Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně
9.1.2019 | Mirek Mazal
Loňský rok znamenal konec života pro řadu automobilových modelů či jejich verzí. Vybrali jsme ty, které musely opustit nabídky výrobců v Evropě.
Uplynulý rok znamenal pompézní příchod mnoha nových modelů aut, méně pozornosti už ale bylo věnováno vozům, které nás nadobro opustily. Konec některých může překvapit, jiné byly předurčeny k záhubě už dávno. Jedny uvolnily místo lepšímu nástupci, druhé zůstanou vzpomínkou na lepší časy, kdy se ten či onen vůz dal ještě koupit.
Loni řadami nabízených vozů nezacloumala jen omezená poptávka či fakt, že v nějaké chvíli nezapadly do nabídky výrobce, úřadovala i nová pravidla Evropské unie, která novou homologaci některých modelů učinila tak náročnou a tedy drahou, že se s ohledem na jejich životní perspektivu nevyplatilo je dále udržovat při životě.
Důvody jsou zkrátka rozličné a obvykle bez potíží poznáte, co kterému modelu v následujícím, abecedně seřazeném soupisu automobilových nebožtíků zlomilo vaz.
1. Alfa Romeo 4C
Prťavé sportovní auto s motorem uprostřed a hmotností okolo jedné tuny vypadalo na papíře velmi lákavě. Absence posilovače řízení, tuhý monokok a pohon zadních kol slibovaly nezapomenutelné zážitky za volantem, v praxi ale nebyly nezapomenutelné jen dobrém smyslu slova. Zájem o tento model byl i proto po celou dobu jeho výroby mizivý a do letošního roku se výrobce rozhodl jeho agónii dále neprodlužovat.
2. Alfa Romeo MiTo
Zdánlivě šilhající kompakt s nafouklou kabinou byl představen v roce 2008 na milánském hradu Castello Sforzesco. Stroje naposledy dotáhly všechny součástky ve 27. týdnu roku 2018, během deset let výroby vzniklo více než 250 tisíc kusů. Příchod nástupce nebyl avizován, automobilka se pravděpodobně zaměří na vývoj SUV stejné třídy, pokud vůbec nějakého, byť nepřímého nástupce nabídne.
3. BMW M3
BMW nezanevřelo na nejslavnější model v pravém slova smyslu. Verze M3 letos na sklonku jara opravdu skončila bez nástupce, za nějaké dva roky by se ale mohl objevit v další iteraci. Nepříjemná situace vznikla kombinací omezeného zájmu ostrý sedan s novým způsobem měření emisí a zavedením nové verze normy Euro. Ta by vyžadovala instalaci filtru pevných částic, na který není M3 připravena, protože v ní chybí volné místo. Původně se hovořilo o tom, že by v Mnichově mohli spodní část vozu upravit a nahradit proslulý karbonový kardan ocelovým, nakonec se ale úprava ukázala být příliš komplikovanou vzhledem k tomu, v jaké fázi svého životního cyklu se M3 nachází. Automobilka ji tak na pár let zcela vyřadila z nabídky, naposledy ji šlo koupit v květnu.
4. BMW řady 6
Třetí generace BMW řady 6 byla nabízena od roku 2011. Už v roce 2017 bylo oznámeno stažení modelu, které se fakticky odehrálo o rok později. Verzi kupé (F06, F13) i kabrio (F06) vystřídala nová řada 8, sama řada 6 figuruje dále v nabídce jako prostorné GT s označením G32. To je ale přímý nástupce dřívějšího pětkového GT.
5. Fiat Punto
Decentní Punto bylo dlouhodobě považováno za středobod nabídky Fiatu. Globální prodeje dosahovaly milionových čísel, evropská prodejní čísla v jednu chvíli zastínila i skoro neporazitelný Golf. Auto roku 1995 a jediný opravdový prodejní hit z Itálie posledních dekád přesto nemá nástupce. Fiat nechytil éru zájmu o segment obyčejných malých aut a Punto loni v létě v tichosti skončilo bez jakékoliv pozornosti.
6. Kia Carens
Další oběť módního fenoménu sportovně užitkových vozů. Dříve zákazníky s potřebou vzdušného interiéru a vyššího posedu zajímala kategorie MPV, kde výraznou roli hrála i Kia. Následný vzestup SUV přebral všechny zájemce a Korejci museli zareagovat. Nejlepším řešením bylo vyškrtnout Carens z katalogů.
7. Mitsubishi Pajero
Je zajímavé, že parkoviště začínají být zaplněna velkými krabicemi s pseudoterénními schopnostmi, ale pořádný off-road nikde. Lidé blázní po segmentu SUV různých tvarů a motorizací, ale pravověrné džípy nikdo nechce. Skončil tak i dvanáctinásobný vítěz slavné dakarské rallye, po 35 letech překonávání terénu se stal největší překážkou nezájem lidí. Na rozloučení přišla série 1 000 kusů verze Final Edition.
8. Nissan Pulsar
Rok 2018 byl také poslední pro Nissan Pulsar. Po pouhých čtyřech letech Japonci utnuli neefektivní výrobu klasického hatchbacku nižší střední třídy. V Evropě ukončení vyšlo na září, důvodem byla nízká poptávka v kombinaci s nástupem nového měření spotřeby a emisí. S odhalením jakéhokoliv pokračovatele se nepočítá, proti Golfu a spol. Nissan znovu jít nechce.
9. Subaru WRX STI
Vědělo se dopředu, že legenda neustojí nové evropské předpisy, jinde ve světě je stále k mání. Brumlající 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec pohánějící všechna čtyři kola splnil pouze emisní normy Euro 6b, proto nemohl být od 1. září 2018 prodáván. Reálný zájem zákazníků nebyl podstatný, pravidla platí pro všechny a v Subaru se rozhodli nepustit se do potřebných úprav, podobně jako BMW v případě M3.
10. Toyota Avensis
Toyota střední třídy produkovaná nepřetržitě od roku 1997 na trhu reprezentovala spolehlivý vůz s dobrou pověstí. Konzervativní vzhled a odolná technika už ale nestačily na další etapu života. Čísla jsou nekompromisní, například rok 2015 znamenal čtvrtinový zájem proti roku 2004. Nástupce nebude, jisté náplasti jsme se ovšem dočkali v podobě větší, zde dlouho neprodávané Toyotě Camry. V USA veleúspěšný sedan zkusí okouzlit starý kontinent hybridním pohonem s 2,5litrovým atmosférickým benzinem.
11. Volkswagen Beetle
Brouk daleko vzdálený malému milému předchůdci se vytratil z hledáčku zákazníků a dožil v Evropě i za oceánem. Jako New Beetle, tedy v první novodobé generaci, mohl počítat alespoň se šestimístnými prodeji, předloni v Evropě i USA dohromady oslovil jen 37 tisíc kupujících. To je příliš málo, aby se někdo zabýval přímým nástupnictvím.
12. Volkswagen Scirocco
Scirocco nabízelo oproti ostatním kompaktům lepší vizuální dojem, ale jízda postrádala prvky výjimečnosti podobné stylovému outfitu. Stejný dojem měli zájemci, kteří se nákupu tohoto VW vyhýbali obloukem. Podle automobilky se projevil prudký pokles potřeby dvoudveřových kupé v kompaktní třídě, do budoucna dá značka přednost SUV a elektrickým automobilům. Smutné, ale s ohledem na preference zákazníků pochopitelné.
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB