Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec
22.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Malé britské SUV váží v základu 1,8 tuny, což je samo o sobě hodně. Je to ale také více než u většího modelu stejné značky. Proč to tak je?
Nový Jaguar E-Pace jsme si mohli představit již loni v létě. Přitom jsme konstatovali, že zcela nepochybně půjde o prodejní hit, neboť kompaktní prémiová SUV jsou zákazníky žádána více než housky na krámě. Suchými čísly ovšem toto tvrzení podepřít zatím nemůžeme, prodej v Evropě totiž odstartoval až na sklonku roku. Během listopadu tak bylo v rámci Starého kontinentu zákazníkům dodáno pouze 135 vozů. Letošek by ale již měl být k E-Pacu vstřícnější, nakonec i z toho důvodu, že bude k mání také ve zbytku světa.
My se ovšem momentálně nebudeme zabývat prodejním potenciálem, nýbrž hmotností. Ta startuje na 1 775 kilogramech, což na 4 395 milimetrů dlouhý, 1 984 mm široký a 1 649 mm vysoký vůz v „nejoholenější” specifikaci není zrovna málo. Je to více než u konkurenčních aut, spíše ale překvapí srovnání s větším modelem F-Pace. Ten je totiž o podstatných 25 centimetrů delší a zároveň i o chlup širší a vyšší, je to zkrátka auto stojící o třídu výše. Má také pokročilejší techniku, přesto na ručkách vah vykáže 1 690 kg, tedy citelně méně než sourozenec.
To je docela bizarní, však si představte, že by třeba Škoda Fabia vážila více než Octavia. Nebo Karoq více než Kodiaq. Je to snad nějaká tisková chyba? Není, je to fakt. A s jeho vysvětlením přichází Alan Volkaerts, provozní šéf značky a ředitel továrny v Solihullu, který hned zkraje přiznává, že automobilka není s hmotností vozu tak úplně spokojena.
„Chtěli jsme, aby byl lehčí? Samozřejmě. Když ale projekt před čtyřmi lety odstartoval, prioritou bylo, aby se na trh dostal do nejrychleji. Přirozeně jsme totiž toužili po malém SUV, které by bylo levným vstupním bodem do klubu Jaguaru,“ popisuje důvody obezity nejmenšího SUV Volkaerts. A dodává, že prioritou byla právě nízká pořizovací cena, pročež značka nakonec nesáhla po celohliníkové architektuře, jíž dostal do vínku F-Pace, ale po ocelové platformě podepírající třeba Range Rover Evoque.
Tento rozdíl je patrný i v nabízené koncepci. Oba modely si totiž sice můžete pořídit s pohonem 4x4, nicméně zatímco větší SUV je v základu zadokolkou, menší E-Pace disponuje pohonem předních kol. Volkaerts ovšem zdůrazňuje, že architektura Range Roveru Evoque byla pouze počátečním bodem. Následoval další vývoj, díky kterému novinka Jaguaru nakonec dostala i hliníkovou kapotu, střechu a zadní víko. Kromě toho jí pohání motory z rodiny Ingenium, které jsou taktéž celohliníkové.
E-Pace je tedy takový slepenec z díl§ Jaguaru a Land Roveru, což koresponduje s tím, že automobilka chtěla dostat vůz na trhu co nejdříve a co nejlevněji. Dle Volkaertse ale byly při vývoji prioritou tři věci a vedle obou výše zmíněných je tou třetí jízdní dynamika. Aby tedy Britové dosáhli kýženého standardu i při vysoké hmotnosti, sáhli po dalších modifikacích a do malého SUV implantovali kompletní zadní nápravu z modelu F-Pace, a to včetně systému GKN Active Driveline, který používá také Ford Focus RS nebo Opel Insignia 4x4.
„Takže ano, abychom dostali vůz na trh co nejrychleji, museli jsme učinit menší oběť v podobě vyšší hmotnosti, nicméně stávající platformě jsme dodali ideální technologii, aby mohla nabídnout tu správnou úroveň jízdní dynamiky,“ uzavírá téma Volkaerts.
My můžeme dodat jen tolik, že Jaguar E-Pace startuje na českém trhu na sumě 966 669 Kč, za níž lze pořídit provedení D150 s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Jestli vám to přijde jako nízká cena, posuďte sami, že za tyto peníze dostanete poněkud otylou kočku, je ale zkrátka fakt. A teď už víte, proč to tak musí být...
Nový Jaguar E-Pace rozhodně není muší váha, v základu totiž má 1 775 kilogramů. Důvodem je ocelová platforma, jíž značka použila, aby dostala model co nejrychleji na trh
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejčtenější články
- Stačí přidat „rakev” na střechu, aby se dojezd elektrické Škody Enyaq smrskl z mizerného na tragický
17.2.2024 - Tisíce nových Porsche, Bentley a Audi byly zadrženy v USA kvůli používání zakázaného dílu
17.2.2024 - Někdo najel s malým šestiválcovým BMW M135i za pár let přes 400 tisíc km, teď ho prodává za polovinu obvyklé ceny
17.2.2024 - Dlouholetý šéfdesignér Audi končí, jeho nástupce lépe zapadá do současného směřování značky
17.2.2024 - Zastoupení elektromobilů mezi auty provozovanými v Evropě dosáhlo 1 procenta, gratulujeme
17.2.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 11:32 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda