Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč moderním autům zhasínají denní světla, když dáte blinkr?
3.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vypadá to, jako by autu před vámi přestalo fungovat jedno světlo, jako by to byl pojízdný kyklop. Pravdou ale je, že to tak je schválně a nezbytně.
Pokud se alespoň občas vydáte do džungle českých, slovenských, vlastně jakýchkoli evropských silnic, museli jste si toho všimnout. Řada moderních aut se světly pro denní svícení už z továrny, zejména pak ta s LED, při signalizaci změny směru jízdy blinkrem denní světla tlumí a nebo světla zcela vypíná. Dělají to Volkswageny, Audi, Škody, BMW, Renaulty, cokoli vás napadne. A moc pěkně to nevypadá.
Auta totiž takto vypadají napůl slepá, trochu tím připomenou chvíle, kdy nějakému starému autu při puštění blinkrů přestává svítit koncové nebo brzdové světlo, což není zrovna znakem dobrého technického stavu. Někteří vám tedy řeknou že mají pocit, že na něj auto přátelsky mrká, jsou ale v menšině. Obvyklé pocity jsou negativní - auto připomíná jednookého kyklopa a člověk se musí ptát, proč to tak je, když to... není hezké?
Odpověď je ale prostá - jinak to být nemůže. Cílem tohoto nastavení světel je, aby byl blinkr dobře viditelný i ve dne, kdy autům běžně svítí světla denního svícení, která jsou docela intenzivní. Zejména ta LEDková jsou velmi jasná a bývají i velká, blinkry oproti tomu mohou být i malé a často halogenové.
Patrně by to konstruktéry napadlo i samotné, ale už fakt, že to takto mají všechna auta, dává tušit, že je to nařízené. V Evropě to upravuje směrnice Evropské hospodářské komise Organizace spojných národů číslo 48. Má neskutečných 107 stránek a až v bizarním detailu zaobírá fungováním automobilových světel všeho druhu.
Ve své části 6.19.7.5 (sic) stanoví doslova:
Pokud je vzdálenost mezi přední směrovou svítilnou a denní svítilnou 40 mm nebo menší, mohou být elektrická zapojení denní svítilny na příslušné straně vozidla taková, že:
a) se denní svítilna vypne, nebo
b) je její svítivost během úplného cyklu (cyklus svítí i nesvítí) aktivace přední směrové svítilny snížena
Říká tedy, že pokud jsou si světlo denního svícení a blinkr příliš blízko (4 cm ale zase nejsou tak málo), musí denní svícení blinkru uvolnit cestu ztlumením nebo úplným zhasnutím. A pochopitelně, v jiné části dokumentu je přesně upraveno, jak. Část 6.19.7.6 pak stanoví, že pokud je denní svícení sdružené s blinkrem, jako např. u některých vozů Audi nebo u nového Superbu, musí světlo zhasnout zcela. V obou případech musí být denní svícení po celou dobu blikání ztlumené či zhasnuté - tedy se např. nesmí střídat s oranžovým světlem blinkru.
V USA je situace velmi podobná, ba téměř stejná - denní svícení se také tlumí či zhasíná při blikání, je-li příliš blízko k blinkru, tentokrát méně než 100 mm. Jsou tu trochu rozdíly ve frázování, ale efekt je stejný - je-li denní svícení blíže blinkru než oněch 100 mm, musí po dobu blikání zhasnout nebo se ztlumit. A je-li obojí spojeno do jedné lampy, denní svícení musí zhasnout, jako v Evropě. A je na to předpis, konkrétně Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) č. 108.
Pozoruhodné je, že v jiných částech světa taková omezení neplatí, nebo o nich alespoň nevíme. A tomuto stavu nasvědčuje i fakt, že např. u některých Volkswagenů je přes servisní software možné nastavit součinnost blinkrů a denních světel na stav vyhovující USA, Evropě nebo „zbytku světa”. Nejeden majitel totiž ono mrkání, kyklopství či jak to nazvat zrovna neadoruje a snaží se jej zbavit, tj. ponechat svítící blinkry i spolu s denními světly. Proto existují na internetu návody, jak se takového stavu dobrat.
Jistě nemusíme dodávat, že taková změna je nelegální, je ale také nerozumná. V intenzitě některých LEDkových denních světel blinkry opravdu snadno zaniknou a asi nechcete, abyste vám pro parádu někdo třeba zkřížil cestu při odbočování, když si nebude jist vašimi úmysly.
Zhasínání či tlumení denního svícení při blikání nemůže nebýt, je vyžadováno předpisy EU. U vozů využívající oddělené blinkry je patrné méně, u vozů používající jen pás LED více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva