Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně

Loňský rok znamenal konec života pro řadu automobilových modelů či jejich verzí. Vybrali jsme ty, které musely opustit i české luhy a háje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně

3.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Loňský rok znamenal konec života pro řadu automobilových modelů či jejich verzí. Vybrali jsme ty, které musely opustit i české luhy a háje.

Uplynulý rok znamenal pompézní příchod nových modelů, avšak méně pozornosti bylo věnováno vozům, které nás tiše opustily. Konec některých může překvapit, jiné byly předurčeny k záhubě už dávno. Jedny uvolnily místo lepšímu nástupci, druhé zůstanou vzpomínkou na kdysi dobrou generaci. Každému dle jeho chuti, ať si vybere podle sebe níže v abecedním soupisu automobilových nebožtíků, kterým už jednou pro vždy zůstane u křížku zapsán rok 2017.

Aston Martin V12 Vantage S

Puristé si trhají vlasy nad koncem atmosférického dvanáctiválce o objemu 5,94 litru a výkonu 421 kW (572 koní), který putoval přes sedmistupňovou manuální převodovku (sic) pouze na zadní kola. Kulisa řazení byla pro lepší efektivitu poskládaná ne do klasického písmena H s prvním stupněm vlevo nahoře, ale jednička začínala vlevo dole na místě, kde bývá klasická dvojka. V jednom dílu TopGearu Jeremy Clarkson projížděl Anglii ve V12 Vantage a pravil: „To není pocit začátku, ale pocit konce.“ Vůbec se nezmýlil.


Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 1 - Aston Martin V12 Vantage S 10Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 2 - Aston Martin V12 Vantage S 13Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 3 - Aston Martin V12 Vantage S 26

Třídvéřové Audi A3

Zmizela kdysi jediná možnost volby karoserie modelu A3 - skutečně, první á-trojka startovala jen jako třídvířko. Teď hatchback s „vrátky” pouze pro cestující vpředu musel uvolnit výrobní kapacity pro populárnější sourozence. Nová A3 se na trhu objeví, ale s verzí, která se v posledních letech prodávala stále méně, už se nepočítá. Údajně má zákazníky zajímat jen klasický pětidveřový hatchback, prodloužený sedan pro Asii a možná přijde i kouzelník s crossoverem, liftbackem nebo varianta na způsob kombi.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 4 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 001Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 5 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 013Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 6 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 025

BMW řady 6 Coupé, Cabrio a Gran Coupé

BMW řady 6 není zcela po smrti, v létě 2017 byls představena nová verze 6 Gran Turismo. Ale ve skutečnosti je 6 GT nástupce 5 GT a praktičtější derivát sedmičkové řady, nikoliv klasické BMW řady 6, jak by se podle názvu mohlo jevit. Přímý nástupce se blíže ke konci dekády objeví jako nová řada 8, která má být větší, jak ukazuje slibný koncept. Přibýt mají nové prvky výbavy, aby BMW mohlo konkurovat Mercedesu-Benz třídy S a jeho luxusnímu kupé.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 7 - Seznam vozu bez nastupce 2017 01Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 8 - Seznam vozu bez nastupce 2017 02Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 9 - Seznam vozu bez nastupce 2017 03

Citroën C3 Picasso

Typická ukázka módní tsunami SUV, která s sebou bere všechno živé i neživé - řadu C3 Picasso nahradila C3 Aircross. To znamená, že menší a relativně praktické MPV vystřídalo větší, těžší, ne prostornější SUV. Možná nikdo nebude dny a noci vzlykat nad ztrátou Picassa, ale je škoda, že celkem praktické auto s typicky francouzským designem muselo uhnout z cesty současným trendům.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 10 - citroen_c3_picasso_af-test_2009_08Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 11 - citroen_c3_picasso_af-test_2009_09Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 12 - citroen_c3_picasso_af-test_2008_40

Citroën C4

Francouzský rival neustál souboj s Volkswagenem Golf a spol. v nabité nižší střední třídě. Musel složit zbraně a nechat se vystřídat modelem C4 Cactus, což není přímý nástupce, ale jen nafouknutý a upravený pokračovatel. „Bude nová C4, ale taktéž nikoliv konvenční. Je možné změnit image modelu, a to chceme udělat právě s tímto vozem. A pravděpodobně kvůli tomu změníme siluetu,“ popsal radikální krok Xavier Peugeot, šéf produktového oddělení.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 13 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 05Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 14 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 11Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 15 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 31

Citroën C5

Klasické francouzské sedany či kombi s plavnými podvozky jsou ohroženy vyhynutím a zdá se, že to nikdo ani nezaregistroval. Smutné, protože to byly velmi pohodlní společníci pro dlouhé cestování. C5 je poslední Citroën, který mohl zákazník objednat se slavným hydropneumatickým odpružením. Tento symbol maximálního pohodlí byl správnou alternativou proti ostatním, ale jeho výhody dokázalo ocenit příliš malé množství zákazníků.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 16 - Citroen C5 test 03Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 17 - Citroen C5 test 04Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 18 - Citroen C5 test 25

Dodge Viper

Dodge Viper byl možná populární, obdivovaný a ikonický, jenže nikdy ne tak úspěšný jako jemu podobné vozy. Nikdy se neprodával podle přání konstruktérů a do letošního roku už se nepodívá. Nebyl to ale nezájem zákazníků, vaz mu nakonec zlomila legislativa a povinné hlavové airbagy, pro které v kabině nebylo místo. Automobilka se s Viperem rozloučila konečnou extrémní verzí, kterou nazvala ACR. Jde o vůz vyrobený přímo podle závodní předlohy a my jednoho dne budeme s láskou vzpomínat na dobu, kdy se ještě dala kupovat auta s objemným atmosférickým motorem, jaký se nacházel pod přední nekonečnou kapotou Viperu. Když skončil věnovali jsme mu rozsáhlou vzpomínku...

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 19 - Dodge Viper ACR 2017 nove 04Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 20 - Dodge Viper ACR 2017 nove 30

Ford B-Max

B-Max postavil svou existenci na výjimečné konstrukci dveří, hned při premiéře ale ukázal, že zrovna tahle věc se nepovedla. Byl kvůli ní i těžký, neohrabaný na silnici a ani jeho vnitřní prostor nebyl takový, jak by leckdo od MPV očekával. Od začátku měl problémy s odbytem a loni se Ford jeho trápení rozhodl neprodlužovat.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 21 - Ford B-Max 01Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 22 - Ford B-Max 03Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 23 - Ford B-Max 04

Mercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting Brake

V tomto případě se jedná o dvojitý smuteční obřad. Nejprve minutu ticha za kombinaci CLS a AMG - nový CLS sice bude k mání ve verzi 53 AMG, jenže ta bude se svým mírně elektrifikovaným šestiválcem jen odvarem osmiválcových variant. Druhou minuta ticha věnujte Shooting Brake - praktičtější verze založená na tvarech kupé to má spočítané též, protože se ukázalo, že lidé o ni nemají dostatečný zájem. Mercedes jedním švihem zahodil kombinaci zajímavé karoserie a pořádného motoru, ale co mu zbývalo...

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 24 - Mercedes CLS Shooting Brake oficialni 38Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 25 - Mercedes CLS Shooting Brake oficialni 41Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 26 - Mercedes CLS Shooting Brake oficialni 58

Nissan Note

Note bylo kompaktní MPV, které zpočátku dokonale splňovalo požadavky trhu, jenže zrovna v této třídě se situace změnila. Jeho vzhled navíc neodpovídal stávajícímu stylu značky a aby toho nebylo málo, podle evropského prodejního šéfa značky Guillaume Cartiera nabízí Nissan ve spodních patrech trhu příliš mnoho aut. A mimochodem, na některých trzích si říkal Tone - „to ne” mu říkali i zákazníci. Pro to všechno musel skončit...

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 27 - Test Nissan Note 15 dCi 2014 04Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 28 - Test Nissan Note 15 dCi 2014 08Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 29 - Test Nissan Note 15 dCi 2014 41

Seat Ibiza Cupra

Cupra má budit emoce, proto nezanikla úplně. Žije dál, ale v jiných modelech značky. Ibiza Cupra představovala malé zábavné schopné auto, lidé však nemají zájem o takové jednostranně zaměřené automobily a ani nižší cena proti konkurenci bohužel nezachránila malému provokatérovi ze Španělska život.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 30 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 11Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 31 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 12Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 32 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 47

Škoda Yeti

Škoda představením Yetiho v roce 2009 odvážně vstoupila mezi crossovery a zdánlivě přesně trefila nástup zvýšené tendence prodejů v tomto segmentu. Specifický vzhled se zábavnými prvky ale takový hit nebyl a i když jej později umírnil facelift, zájem o něj byl pouze slušný. Situace tak donutila Škodu poslat Yeti k ledu a místo něj přišla s dvěma nepřímými nástupci. Automobilka dokola opakuje, ze modely Kodiaq a Karoq nejsou srovnatelné se sněžným mužem, proto se také jmenují jinak. Nutno ovšem podotknout, že na některých světových trzích (např. Čína) je zatím stále možnost Yeti koupit.

Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 33 - Skoda Yeti bez starosti test 05Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 34 - Skoda Yeti bez starosti test 20Pro tato auta byl rok 2017 tím posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 35 - Skoda Yeti bez starosti test 58

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.