Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč je nejmenší SUV Jaguaru tak strašně těžké? Váží víc než větší sourozenec
22.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Malé britské SUV váží v základu 1,8 tuny, což je samo o sobě hodně. Je to ale také více než u většího modelu stejné značky. Proč to tak je?
Nový Jaguar E-Pace jsme si mohli představit již loni v létě. Přitom jsme konstatovali, že zcela nepochybně půjde o prodejní hit, neboť kompaktní prémiová SUV jsou zákazníky žádána více než housky na krámě. Suchými čísly ovšem toto tvrzení podepřít zatím nemůžeme, prodej v Evropě totiž odstartoval až na sklonku roku. Během listopadu tak bylo v rámci Starého kontinentu zákazníkům dodáno pouze 135 vozů. Letošek by ale již měl být k E-Pacu vstřícnější, nakonec i z toho důvodu, že bude k mání také ve zbytku světa.
My se ovšem momentálně nebudeme zabývat prodejním potenciálem, nýbrž hmotností. Ta startuje na 1 775 kilogramech, což na 4 395 milimetrů dlouhý, 1 984 mm široký a 1 649 mm vysoký vůz v „nejoholenější” specifikaci není zrovna málo. Je to více než u konkurenčních aut, spíše ale překvapí srovnání s větším modelem F-Pace. Ten je totiž o podstatných 25 centimetrů delší a zároveň i o chlup širší a vyšší, je to zkrátka auto stojící o třídu výše. Má také pokročilejší techniku, přesto na ručkách vah vykáže 1 690 kg, tedy citelně méně než sourozenec.
To je docela bizarní, však si představte, že by třeba Škoda Fabia vážila více než Octavia. Nebo Karoq více než Kodiaq. Je to snad nějaká tisková chyba? Není, je to fakt. A s jeho vysvětlením přichází Alan Volkaerts, provozní šéf značky a ředitel továrny v Solihullu, který hned zkraje přiznává, že automobilka není s hmotností vozu tak úplně spokojena.
„Chtěli jsme, aby byl lehčí? Samozřejmě. Když ale projekt před čtyřmi lety odstartoval, prioritou bylo, aby se na trh dostal do nejrychleji. Přirozeně jsme totiž toužili po malém SUV, které by bylo levným vstupním bodem do klubu Jaguaru,“ popisuje důvody obezity nejmenšího SUV Volkaerts. A dodává, že prioritou byla právě nízká pořizovací cena, pročež značka nakonec nesáhla po celohliníkové architektuře, jíž dostal do vínku F-Pace, ale po ocelové platformě podepírající třeba Range Rover Evoque.
Tento rozdíl je patrný i v nabízené koncepci. Oba modely si totiž sice můžete pořídit s pohonem 4x4, nicméně zatímco větší SUV je v základu zadokolkou, menší E-Pace disponuje pohonem předních kol. Volkaerts ovšem zdůrazňuje, že architektura Range Roveru Evoque byla pouze počátečním bodem. Následoval další vývoj, díky kterému novinka Jaguaru nakonec dostala i hliníkovou kapotu, střechu a zadní víko. Kromě toho jí pohání motory z rodiny Ingenium, které jsou taktéž celohliníkové.
E-Pace je tedy takový slepenec z díl§ Jaguaru a Land Roveru, což koresponduje s tím, že automobilka chtěla dostat vůz na trhu co nejdříve a co nejlevněji. Dle Volkaertse ale byly při vývoji prioritou tři věci a vedle obou výše zmíněných je tou třetí jízdní dynamika. Aby tedy Britové dosáhli kýženého standardu i při vysoké hmotnosti, sáhli po dalších modifikacích a do malého SUV implantovali kompletní zadní nápravu z modelu F-Pace, a to včetně systému GKN Active Driveline, který používá také Ford Focus RS nebo Opel Insignia 4x4.
„Takže ano, abychom dostali vůz na trh co nejrychleji, museli jsme učinit menší oběť v podobě vyšší hmotnosti, nicméně stávající platformě jsme dodali ideální technologii, aby mohla nabídnout tu správnou úroveň jízdní dynamiky,“ uzavírá téma Volkaerts.
My můžeme dodat jen tolik, že Jaguar E-Pace startuje na českém trhu na sumě 966 669 Kč, za níž lze pořídit provedení D150 s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Jestli vám to přijde jako nízká cena, posuďte sami, že za tyto peníze dostanete poněkud otylou kočku, je ale zkrátka fakt. A teď už víte, proč to tak musí být...
Nový Jaguar E-Pace rozhodně není muší váha, v základu totiž má 1 775 kilogramů. Důvodem je ocelová platforma, jíž značka použila, aby dostala model co nejrychleji na trh
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 10 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 19:51 - Spectral
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch