Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč muži odmítají ekologická auta? Pokusy vědců měly odhalit pravý důvod
7.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejde tu jen o auta, muži mají k eko-produktům obecně méně vřelý vztah než ženy. Série experimentů má potvrzovat, že o racionální odpor nejde.
Vždy jsme si mysleli, že k elektromobilitě a vůbec veškerým „zeleným“ produktům přistupujeme kriticky jen proto, že na očích nemáme růžové brýle. Že v nich racionálně spatřujeme nedostatky z uživatelského či ekonomického hlediska a na trhu vidíme zajímavější alternativy.
Nyní ovšem američtí vědci přišli s daleko prostším zjištěním - tyto výrobky prý odmítáme jen proto, aby nás s oněmi růžovými brýlemi na očích nikdo neviděl. Ohrožena by totiž v tu chvíli byla naše pozice pánů tvorstva. Tedy jinými slovy - jsme muži a pokud by nás někdo viděl v elektromobilu, mohl by nás považovat za ženy. A toho bohdá nebude.
S tímto závěry přišli výzkumníci Scientific American. Ti provedli na vzorku dvou tisíc lidí v Americe a Číně sedm různých experimentů, které se týkají ekologických produktů a zvyklostí. Objevili přitom silné psychologické pouto mezi ohleduplností k životnímu prostředí a vnímáním osobnosti jakožto ženské. Nejlépe přitom tato zjištění vykreslují jednotlivé pokusy.
Během jednoho z nich byla mužům nabídnuta růžová kreditní karta s květinovým motivem. A zaplatit s ní měli lampu, baterie a batoh. Tak učinili, zvolili však pokaždé méně ekologický produkt než ta skupina, která měla k dispozici standardní kreditní kartu s méně „ženským” motivem. Podle vědců šlo přitom o povědomou snahu vypořádat se s tím, že by je okolí mohlo vnímat jako zženštělé - proto na důkaz toho koupili „macho-verzi” toho či onoho.
V dalším experimentu pro změnu došlo na nákup figurantů v obchodě, kdy ostatní lidé měli popsat jejich osobnost. Jeden muž přitom dorazil s plátěnou taškou, druhý s igelitkou. Ten první pak byl většinou osazenstva považován za zženštilejšího než člověk, který sáhl po tašce plastové. Zajímavé je přitom zjištění, že stejný názor na věc mají v tomto ohledu muži i ženy, tedy i ženy považují ekologicky smýšlejícího muže za zženštělého.
Podle vědců jde zkrátka jen o věc image, s níž většina mužů nechce být spojována, a tak dává přednost produktům, které okolí vnímá jako mužné. A někdy stačí jen jiný obal, jak dokazuje experiment s fiktivní charitou. Jedna organizace měla logo vyvedena v černé a tmavě modré barvě, zahrnovalo vyjícího vlka a výrazným písmem vyvedený název Wilderness Rangers (Jezdci divočiny, řekněme). A druhá s názvem Friends of Nature (Přátelé přírody) se pyšnila logem v zelené a stromem. Obě měly jinak úplně stejné cíle, přesto muži raději dávali peníze té první - přišlo jim to... mužnější.
A konečně k autům. Jeden z experimentů v Číně se zaměřil na propagaci elektrických a hybridních BMW. Při tom bylo pro změnu zjištěno, že muži se začali mnohem více zajímat o hybrid, který byl propagován jako drsný, mužný stroj, než o ten, který byl prezentován jako vůz ohleduplný k přírodě. V obou případech se přitom jednalo o model i8, docela schopný sporťák. Jakmile ale byl byť jen částečně prezentován jako ekologické auto, muže rázem nezajímal.
Podle vědců tedy většina mužů odmítá ekologická auta jen proto, že se bojí vnímání okolí. Že prostě nechtějí být v očích „měkkými ženami”, ale „tvrdými chlapy”. A poučit by se z toho měli automobilky i zákonodárci při snahách lidem elektromobily a hybridy co nejvíce vnutit - stačí je správně prezentovat, vytvořit jim to správné renomé a bude po problémech.
Máme pocit, že tahle věc je trochu složitější a kvality jednotlivých aut v tom hrají svou roli. I ve zmíněném ale část pravdy určitě bude...
Reakce Jeremyho Clarksona na Nissan Leaf není třeba příliš komentovat, odmítal ho a přirovnal k pouťovému autíčku. Podle autorů studie hlavně proto, že v opačném případě by byl u svých fandů za „bábovku”
Automobilky si ale za problematické vnímání některých aut mohou samy. BMW i8 je schopný hybrid, pokud jej ale Mnichov prezentuje jako dámskou kabelku...
Zdroj: Scientific American
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis