Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč mají Volva „přeškrtnutou” masku chladiče? Vysvětlení je překvapivě prosté
12.7.2015 | Petr Miler
Automobilky mají své emblémy a Volvo pochopitelně není výjimkou. Jeho znak ale na autech doprovází i diagonální linka napříč maskou chladiče. Proč to?
Museli byste auta hodně ignorovat, abyste si toho nevšimli. Ať už jde o osobní vozy nebo ty nákladní, na přídích Volv najdete už pěknou řádku let krom loga firmy také diagonální linku vedenou přes větší nebo menší část masky chladiče, kterou je jakoby přeškrtnutá. K některým modelům se to hodí více, k jiným méně, skutečně to ale mají všechny. A zejména kvůli těm druhým si člověk někdy říká, proč se do toho Volvo nutí, však je to prvek vcelku staromódní.
Dá se čekat, že za tím bude stát nějaká tradice, nakonec jako za znakem samotného Volva, kruhu s šipkou mířící ven. Obecně řečeno se používá se pro kde co, dnes asi nejčastěji pro označení mužského pohlaví, v tomto případě ale byl zvolen jako znak železa, konkrétně oceli, protože Volvo je ze Švédska a pokud jste při zeměpisu nechyběli na Kirunu a Gällivare, víte, která bije. Proč ale tak linka?
Má-li jít o něco tradičního, čekali jsme cosi jako připodobnění k vojenskému metálu, šerpě se znakem uprostřed nebo něčeho podobného, ale chyba lávky, tohle má mnohem jednodušší a praktičtější původ. Když v roce 1927 Volvo postavilo model ÖV 4, svůj první osobní vůz, jeho designér Helmer MasOlle si vymínil, že znak automobilky musí být uprostřed chladiče, nikoli na jeho horním okraji, jak bylo tehdy typické. A zjevně nehodlal ustoupit ani o píď.
Protože chladič byl tehdy opravdu jen chladič, neměl žádnou masku, bylo reálně nemožné umístit znak přímo do jeho středu. Tak přišla ke slovu ona diagonální linka, která prostě znak držela v prostředku chladiče, jak si MasOlle přál. Celý příběh? Ne zcela. Tuhle linku šlo jistě udělat tak, aby prakticky nebyla vidět, aby splynula s oním chladičem, ale MasOllemu se musela líbit a nejenže ji na voze nechal viditelnou, dopřál ji i stejně chromované provedení jako logu samotnému. Udělal z ní jakýsi módní doplněk.
Asi se to nelíbilo jen jemu, protože se stala standardní součástí přídí Volv až do uvedení modelu PV444, které ji nemělo. S typem 164 se ale koncem 60. let minulého zase vrátila a zůstala na přídi až dodnes. V tuto chvíli už pochopitelně pro držení loga není třeba, stala se ale jedním ze základních identifikačních znaků Volva a pochybujeme, že se ji někdy zbaví. Ať už se na ten či onen model hodí, nebo ne...
„Přeškrtnutá” maska chladiče přišla už s prvním Volvem ÖV 4, s modelem 164 se pak vrátila. Firemní materiály se k ní hrdě hlásí
Dnes je součástí přídí všech modelů značky, i vrcholného sedanu S90 a kombíku V90
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! včera 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» 28.3.2024
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před 9 hodinami - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 10 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
včera - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
včera - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva