Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč muži odmítají ekologická auta? Pokusy vědců měly odhalit pravý důvod
7.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejde tu jen o auta, muži mají k eko-produktům obecně méně vřelý vztah než ženy. Série experimentů má potvrzovat, že o racionální odpor nejde.
Vždy jsme si mysleli, že k elektromobilitě a vůbec veškerým „zeleným“ produktům přistupujeme kriticky jen proto, že na očích nemáme růžové brýle. Že v nich racionálně spatřujeme nedostatky z uživatelského či ekonomického hlediska a na trhu vidíme zajímavější alternativy.
Nyní ovšem američtí vědci přišli s daleko prostším zjištěním - tyto výrobky prý odmítáme jen proto, aby nás s oněmi růžovými brýlemi na očích nikdo neviděl. Ohrožena by totiž v tu chvíli byla naše pozice pánů tvorstva. Tedy jinými slovy - jsme muži a pokud by nás někdo viděl v elektromobilu, mohl by nás považovat za ženy. A toho bohdá nebude.
S tímto závěry přišli výzkumníci Scientific American. Ti provedli na vzorku dvou tisíc lidí v Americe a Číně sedm různých experimentů, které se týkají ekologických produktů a zvyklostí. Objevili přitom silné psychologické pouto mezi ohleduplností k životnímu prostředí a vnímáním osobnosti jakožto ženské. Nejlépe přitom tato zjištění vykreslují jednotlivé pokusy.
Během jednoho z nich byla mužům nabídnuta růžová kreditní karta s květinovým motivem. A zaplatit s ní měli lampu, baterie a batoh. Tak učinili, zvolili však pokaždé méně ekologický produkt než ta skupina, která měla k dispozici standardní kreditní kartu s méně „ženským” motivem. Podle vědců šlo přitom o povědomou snahu vypořádat se s tím, že by je okolí mohlo vnímat jako zženštělé - proto na důkaz toho koupili „macho-verzi” toho či onoho.
V dalším experimentu pro změnu došlo na nákup figurantů v obchodě, kdy ostatní lidé měli popsat jejich osobnost. Jeden muž přitom dorazil s plátěnou taškou, druhý s igelitkou. Ten první pak byl většinou osazenstva považován za zženštilejšího než člověk, který sáhl po tašce plastové. Zajímavé je přitom zjištění, že stejný názor na věc mají v tomto ohledu muži i ženy, tedy i ženy považují ekologicky smýšlejícího muže za zženštělého.
Podle vědců jde zkrátka jen o věc image, s níž většina mužů nechce být spojována, a tak dává přednost produktům, které okolí vnímá jako mužné. A někdy stačí jen jiný obal, jak dokazuje experiment s fiktivní charitou. Jedna organizace měla logo vyvedena v černé a tmavě modré barvě, zahrnovalo vyjícího vlka a výrazným písmem vyvedený název Wilderness Rangers (Jezdci divočiny, řekněme). A druhá s názvem Friends of Nature (Přátelé přírody) se pyšnila logem v zelené a stromem. Obě měly jinak úplně stejné cíle, přesto muži raději dávali peníze té první - přišlo jim to... mužnější.
A konečně k autům. Jeden z experimentů v Číně se zaměřil na propagaci elektrických a hybridních BMW. Při tom bylo pro změnu zjištěno, že muži se začali mnohem více zajímat o hybrid, který byl propagován jako drsný, mužný stroj, než o ten, který byl prezentován jako vůz ohleduplný k přírodě. V obou případech se přitom jednalo o model i8, docela schopný sporťák. Jakmile ale byl byť jen částečně prezentován jako ekologické auto, muže rázem nezajímal.
Podle vědců tedy většina mužů odmítá ekologická auta jen proto, že se bojí vnímání okolí. Že prostě nechtějí být v očích „měkkými ženami”, ale „tvrdými chlapy”. A poučit by se z toho měli automobilky i zákonodárci při snahách lidem elektromobily a hybridy co nejvíce vnutit - stačí je správně prezentovat, vytvořit jim to správné renomé a bude po problémech.
Máme pocit, že tahle věc je trochu složitější a kvality jednotlivých aut v tom hrají svou roli. I ve zmíněném ale část pravdy určitě bude...
Reakce Jeremyho Clarksona na Nissan Leaf není třeba příliš komentovat, odmítal ho a přirovnal k pouťovému autíčku. Podle autorů studie hlavně proto, že v opačném případě by byl u svých fandů za „bábovku”
Automobilky si ale za problematické vnímání některých aut mohou samy. BMW i8 je schopný hybrid, pokud jej ale Mnichov prezentuje jako dámskou kabelku...
Zdroj: Scientific American
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry