Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně

Loňský rok znamenal konec života pro řadu automobilových modelů či jejich verzí. Vybrali jsme ty, které musely opustit nabídky výrobců v Evropě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně

9.1.2019 | Mirek Mazal

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Loňský rok znamenal konec života pro řadu automobilových modelů či jejich verzí. Vybrali jsme ty, které musely opustit nabídky výrobců v Evropě.

Uplynulý rok znamenal pompézní příchod mnoha nových modelů aut, méně pozornosti už ale bylo věnováno vozům, které nás nadobro opustily. Konec některých může překvapit, jiné byly předurčeny k záhubě už dávno. Jedny uvolnily místo lepšímu nástupci, druhé zůstanou vzpomínkou na lepší časy, kdy se ten či onen vůz dal ještě koupit.

Loni řadami nabízených vozů nezacloumala jen omezená poptávka či fakt, že v nějaké chvíli nezapadly do nabídky výrobce, úřadovala i nová pravidla Evropské unie, která novou homologaci některých modelů učinila tak náročnou a tedy drahou, že se s ohledem na jejich životní perspektivu nevyplatilo je dále udržovat při životě.

Důvody jsou zkrátka rozličné a obvykle bez potíží poznáte, co kterému modelu v následujícím, abecedně seřazeném soupisu automobilových nebožtíků zlomilo vaz.

1. Alfa Romeo 4C

Prťavé sportovní auto s motorem uprostřed a hmotností okolo jedné tuny vypadalo na papíře velmi lákavě. Absence posilovače řízení, tuhý monokok a pohon zadních kol slibovaly nezapomenutelné zážitky za volantem, v praxi ale nebyly nezapomenutelné jen dobrém smyslu slova. Zájem o tento model byl i proto po celou dobu jeho výroby mizivý a do letošního roku se výrobce rozhodl jeho agónii dále neprodlužovat.


Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 1 - Test Alfa Romeo 4C rychly 02Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 2 - Test Alfa Romeo 4C rychly 10Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 3 - Test Alfa Romeo 4C rychly 46

2. Alfa Romeo MiTo

Zdánlivě šilhající kompakt s nafouklou kabinou byl představen v roce 2008 na milánském hradu Castello Sforzesco. Stroje naposledy dotáhly všechny součástky ve 27. týdnu roku 2018, během deset let výroby vzniklo více než 250 tisíc kusů. Příchod nástupce nebyl avizován, automobilka se pravděpodobně zaměří na vývoj SUV stejné třídy, pokud vůbec nějakého, byť nepřímého nástupce nabídne.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 4 - Test Alfa Romeo MiTo 14 MultiAir Turbo TCT 01Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 5 - Test Alfa Romeo MiTo 14 MultiAir Turbo TCT 06Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 6 - Test Alfa Romeo MiTo 14 MultiAir Turbo TCT 32

3. BMW M3

BMW nezanevřelo na nejslavnější model v pravém slova smyslu. Verze M3 letos na sklonku jara opravdu skončila bez nástupce, za nějaké dva roky by se ale mohl objevit v další iteraci. Nepříjemná situace vznikla kombinací omezeného zájmu ostrý sedan s novým způsobem měření emisí a zavedením nové verze normy Euro. Ta by vyžadovala instalaci filtru pevných částic, na který není M3 připravena, protože v ní chybí volné místo. Původně se hovořilo o tom, že by v Mnichově mohli spodní část vozu upravit a nahradit proslulý karbonový kardan ocelovým, nakonec se ale úprava ukázala být příliš komplikovanou vzhledem k tomu, v jaké fázi svého životního cyklu se M3 nachází. Automobilka ji tak na pár let zcela vyřadila z nabídky, naposledy ji šlo koupit v květnu.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 7 - Prvni test BMW M3 F80 2014 003Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 8 - Prvni test BMW M3 F80 2014 012Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 9 - Prvni test BMW M3 F80 2014 075

4. BMW řady 6

Třetí generace BMW řady 6 byla nabízena od roku 2011. Už v roce 2017 bylo oznámeno stažení modelu, které se fakticky odehrálo o rok později. Verzi kupé (F06, F13) i kabrio (F06) vystřídala nová řada 8, sama řada 6 figuruje dále v nabídce jako prostorné GT s označením G32. To je ale přímý nástupce dřívějšího pětkového GT.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 10 - BMW 6 2012 M paket 10Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 11 - BMW 6 2012 M paket 11Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 12 - BMW 6 2012 M paket 12

5. Fiat Punto

Decentní Punto bylo dlouhodobě považováno za středobod nabídky Fiatu. Globální prodeje dosahovaly milionových čísel, evropská prodejní čísla v jednu chvíli zastínila i skoro neporazitelný Golf. Auto roku 1995 a jediný opravdový prodejní hit z Itálie posledních dekád přesto nemá nástupce. Fiat nechytil éru zájmu o segment obyčejných malých aut a Punto loni v létě v tichosti skončilo bez jakékoliv pozornosti.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 13 - Fiat Punto konci foto generaci 10Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 14 - Fiat Punto konci foto generaci 11Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 15 - Fiat Punto konci foto generaci 12

6. Kia Carens

Další oběť módního fenoménu sportovně užitkových vozů. Dříve zákazníky s potřebou vzdušného interiéru a vyššího posedu zajímala kategorie MPV, kde výraznou roli hrála i Kia. Následný vzestup SUV přebral všechny zájemce a Korejci museli zareagovat. Nejlepším řešením bylo vyškrtnout Carens z katalogů.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 16 - Kia Carens 1,7 CRDi test 06Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 17 - Kia Carens 1,7 CRDi test 15Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 18 - Kia Carens 1,7 CRDi test 43

7. Mitsubishi Pajero

Je zajímavé, že parkoviště začínají být zaplněna velkými krabicemi s pseudoterénními schopnostmi, ale pořádný off-road nikde. Lidé blázní po segmentu SUV různých tvarů a motorizací, ale pravověrné džípy nikdo nechce. Skončil tak i dvanáctinásobný vítěz slavné dakarské rallye, po 35 letech překonávání terénu se stal největší překážkou nezájem lidí. Na rozloučení přišla série 1 000 kusů verze Final Edition.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 19 - Auta ktera zmizi v roce 2018 01Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 20 - Auta ktera zmizi v roce 2018 02Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 21 - Auta ktera zmizi v roce 2018 03

8. Nissan Pulsar

Rok 2018 byl také poslední pro Nissan Pulsar. Po pouhých čtyřech letech Japonci utnuli neefektivní výrobu klasického hatchbacku nižší střední třídy. V Evropě ukončení vyšlo na září, důvodem byla nízká poptávka v kombinaci s nástupem nového měření spotřeby a emisí. S odhalením jakéhokoliv pokračovatele se nepočítá, proti Golfu a spol. Nissan znovu jít nechce.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 22 - Test Nissan Pulsar 15 dCi 2015 02Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 23 - Test Nissan Pulsar 15 dCi 2015 09Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 24 - Test Nissan Pulsar 15 dCi 2015 49

9. Subaru WRX STI

Vědělo se dopředu, že legenda neustojí nové evropské předpisy, jinde ve světě je stále k mání. Brumlající 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec pohánějící všechna čtyři kola splnil pouze emisní normy Euro 6b, proto nemohl být od 1. září 2018 prodáván. Reálný zájem zákazníků nebyl podstatný, pravidla platí pro všechny a v Subaru se rozhodli nepustit se do potřebných úprav, podobně jako BMW v případě M3.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 25 - Test Subaru WRX STi 2014 2015 prvni 009Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 26 - Test Subaru WRX STi 2014 2015 prvni 015Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 27 - Test Subaru WRX STi 2014 2015 prvni 070

10. Toyota Avensis

Toyota střední třídy produkovaná nepřetržitě od roku 1997 na trhu reprezentovala spolehlivý vůz s dobrou pověstí. Konzervativní vzhled a odolná technika už ale nestačily na další etapu života. Čísla jsou nekompromisní, například rok 2015 znamenal čtvrtinový zájem proti roku 2004. Nástupce nebude, jisté náplasti jsme se ovšem dočkali v podobě větší, zde dlouho neprodávané Toyotě Camry. V USA veleúspěšný sedan zkusí okouzlit starý kontinent hybridním pohonem s 2,5litrovým atmosférickým benzinem.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 28 - Toyota Avensis 2012 01Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 29 - Toyota Avensis 2012 05Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 30 - Toyota Avensis 2012 15

11. Volkswagen Beetle

Brouk daleko vzdálený malému milému předchůdci se vytratil z hledáčku zákazníků a dožil v Evropě i za oceánem. Jako New Beetle, tedy v první novodobé generaci, mohl počítat alespoň se šestimístnými prodeji, předloni v Evropě i USA dohromady oslovil jen 37 tisíc kupujících. To je příliš málo, aby se někdo zabýval přímým nástupnictvím.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 31 - VW Beetle 2017 facelift prvni 02Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 32 - VW Beetle 2017 facelift prvni 03Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 33 - VW Beetle 2017 facelift prvni 06

12. Volkswagen Scirocco

Scirocco nabízelo oproti ostatním kompaktům lepší vizuální dojem, ale jízda postrádala prvky výjimečnosti podobné stylovému outfitu. Stejný dojem měli zájemci, kteří se nákupu tohoto VW vyhýbali obloukem. Podle automobilky se projevil prudký pokles potřeby dvoudveřových kupé v kompaktní třídě, do budoucna dá značka přednost SUV a elektrickým automobilům. Smutné, ale s ohledem na preference zákazníků pochopitelné.

Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 34 - VW Scirocco 2014 facelift R oficialni 01Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 35 - VW Scirocco 2014 facelift R oficialni 05Pro tato auta byl rok 2018 jejich posledním. Některá nám budou chybět, jiná méně - 36 - VW Scirocco 2014 facelift R oficialni 11

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.