Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up
29.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za příčinu ztráty důvěry investorů Fordu v Marka Fieldse byl označen pád hodnoty akcií, i ten má ale svou příčinu. A Fields s ní nemohl dělat zhola nic.
Ford minulý týden překvapil celý automobilový svět, když se rozhodl prakticky z ničeho nic vyhodil svého dosavadního šéfa Marka Fieldse. Důvod? Za jeho vlády se automobilce nevedlo špatně, hodnota akcií modrého oválu ale během ní poklesla o 40 procent, což je jasným znamením omezené důvěry investorů v budoucí vývoj firmy. To všechno se odehrálo za doby, kdy Fields firmu skutečně vedl, příčiny současných „potíží” (Ford vydělává miliardy dolarů, takže je opravdu těžké označit jeho situaci za vysloveně tíživou) se ale datují až do roku 2008. Tehdy Fields, jenž za svůj „dobrovolný” odchod dostal štědré odstupné, sice pro Ford už pracoval, celou firmu ale na povel neměl.
Rok 2008 byl čas globální ekonomické krize a Ford se tehdy stal jediným velkým americkým výrobcem, který nespadl do propasti bankrotu. Místo toho si půjčil peníze a dokázal se z problémů vyškrábat sám, bez pomoci daňových poplatníků jako třeba GM či Chrysler. Nicméně firemní pokladna kvůli tomu poněkud vyschla, což ponechalo automobilku bez investic nutných na vývoj nových modelů. Vše pak dokonal Alan Mullaly, který byl šéfem Fordu v letech 2006 až 2014.
Mullaly totiž většinu dostupných peněz utratil za novou, hliníkovou generaci Fordu F-Series, která přišla na svět v roce 2014. Do značné míry se jeho kroku nelze divit, pro modrý ovál jde o naprostý bestseller, na kterém vydělává nejvíce peněz. Problémem ovšem je, že Ford kvůli tomu nemohl adekvátně investovat do vývoje dalších modelů, zejména pak středně velkých SUV. Tedy do oblasti, kde se aktuálně točí velké peníze.
Konkurence se ovšem daným směrem vydat mohla, navíc bezproblémový finanční tok umožnil třeba takovému GM nemalou expanzi nových modelů. Jen letos se dočkáme pěti, v příštím roce dokonce osmi. A mezi novinkami se nachází i Chevrolet Silverado a GMC Sierra, jenž míří proti Fordu F-Series. Modrý ovál oproti tomu do konce roku vyrukuje jen se dvěma modernizacemi, na ten další má nachystáno šest debutů.
Tím těžkosti modrého oválu nekončí. Vlivem pomalé modernizace portfolia se totiž výše zisku před zdaněním na jeden prodaný vůz propadla za poslední dva roky na průměrných 2 981 USD (cca 70 300 Kč). Ford se tak začal dostávat na scestí, kvůli čemuž hlavní akcionáři zareagovali tak, jak zareagovali. Je to však více gesto než reálné řešení problému - ten má své kořeny v dobách, kdy Fields firmu neřídil a jeho dosavadní kroky se vzhledem k času potřebnému na vývoj nových modelů nemohly projevit.
Nahrazen tak byl Jamesem Howlettem, který navíc není jediným mužem, který změnil post mezi nejvyššími manažery. Modrý ovál se rozhodl pro masivní čistku, kdy kupříkladu Raj Nair opouští místo viceprezidenta produktového vývoje a míří na post šéfa severoamerické divize. Nahradí přitom Joe Hinrichse, který bude dohlížet na globální operace. Jim Farley bude pro změnu dohlížet na globální trhy, přičemž své místo šéfa evropských, afrických a středovýchodních operací přenechá svému zástupci Stevenu Armstrongovi. Asijsko-pacifická divize pak připadne Peteru Fleetovi, který dosud dohlížel na tamní prodeje a marketing. V této činnosti jej zastoupí Mark Ovenden, který přechází z ruské pobočky, zatímco Fleetův předchůdce Dave Schoch odchází do důchodu.
Není to vše, na nově stvořenou pozici šéfa autonomních vozů a elektrifikace nyní míří Sherif Marakby. Hau Thai-Tang pak bude dohlížet produktový vývoj, zatímco Bradley Gayton byl jmenován hlavním právním zástupcem firmy, Kenneth R. Kent pokladníkem a Ken Washington technickým šéfem. Kruh pak uzavře Marcy Klevorn, která nastupuje na bývalé Hackettovo místo, řídit tedy bude divizi autonomních vozů.
Rošáda je to vskutku masivní, Fordu ale v nejbližší době nepomůže. Vývoj nových aut zabere minimálně čtyři roky a to, na čem se pracuje nyní, započal Fields „až” (dříve nemohl) v roce 2015. První hmatatelné změny ve směřování Fordu tedy máme poznat nejdříve v roce 2019 a Hackettovým přičiněním to bude jen částečně. I na toto období již přitom konkurenti chytají další novinky, Ford tak roky staré rozhodnutí položit vše na oltář hliníkovému pick-upu může přijít draho...
Mark Fields dostal minulý týden padáka...
...a nahradí jej James Hackett
Za hlavního viníka současných problémů značky byl ovšem označen Alan Mullaly...
...a jeho investice za prozatím poslední generace Fordu F-Series
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 6 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 20:57 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.17. 12:31 - Truck Daškam