Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč moderní bezpečnostní systémy aut nefungují? Studie ukázala největší slabinu
30.9.2018 | Petr Prokopec
Na papíře jsou dokonalým řešením mnoha spletitých situací, v praxi ale nehodám nepředchází, právě naopak. Teď už je definitivně jasné, proč tomu tak je.
O výsledcích crash testů Euro NCAP vás informujeme pravidelně. Zaznamenat jste tedy jistě mohli i jistou averzi, kterou chováme k protěžování asistenčních systémů. Nejde přitom o skutečnost, že bychom je shledávali naprosto zbytečnými. Je nad slunce jasné, že pokud fungují tak, jak mají, a vy je užíváte tak, jak se má, pak doopravdy mohou zmírnit následky kolizí či jim dokonce úplně zabránit. Problém však tkví v tom, že tohle je jen teorie, která v praxi nedochází naplnění. A Euro NCAP je dnes přesto staví nade vše a pětihvězdičkový verdikt podmiňuje jejich přítomností.
Že je tento přístup kontraproduktivní, nedávno ukázala nizozemská studie - auta vybavená nejmodernějšími systémy se stávají účastníky dopravních nehod výrazně častěji než ta, která jimi nedisponují. Jak je to možné? To se nyní pokusila zjistit jiná studie Americké nadace pro silniční bezpečnosti (AAA Foundation for Traffic Safety) a došla k neméně pozoruhodným závěrům.
V rámci průzkumu totiž bylo zjištěno, že lidé bezpečnostním technologiím, mezi něž patří autonomní brzdy, monitoring jízdních pruhů, detekce aut ve slepém úhlu, varování před srážkou s vozy či předměty za vámi a adaptivní tempomat, plně důvěřují, aniž by si byli vědomi limitů jejich fungování.
Dle studie důvěru v bezpečnostní technologie vyjádřily minimálně dvě třetiny respondentů a více než 75 procent je považuje za přínosné. Ovšem 33 procent dotázaných již neví, že systémy spoléhají na kamery či senzory, které mohou být snadno blokovány blátem, sněhem či obyčejnou vodou. A pouze 21 procent majitelů aut osazených detekcí vozů ve slepém úhlu dodává, že si uvědomuje, že technologie nefunguje ve vyšších rychlostech.
Přesně podle toho vypadá chování řidičů moderních aut na silnici. Hned 30 procent totiž uvedlo, že monitoringu slepých úhlů věří natolik, že při předjíždění již prostor za levým ramenem nikterak nekontroluje. Za sebe se pak ostatně nedívá ani 25 procent motoristů, kteří disponují varováním před kolizí s předměty či vozy za zádí jejich auta. Dalších 29 procent se pak nevěnuje řízení, pokud dojde k aktivaci adaptivního tempomatu.
Pochopitelně můžete namítnout, že na místě by byla větší osvěta, neboť řešením je „správnější” používání, ale něco takového není reálné, lidi v tomto směru nezměníte. Potíž je v něčem úplně jiném a loni to dokonale přesně popsal Richard Hammond z Top Gearu a The Grand Tour - tyto systémy nikdy nebudou fungovat, dokud si vládu nad vozem nevezmou zcela i s následky za svá rozhodnutí. Dokud se „jen” snaží pomoci vyžadujíc vaši plnou pozornost, promění se rychle z dobrého sluhy ve špatné pána - jen vás falešně ukolébají v důvěře, že vás chvílemi plně zastanou, což v dnešní době stále zdaleka nezvládají.
Nová studie ukazuje příčiny zajímavého paradoxu. Moderní bezpečnostní systémy aut nehodám nepředcházejí, spíše napomáhají jejich vzniku. Řidiči totiž systémy nepoužívají jako asistenty, svěřují se jím a důvěřují jim tak více, než by měli. Tento způsob využití ale stěží někdo změní, je třeba změnit samotné systémy
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 6 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 9 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch