Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč má hlavní roli v Mission Impossible 30 let staré BMW M5 a ne to nejnovější?
7.8.2018 | Petr Prokopec
Je to zvláštní. Tvůrci filmu mají díky spolupráci s BMW k dispozici nejnovější modely značky a nová M5 si dokonce ve snímku odbývá svůj filmový debut. Přesto je v něm zastíněna dávným předchůdcem, proč?
Šestý díl Mission: Impossible je hit, o tom už nemůže být pochyb. Nové dobrodružství agenta Ethana Hunta, kterému tvář poprvé propůjčil již v roce 1996 Tom Cruise, má po deseti dnech na kontě tržby 329,5 milionů dolarů (cca 7,26 mld. Kč). To z něj již nyní dělá třináctý nejúspěšnější snímek hollywoodské hvězdy. A co více, pokud vše půjde dle předpokladů založených na předchozích dílech série, pak finální tržby mohly překročit hranici 800 milionů dolarů (17,62 mld. Kč). Rázem by se tak jednalo o hercův nejlepší počin za celou jeho kariéru.
Je nutné říci, že Cruise si to zaslouží. Přestože je mu už šestapadesát, provádí takové kousky, že z nich tuhne krev v žilách i řadě mladších kaskadérů. Srovnávat pak Toma s ostatními herci je v podstatě nemožné, neboť většina z nich se promenuje na žíněnkách před zeleným plátnem. Cruise si ale vše dává pěkně v reálu. A dost při tom trpí.
Nejvíce známa je jeho zlomenina kotníku, ke které herec přišel během přeskakování z jednoho domu na druhý. Již tato skutečnost naznačuje, že Cruise nemá zrovna pro strach uděláno. Nás ale nejvíce zajímá sekvence z Paříže, při které je Ethan Hunt naháněn Ilsou Foust, kterou hraje Rebecca Ferguson. Ta se objevila již v minulém díle, kdy stála na Cruisově straně. Nyní ho ale sveřepě pronásleduje, přičemž Hunt nejprve osedlá motocykl BMW R nineT a posléze BMW M5 E28.
Tuto scénu měl pod palcem koordinátor kaskadérů Wade Eastwood, který umožnil nahlédnout do zákulisí a odpovědět na pár palčivých otázek. V rozhovoru uvedl, že na podobných kouscích se podílí již od úplného počátku. I tentokráte si tedy nejdříve s režisérem Christopherem McQuarriem a Cruisem sedli k jednomu stolu a zvažovali, jak dostat tu či onu postavu z tohoto bodu do následujícího. Eastwood pak vždy musel zvolenou variantu promyslet tak, aby se vůbec dala zrealizovat.
Co přesně to znamená v případě pařížské honičky? Cruisův trénink v podstatě začal již při natáčení předchozího snímku M:I - Roque Nation, kdy „jsem na každý týden zamluvil nějaký okruh. Trénovali jsme tak na nejlepších tratích ve Velké Británii, v Goodwoodu, na Silverstone, Brands Hatch či v Bedfordu, kde jsem učil Toma driftovat. Učil jsem jej, jak vůz rozhodit, jak přenášet hmotnost a všechny takové věci, a to na takovou úroveň, aby se za volantem cítil v pohodě.“
Eastwood je přitom stejně jako Cruise perfekcionalista, pročež nešlo o rychlokurz, ale opravdu náročný trénink. „Jsem známý tím, že trvám na opakování a drilování. Je mi jedno, jestli něco zvládnete desetkrát za sebou, lepší je, když to za sebou zvládnete stokrát. Takže jsem připravil za pomocí kuželů trať, která vypadala jako cílová scéna, a pokud Tom neskončil přesně na tom místě, na kterém skončit měl, nebyli jsme připraveni.“
Náročný trénink se ovšem vyplatil, neboť Cruise díky tomu porozuměl hlavně žádoucímu chování vozu před kamerou. „Je to vskutku umění. Pokud máte závodního jezdce, který má projet danou trasu a jemuž řeknete, že má tady zatočit a tady zabrzdit, pak jednoduše zatočí a zabrzdí. Vše ale vypadá strašně nudně, protože závodní jezdec se snaží udržet vůz stabilní, jak jen to jde, co neefektivněji zatáčet a co nejefektivněji akcelerovat na výjezdu.“
„Když ale natáčíte driftování nebo filmovou honičku, musíte se snažit, aby vůz vypadal nestabilně a neovladatelně, ač je přitom po celou dobu pod kontrolou,“ říká dále Eastwood. Právě to je důvod, proč hlavní roli ve filmu hraje starý vůz místo nového. Ukázalo se, že moderní auta je skoro nemožné dostat do přirozených póz, které by v honičce vypadaly tak zajímavě, jako nenucená rozevlátost starších vozů. A pak se divte, když někdo říká, že starší auta jsou sice pomalejší, ale je s nimi více zábavy...
Další trénink Cruise tedy probíhal už v BMW M5 E28, které se nakonec objevilo i ve filmu. Koordinátor kaskadérů dodává, že když mnichovskou legendu štáb poprvé viděl, někteří se kvůli zelenkavé barvě zděsili a chtěli vůz přelakovat. To jim ale Eastwood zatrhl, neboť měl pocit, že odstín bude ideálně ladit s barvami pařížských ulic. V tom mu režisér McQuarrie nakonec dal za pravdu. Produkce měla k dispozici pět či šest vozů, u nichž se ale upravoval jen podvozek, ruční brzda a pneumatiky, jinak jsou zcela sériové, což dále podpořilo autentičnost natočených scén.
Jak celá snaha tvůrců dopadla, můžete zjistit v kině. Pokud se někdo vedle vás nebude bavit, ale naopak bude truchlit, pak vězte, že jde velmi pravděpodobně o jednoho z předchozích majitelů M5 E28. Jak Eastwood dodává, řada z nich od koupě ustoupila, když zjistila, že jejich vůz by měl sice na jedné straně být řízen Cruisem, ovšem na straně druhé zničen. V takovém případě totiž nebyli svolní k prodeji ani za všechny peníze světa.
Nicméně jakýkoliv šrám na karoserii tohoto vozu neměl být mrháním. „Podívejte se, jak to auto ve filmu skvěle vypadá. Právě jsme znovu představili M5 E28. Sakra, asi jsem je měl koupit všechny,“ uzavírá téma Eastwood a ani moc nepřehání. Tento film určitě dále zvýší hodnotu už tak ceněných em-pětek. Svého času nejrychlejší sedan světa byl vyroben v pouhých 2 241 exemplářích a jednotlivých verzích (např. bez katalyzátoru) vznikly obvykle jen stovky...
Cruise sice prošel před i při natáčení nového Mission: Impossible náročným tréninkem...
...ovšem třeba při této scéně seděl za volantem koordinátor kaskadérů Wade Eastwood
Na motorce bez helmy ale herec skutečně jezdil, a to rychlostí až 110 km/h mezi zhruba sedmdesáti dalšími vozy
Kromě M5 E28 dostal Cruise do rukou i nejnovější provedení mnichovského über-sedanu
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva