Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí

Elektromobily na automobilovém trhu pořád paběrkují, přesto naplnění omezené poptávky už teď hatí potíže s dostupností akumulátorů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí

23.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily na automobilovém trhu pořád paběrkují, přesto naplnění omezené poptávky už teď hatí potíže s dostupností akumulátorů.

Nedávno jsme psali o rychlém propadu ceny akcií Tesly. Jejich hodnota se během pár dnů snížila skoro o 20 procent a i když důvodů bylo více, jedním z nich byly i menší než očekávané dodávky Model S a Model X ve druhém letošním kvartálu. Tesla pro ně měla vysvětlení - potíží prý nebyl až tak nezájem zákazníků jako nedostatek akumulátorů. Dodavatel automobilky je prostě nebyl schopen dodat v potřebném množství.

O velmi podobné situaci se nyní dozvídáme z opačného konce světa, z korejského poloostrova. Tam se vyrábí elektrická varianta Hyundai Ioniq, kterou si můžete koupit i u nás. Na rozdíl od České republiky ale v Koreji po tomto voze je docela slušný zájem a třebaže nejde o závratný počet vozů, jeho následkem je, že Hyundai pro Ioniq nemá dostatek baterií a nestíhá tak vyrábět.

Můžeme jen spekulovat o tom, čím je tento problém způsoben, je ale velmi nepravděpodobné, že by firmy jako Panasonic nebo LG Chem (dodavatel akumulátorů pro Hyundai) přivedla do úzkých sama technická potřeba vyrobit pár desítek tisíc akumulátorů ročně. Nedostatek tak bude zřejmě pramenit z toho, co jsme probírali před pár dny - výroba akumulátorů potřebuje vzácné kovy, kterých není dostatek a získat jich větší množství v krátkém čase buď není možné levně a nebo vůbec.

V případě Ioniqu se přitom opravdu jedná o nízká čísla. Automobilka nyní vyrábí 1 200 kusů tohoto modelu měsíčně, tj. 14 400 ročně. Nestačí to, a tak navyšuje produkci o dalších 50 % na 1 800 kusů měsíčně - to znamená 21 600 kusů ročně. Fabrice Hyundai v jihokorejském Ulsanu, kde se Ioniqy vyrábí, taková produkce potíže nečiní, LG Chem ale nedokáže dodávat tak velké množství baterií - nebo alespoň ne tak rychle, jak by si Hyundai přálo. „LG Chem se snaží navýšit výrobu, aby uspokojilo rostoucí poptávku, ale má problémy dodat dostatek baterií Hyundai a zároveň dalším automobilkám,” píše k problému Business Korea.

Lze pochopitelně očekávat, že se firmy vyšší poptávce postupně přizpůsobí, již zmiňovaný případ Tesly ale naznačuje, že to nemusí být tak snadné. Zatímco v případě Hyundai lze hovořit alespoň o rychle rostoucí poptávce, která s LG Chemu spolu s dalšími zakázkami nemusí „hodit do krámu”, v případě Tesly nevíme o žádném prudkém nárůstu poptávky. Přesto má i ona s dodávkami akumulátorů problémy naznačující, že ony miliony elektromobilů na silnicích během pár let opravdu nejsou reálným cílem, i kdyby o ně nakrásně tolik lidí stálo.

Jak jsme již naznačili, největší část poptávky po Ioniqu Electric je domácí. Jen za první čtyři měsíce letošního roku se tam prodalo 5 581 kusů a čekací doba na nový vůz, objednaný dnes, je 4 - 5 měsíců. Podobná situace má pokračovat nejméně do září letošního roku. Oproti tomu třeba ve Spojených státech se za prvních pět měsíců letoška prodalo jen 99 kusů. V ČR má Hyundai Ioniq Electric baterie o kapacitě 28 kWh, dojezd 280 km a maximálku 165 km/h. Může být váš za 859 900 korun, takže o nějakém elektromobilu pro masy ani v tomto případě nemůže být řeč - v prodejních statistikách jsou jich jednotky a zřejmě půjde především o vozy registrované samotnou automobilkou...


Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 1 - hyundai ioniq electric 2017nejdrzhodnAB 01Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 2 - hyundai ioniq electric 2017 dalsi 01Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 3 - hyundai ioniq electric 2017 dalsi 02Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 4 - hyundai ioniq electric 2017nejdrzhodnAB 02Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 5 - hyundai ioniq electric 2017 dalsi 03Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 6 - hyundai ioniq electric 2017 dalsi 04Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 7 - hyundai ioniq electric 2017nejdrzhodnAB 03Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 8 - hyundai ioniq electric 2017 dalsi 05Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí - 9 - hyundai ioniq electric 2017 dalsi 06
Hyundai Ioniq Electric je v Severní Koreji letos nejprodávanější elektromobil vůbec, už prodeje v řádu jednotek tisíců vozů za rok ale způsobuje problémy

Zdroj: Business Korea

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.