Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč muži odmítají ekologická auta? Pokusy vědců měly odhalit pravý důvod
7.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejde tu jen o auta, muži mají k eko-produktům obecně méně vřelý vztah než ženy. Série experimentů má potvrzovat, že o racionální odpor nejde.
Vždy jsme si mysleli, že k elektromobilitě a vůbec veškerým „zeleným“ produktům přistupujeme kriticky jen proto, že na očích nemáme růžové brýle. Že v nich racionálně spatřujeme nedostatky z uživatelského či ekonomického hlediska a na trhu vidíme zajímavější alternativy.
Nyní ovšem američtí vědci přišli s daleko prostším zjištěním - tyto výrobky prý odmítáme jen proto, aby nás s oněmi růžovými brýlemi na očích nikdo neviděl. Ohrožena by totiž v tu chvíli byla naše pozice pánů tvorstva. Tedy jinými slovy - jsme muži a pokud by nás někdo viděl v elektromobilu, mohl by nás považovat za ženy. A toho bohdá nebude.
S tímto závěry přišli výzkumníci Scientific American. Ti provedli na vzorku dvou tisíc lidí v Americe a Číně sedm různých experimentů, které se týkají ekologických produktů a zvyklostí. Objevili přitom silné psychologické pouto mezi ohleduplností k životnímu prostředí a vnímáním osobnosti jakožto ženské. Nejlépe přitom tato zjištění vykreslují jednotlivé pokusy.
Během jednoho z nich byla mužům nabídnuta růžová kreditní karta s květinovým motivem. A zaplatit s ní měli lampu, baterie a batoh. Tak učinili, zvolili však pokaždé méně ekologický produkt než ta skupina, která měla k dispozici standardní kreditní kartu s méně „ženským” motivem. Podle vědců šlo přitom o povědomou snahu vypořádat se s tím, že by je okolí mohlo vnímat jako zženštělé - proto na důkaz toho koupili „macho-verzi” toho či onoho.
V dalším experimentu pro změnu došlo na nákup figurantů v obchodě, kdy ostatní lidé měli popsat jejich osobnost. Jeden muž přitom dorazil s plátěnou taškou, druhý s igelitkou. Ten první pak byl většinou osazenstva považován za zženštilejšího než člověk, který sáhl po tašce plastové. Zajímavé je přitom zjištění, že stejný názor na věc mají v tomto ohledu muži i ženy, tedy i ženy považují ekologicky smýšlejícího muže za zženštělého.
Podle vědců jde zkrátka jen o věc image, s níž většina mužů nechce být spojována, a tak dává přednost produktům, které okolí vnímá jako mužné. A někdy stačí jen jiný obal, jak dokazuje experiment s fiktivní charitou. Jedna organizace měla logo vyvedena v černé a tmavě modré barvě, zahrnovalo vyjícího vlka a výrazným písmem vyvedený název Wilderness Rangers (Jezdci divočiny, řekněme). A druhá s názvem Friends of Nature (Přátelé přírody) se pyšnila logem v zelené a stromem. Obě měly jinak úplně stejné cíle, přesto muži raději dávali peníze té první - přišlo jim to... mužnější.
A konečně k autům. Jeden z experimentů v Číně se zaměřil na propagaci elektrických a hybridních BMW. Při tom bylo pro změnu zjištěno, že muži se začali mnohem více zajímat o hybrid, který byl propagován jako drsný, mužný stroj, než o ten, který byl prezentován jako vůz ohleduplný k přírodě. V obou případech se přitom jednalo o model i8, docela schopný sporťák. Jakmile ale byl byť jen částečně prezentován jako ekologické auto, muže rázem nezajímal.
Podle vědců tedy většina mužů odmítá ekologická auta jen proto, že se bojí vnímání okolí. Že prostě nechtějí být v očích „měkkými ženami”, ale „tvrdými chlapy”. A poučit by se z toho měli automobilky i zákonodárci při snahách lidem elektromobily a hybridy co nejvíce vnutit - stačí je správně prezentovat, vytvořit jim to správné renomé a bude po problémech.
Máme pocit, že tahle věc je trochu složitější a kvality jednotlivých aut v tom hrají svou roli. I ve zmíněném ale část pravdy určitě bude...
Reakce Jeremyho Clarksona na Nissan Leaf není třeba příliš komentovat, odmítal ho a přirovnal k pouťovému autíčku. Podle autorů studie hlavně proto, že v opačném případě by byl u svých fandů za „bábovku”
Automobilky si ale za problematické vnímání některých aut mohou samy. BMW i8 je schopný hybrid, pokud jej ale Mnichov prezentuje jako dámskou kabelku...
Zdroj: Scientific American
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva