množství zákazníků.
Dodge Viper
Dodge Viper byl možná populární, obdivovaný a ikonický, jenže nikdy ne tak úspěšný jako jemu podobné vozy. Nikdy se neprodával podle přání konstruktérů a do letošního roku už se nepodívá. Nebyl to ale nezájem zákazníků, vaz mu nakonec zlomila legislativa a povinné hlavové airbagy, pro které v kabině nebylo místo. Automobilka se s Viperem rozloučila konečnou extrémní verzí, kterou nazvala ACR. Jde o vůz vyrobený přímo podle závodní předlohy a my jednoho dne budeme s láskou vzpomínat na dobu, kdy se ještě dala kupovat auta s objemným atmosférickým motorem, jaký se nacházel pod přední nekonečnou kapotou Viperu. Když skončil věnovali jsme mu rozsáhlou vzpomínku...
Ford B-Max
B-Max postavil svou existenci na výjimečné konstrukci dveří, hned při premiéře ale ukázal, že zrovna tahle věc se nepovedla. Byl kvůli ní i těžký, neohrabaný na silnici a ani jeho vnitřní prostor nebyl takový, jak by leckdo od MPV očekával. Od začátku měl problémy s odbytem a loni se Ford jeho trápení rozhodl neprodlužovat.
Mercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting Brake
V tomto případě se jedná o dvojitý smuteční obřad. Nejprve minutu ticha za kombinaci CLS a AMG - nový CLS sice bude k mání ve verzi 53 AMG, jenže ta bude se svým mírně elektrifikovaným šestiválcem jen odvarem osmiválcových variant. Druhou minuta ticha věnujte Shooting Brake - praktičtější verze založená na tvarech kupé to má spočítané též, protože se ukázalo, že lidé o ni nemají dostatečný zájem. Mercedes jedním švihem zahodil kombinaci zajímavé karoserie a pořádného motoru, ale co mu zbývalo...
Nissan Note
Note bylo kompaktní MPV, které zpočátku dokonale splňovalo požadavky trhu, jenže zrovna v této třídě se situace změnila. Jeho vzhled navíc neodpovídal stávajícímu stylu značky a aby toho nebylo málo, podle evropského prodejního šéfa značky Guillaume Cartiera nabízí Nissan ve spodních patrech trhu příliš mnoho aut. A mimochodem, na některých trzích si říkal Tone - „to ne” mu říkali i zákazníci. Pro to všechno musel skončit...
Seat Ibiza Cupra
Cupra má budit emoce, proto nezanikla úplně. Žije dál, ale v jiných modelech značky. Ibiza Cupra představovala malé zábavné schopné auto, lidé však nemají zájem o takové jednostranně zaměřené automobily a ani nižší cena proti konkurenci bohužel nezachránila malému provokatérovi ze Španělska život.
Škoda Yeti
Škoda představením Yetiho v roce 2009 odvážně vstoupila mezi crossovery a zdánlivě přesně trefila nástup zvýšené tendence prodejů v tomto segmentu. Specifický vzhled se zábavnými prvky ale takový hit nebyl a i když jej později umírnil facelift, zájem o něj byl pouze slušný. Situace tak donutila Škodu poslat Yeti k ledu a místo něj přišla s dvěma nepřímými nástupci. Automobilka dokola opakuje, ze modely Kodiaq a Karoq nejsou srovnatelné se sněžným mužem, proto se také jmenují jinak. Nutno ovšem podotknout, že na některých světových trzích (např. Čína) je zatím stále možnost Yeti koupit.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 55 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda