Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec

Malé britské SUV váží v základu 1,8 tuny, což je samo o sobě hodně. Je to ale také více než u většího modelu stejné značky. Proč to tak je?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec

22.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Malé britské SUV váží v základu 1,8 tuny, což je samo o sobě hodně. Je to ale také více než u většího modelu stejné značky. Proč to tak je?

Nový Jaguar E-Pace jsme si mohli představit již loni v létě. Přitom jsme konstatovali, že zcela nepochybně půjde o prodejní hit, neboť kompaktní prémiová SUV jsou zákazníky žádána více než housky na krámě. Suchými čísly ovšem toto tvrzení podepřít zatím nemůžeme, prodej v Evropě totiž odstartoval až na sklonku roku. Během listopadu tak bylo v rámci Starého kontinentu zákazníkům dodáno pouze 135 vozů. Letošek by ale již měl být k E-Pacu vstřícnější, nakonec i z toho důvodu, že bude k mání také ve zbytku světa.

My se ovšem momentálně nebudeme zabývat prodejním potenciálem, nýbrž hmotností. Ta startuje na 1 775 kilogramech, což na 4 395 milimetrů dlouhý, 1 984 mm široký a 1 649 mm vysoký vůz v „nejoholenější” specifikaci není zrovna málo. Je to více než u konkurenčních aut, spíše ale překvapí srovnání s větším modelem F-Pace. Ten je totiž o podstatných 25 centimetrů delší a zároveň i o chlup širší a vyšší, je to zkrátka auto stojící o třídu výše. Má také pokročilejší techniku, přesto na ručkách vah vykáže 1 690 kg, tedy citelně méně než sourozenec.

To je docela bizarní, však si představte, že by třeba Škoda Fabia vážila více než Octavia. Nebo Karoq více než Kodiaq. Je to snad nějaká tisková chyba? Není, je to fakt. A s jeho vysvětlením přichází Alan Volkaerts, provozní šéf značky a ředitel továrny v Solihullu, který hned zkraje přiznává, že automobilka není s hmotností vozu tak úplně spokojena.

„Chtěli jsme, aby byl lehčí? Samozřejmě. Když ale projekt před čtyřmi lety odstartoval, prioritou bylo, aby se na trh dostal do nejrychleji. Přirozeně jsme totiž toužili po malém SUV, které by bylo levným vstupním bodem do klubu Jaguaru,“ popisuje důvody obezity nejmenšího SUV Volkaerts. A dodává, že prioritou byla právě nízká pořizovací cena, pročež značka nakonec nesáhla po celohliníkové architektuře, jíž dostal do vínku F-Pace, ale po ocelové platformě podepírající třeba Range Rover Evoque.

Tento rozdíl je patrný i v nabízené koncepci. Oba modely si totiž sice můžete pořídit s pohonem 4x4, nicméně zatímco větší SUV je v základu zadokolkou, menší E-Pace disponuje pohonem předních kol. Volkaerts ovšem zdůrazňuje, že architektura Range Roveru Evoque byla pouze počátečním bodem. Následoval další vývoj, díky kterému novinka Jaguaru nakonec dostala i hliníkovou kapotu, střechu a zadní víko. Kromě toho jí pohání motory z rodiny Ingenium, které jsou taktéž celohliníkové.

E-Pace je tedy takový slepenec z díl§ Jaguaru a Land Roveru, což koresponduje s tím, že automobilka chtěla dostat vůz na trhu co nejdříve a co nejlevněji. Dle Volkaertse ale byly při vývoji prioritou tři věci a vedle obou výše zmíněných je tou třetí jízdní dynamika. Aby tedy Britové dosáhli kýženého standardu i při vysoké hmotnosti, sáhli po dalších modifikacích a do malého SUV implantovali kompletní zadní nápravu z modelu F-Pace, a to včetně systému GKN Active Driveline, který používá také Ford Focus RS nebo Opel Insignia 4x4.

„Takže ano, abychom dostali vůz na trh co nejrychleji, museli jsme učinit menší oběť v podobě vyšší hmotnosti, nicméně stávající platformě jsme dodali ideální technologii, aby mohla nabídnout tu správnou úroveň jízdní dynamiky,“ uzavírá téma Volkaerts.

My můžeme dodat jen tolik, že Jaguar E-Pace startuje na českém trhu na sumě 966 669 Kč, za níž lze pořídit provedení D150 s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Jestli vám to přijde jako nízká cena, posuďte sami, že za tyto peníze dostanete poněkud otylou kočku, je ale zkrátka fakt. A teď už víte, proč to tak musí být...


Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 1 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 15Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 2 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 17Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 3 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 18Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 4 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 21Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 5 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 22Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 6 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 23Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 7 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 24Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 8 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 25Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 9 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 26Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 10 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 27Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 11 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 28Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 12 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 29Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 13 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 30Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 14 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 31Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 15 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 32Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 16 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 33Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 17 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 34Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 18 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 35Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 19 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 36Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 20 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 37Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 21 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 38Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 22 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 39Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 23 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 40Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 24 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 41Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 25 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 42Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 26 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 43Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 27 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 44Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 28 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 45Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 29 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 46Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 30 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 47Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 31 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 48Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 32 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 49Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 33 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 50Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 34 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 51Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 35 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 52Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 36 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 53Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 37 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 54Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 38 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 55Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 39 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 56Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 40 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 57Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 41 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 58Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 42 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 59Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 43 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 60Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 44 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 61Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 45 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 62Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 46 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 63Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 47 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 64Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 48 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 65Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 49 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 66Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 50 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 67Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 51 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 68Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 52 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 69Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 53 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 70Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 54 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 71Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 55 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 72Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 56 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 73Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 57 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 74Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 58 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 75Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 59 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 76Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 60 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 77Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 61 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 78Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 62 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 79Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 63 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 80Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 64 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 81Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 65 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 82Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 66 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 83Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 67 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 84Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 68 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 85Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 69 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 86Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 70 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 87Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 71 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 88Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 72 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 89Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 73 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 90Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 74 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 91Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 75 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 92Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 76 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 93Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 77 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 94Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 78 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 95Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec - 79 - Jaguar E-Pace 2018 prvni oficialni sada 96
Nový Jaguar E-Pace rozhodně není muší váha, v základu totiž má 1 775 kilogramů. Důvodem je ocelová platforma, jíž značka použila, aby dostala model co nejrychleji na trh

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše